Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:54

22
آذر
10 خوراکی مغذی برای سلامت زنان

10 خوراکی مغذی برای سلامت زنان

سلامت واژن یک جنبه بسیار مهم در زندگی هر زن است. بسیاری از زنان همواره با برخی مسائل و مشکلات واژینال در زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

عفونت های باکتریایی، عفونت های دستگاه ادراری، تخلیه بیش از حد، خشکی واژن و دیگر مشکلات واژنی می تواند برای هر زنی ناخوشایند باشد.

عوامل متعددی که سلامت واژن را تهدید می کنند می تواند شامل رابطه جنسی محافظت نشده، بیماری التهابی لگن، آندومتریوز، مسائل روانشناختی و تغییرات هورمونی باشد. عوارض جانبی جلوگیری از بارداری و استفاده از محصولات بهداشتی زنانه نیز بر سلامت واژن تاثیر می گذارند. واژن سالم PH طبیعی اسیدی و مقدار زیادی باکتری های سالم و مفید را برای مبارزه با عفونت داراست. بهداشت خوب و غذاهای مفید می تواند باعث حفظ سلامت واژن شود.

ماست یونانی

خوردن ماست یونانی به طور روزانه تاثیر بسیار زیادی بر سلامت واژن دارد زیرا مانع از ایجاد باکتری می شود و همچنین مواد شیمیایی مانند اسید لاکتیک را تولید می کند و در نهایت هم باعث حفظ PH در بدن می شود. مطالعات ثابت کرده اند که می تواند نقشی کلیدی در پیشگیری از بیماری های باکتریایی و بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند داشته باشد. پس خوردن 1 تا 2 فنجان ماست پروبیوتیک را به طور روزانه فراموش نکنید و آن را در رژیم غذایی ثابت خود قرار دهید.

لیمو

لیمو هم به خاطر خاصیت اسیدی که دارد PH سالم واژن را حفظ کرده و در سلامت واژن موثر است. آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند. علاوه بر این به عنوان یک تقویت کننده ایمنی به بدن برای پیشگیری از هر گونه عفونت کمک می کند. برای تعادل PH در بدن آب لیمو را یک یا دو بار در روز بنوشید. بدین منظور آب نصف یک لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و برای بهتر شدن طعم آن نیز عسل طبیعی بیفزایید.

آب کرنبری

آب کرنبری برای بهبود سلامت واژن گزینه ای بسیار عالیست. به تعادل PH واژن و حفظ محیط اسیدی آن برای مبارزه با باکتری ها کمک می کند و بدین شکل واژن را از عفونت و سایر مشکلات حفظ می نماید. برای به دست آوردن مزایای آن روزانه یک لیوان آب کرنبری بنوشید. شما می توانید از قرص کرنبری هم استفاده کنید اما برای بار اول حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

سیر

سیر حاوی خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است که به پیشگیری از مشکلات واژن مانند خارش، سوزش، بوی بد، تخلیه واژن و غیره کمک می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند به طوری که بدن برای مبارزه با هرگونه عفونتی آماده می شود. روزانه 2 تا 3 حبه سیر خام بخورید. شما همچنین می توانید سیر را به غذا و سالادتان اضافه کنید. اگر از سیر خوش تان نمی آید می توانید پس از مشورت با پزشک تان کپسول سیر را مصرف نمایید.

کلم

برای جلوگیری از خشکی واژن و خارش و سوزش، کلم و دیگر سبزیجات سبز رنگ را حتما در رژیم غذایی تان جای دهید. کلم منبعی غنی از ویتامین A و C است و به بهبود گردش خون کمک می کند. علاوه بر این به تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت کمک می کند. کلم را می توانید به صورت خام در سالاد مصرف کنید، می توانید آب آن را بگیرید و یا در پخت و پز از آن استفاده نمایید.

لوبیا سبز

فیتواستروژن های موجود در لوبیا سبز برای جلوگیری از خارش، خشکی واژن و سایر مشکلات مهم دیگر مفید است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و چندین ویتامین و ماده معدنی است که به بدن کمک می کنند راحت تر با علائم پیش از قاعدگی و یائسگی مواجه شوید. کافیست به طور روزانه ½ فنجان لوبیا سبز ارگانیک مصرف کنید. سویا، توفو و غیره هم دیگر غذاهایی هستند که خوب است در رژیم غذایی تان حضور داشته باشند.

بذر کتان

غنی از فیتو استروژن و اسیدهای چرب امگا 3 است که می توانند با بسیاری از مشکلات واژینال مبارزه کنند. فیتو استروژن ها سطوح استروژن را افزایش می دهند که مانع از خشکی واژن و سایر علائم یائسگی می شود. علاوه بر این میزان زیاد روی موجود در این دانه ها به کاهش خارش و سوزش واژن کمک می کند. روزانه در حدود 1 قاشق غذاخوری بذر کتان را روی غلات، آبمیوه ها، ماست، سالاد یا آب بریزید و مصرف کنید. فقط به یاد داشته باشید برای هضم هر چه بهتر این دانه بهتر است آب کافی بنوشید.

آووکادو

آووکادو هم یکی دیگر از خوراکی هاییست که در سلامت واژن بسیار موثر است. چربی های سالم آووکادو از دیواره های واژن محافظت کرده و مانند یک روان کننده طبیعی عمل می کند. کمک می کند تا از خشکی و خارش و سوزش واژن خلاص شوید. علاوه بر این وجود ویتامین B و پتاسیم در آن به سلامت واژن کمک می کند. فقط به یاد داشته باشید که در خوردن آووکادو اعتدال را رعایت نمایید. خوردن یک بار در روز برای دریافت مزایایش کافیست. شما می توانید از این میوه در سالاد، ساندویچ و یا تهیه اسموتی بهره ببرید.

هسته کدو تنبل

هر بانویی باید هسته کدو تنبل را در رژیم غذایی خود جای دهد زیرا منبعی غنی از روی است و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و حتی نشانه های خشکی، سوزش و خارش بدن را کاهش می دهد. همچنین این دانه های کوچک سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و سلامت مثانه را تقویت می کنند. شما می توانید به طور روزانه تعدادی از این هسته ها را به عنوان میان وعده ای سالم میل کنید. همچنین می توانید این هسته را در تهیه سالاد، سوپ و شیرینی به کار ببرید.

سیب زمینی شیرین

استفاده از سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی کمک می کند تا دیواره های واژن و رحم سالم بمانند. بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین هنگام جذب توسط بدن به ویتامین A تبدیل می شود که یک آنتی اکسیدان قوی است. این آنتی اکسیدان از آسیب های رادیکال های آزاد ممانعت کرده و کاری می کند تا سلول های دستگاه تولید مثل به درستی عمل کند تا دیواره های واژن را سالم و مرطوب نگه دارد. خوردن یک فنجان سیب زمینی شیرین به طور روزانه بسیار مفید است و می توانید آن را به صورت آبپز، سرخ شده، گریل شده و یا پوره شده مصرف نمایید.

نکات اضافی برای سلامت واژن

برای حفظ رطوبت واژن روزانه به اندازه کافی آب بنوشید.

از خوردن غذاهای فرآوری شده و قند بسیار اجتناب کنید.

روزانه مقدار زیادی سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید.

در هنگام درمان عفونت، از خوردن خوراکی های حاوی مخمر مانند نان و آبجو خودداری کنید.

حتما از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید تا رطوبت واژن تان از بین نرود.

تمریناتی برای تقویت عضلات لگن انجام دهید.

از رابطه جنسی محافظت نشده و خطرناک پرهیز کنید.

برای بهداشت واژن از صابون و دستمال مرطوب استفاده نکنید و محصولات مخصوص شستشوی واژن را جایگزین نمایید.

 

منبع : top10homeremedies

برچسب ها: عفونت ادراری، التهاب واژن، بهداشت جنسی، سلامت واژن، بیماری های شایع بین زنان، بهداشت بانوان، بیمارهای واژن، عفونت های قارچی، دلیل خارش واژن، نکات جنسی، درمان خانگی بیماریهای واژن، خارش و سوزش واژن تعداد بازديد: 1265 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز