Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 11:30

21
خرداد
سرطان گردن رحم کشنده ترین سرطان زنان است

سرطان گردن رحم کشنده ترین سرطان زنان است

متاسفانه به دلیل عدم ثبت موارد ابتلا و آلودگی به ویروس HPV، آمار دقیقی وجود ندارد ولی مراجعات متعددی که حاکی از تعداد بالای ابتلا به بیماری زگیل تناسلی در کنار سایر بیماریهای مقاربتی است نشان می دهد

تحریریه زندگی آنلاین : متاسفانه به دلیل عدم ثبت موارد ابتلا و آلودگی به ویروس HPV، آمار دقیقی وجود ندارد ولی مراجعات متعددی که حاکی از تعداد بالای  ابتلا به بیماری زگیل تناسلی در کنار سایر بیماریهای مقاربتی است نشان می دهد که فعالیت جنسی خارج از چارچوب خانواده و رفتارهای پرخطر جنسی وجود دارد و قابل انکار نیست.
دکتر پیام طبرسی در ادامه با بیان این مطلب گفت: وقتی روابط به شکل تک همسری نباشد یا شریک جنسی اختصاصی وجود نداشته باشد، متاسفانه موارد آلودگی بیشتر خواهد بود و از فردی به افراد دیگر سرایت میکند به همین خاطر شاهد شیوع روز افزون بیماری های مقاربیت، ایدز و زگیل تناسلی خواهیم بود .
وی با اشاره به اینکه معضل کشور مان در این مساله تقریبا همانند کل دنیاست ولی میتوان با آموزش، تشخیص سریعتر و واکسیناسیون  جلوی پیامدهای ناگوار بعدی را گرفت افزود: واکسیناسیون ضد ویروس اچ.پی.وی خیلی مهم و ضروری است و یکی از موارد واکسیناسیون عمومی است که باید حتما در کشورمان خیلی گسترده انجام شود.
دکتر طبرسی گفت: بطور حتم این واکسیناسیون بویژه در بانوان کشور میتواند از سرطان دهانه رحم که یکی از کشنده ترین سرطان ها در زنان است جلوگیری کند همچنین باید در کشور خیلی تلاش کنیم تا مانع بروز عوارض ناشی از ابتلا به زگیل تناسلی که همان سرطان دستگاه تناسلی است بشویم چون در صورت آلودگی و ابتلا و یا تشخیص دیر هنگام احتمال، موارد مرگ افزایش خواهد یافت.
وی افزود: طبق اطلاعاتی که وجود دارد برخی از مردم بطور شخصی اقدام به تهیه واکسن ضد زگیل تناسلی می کنند ولی هنوز گسترده نیست.
استاد و رییس بخش بیماری های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: همه انواع و تیپ های مختلف ویروس زگیل تناسلی به خودی خود باعث سرطان در نواحی تناسلی نمی شود ولی  ویروسهای سرطان زای زگیل تناسلی که مهمترین آنها نوع ۱۶و۱۸ است بوسیله واکسیناسیون قابل کنترل و پیشگیری خواهد بود.

بیشتربخوانید:

زگیل تناسلی تهدید جدی سلامت جامعه جوان

 

 


وی با بیان اینکه طرح های مصوب واکسیناسیون کشوری نباید مغفول باقی بماند در پاسخ به این سوال که آیا باید واکسیناسیون علیه بیماری زگیل تناسلی به شکل کشوری و ملی انجام شود گفت: واکسیناسیون علیه پنوموکوک و روتاویروس ها با وجود اینکه باید بطور کشوری انجام شود و حتی مصوب نیز شده است ولی  به دلایل مختلف از جمله تامین منابع مالی، هنوز در اولویت قرار نگرفته است؛ بی شک باید در این مسیر اولویتهای سلامت مردم در کشور مد نظر قرار گیرد. واکسن این بیماری ها در برنامه کشوری وزارت بهداشت حتی قبل از دوران اپیدمی کرونا در دستور کار بوده و تصویب شده ولی متاسفانه تا کنون عملیاتی  نشده است! این دو نوع واکسن نقش بسیار مهم و اثرگذاری در کاهش مراجعات پزشکی هم در کودکان و هم در بزرگسالان خواهد داشت ولی هنوز به مرحله اجرایی و عملیاتی نرسیده است ؛ متاسفانه ایران باگذشت حدود پنج سال از تصویب اجرایی شدن این واکسیناسیون هنوز اقدامی نکرده است.
دکتر طبرسی با اشاره به اینکه خوشبختانه در خصوص واکسن پاپیلوگارد ضد ویروس اچ.پی.وی در کشور تولید آن انجام شده ولی باید حجم بیشتری تولید شود تا نیاز کشور به واکسن زگیل تناسلی برطرف گردد، افزود: طبق گزارش اولیه و بررسی های علمی ارائه شده، اثربخشی واکسن ضد زگیل تناسلی دوظرفیتی تولید شده موسوم به پاپیلوگارد توسط متخصصان داخل امیدوار کننده بوده و اثر بخشی مناسبی دارد.
استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: توصیه می شود هر فردی که امکان تهیه واکسن ضد زگیل تناسلی را دارد طبق دستور العمل ها از زمان شروع فعالیت های جنسی بخصوص تا سن بیست وهفت سالگی حتما این واکسیناسیون را انجام بدهد تا از اثربخشی حداکثری واکسن بهره مند شود. خوشبختانه نوع دوظرفیتی این واکسن در کشور تولید شده و در داروخانه ها موجود است.
این فلوشیپ بیماری های عفونی در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، افزود: همه باید متوجه این هشدار باشند که بیماری های جنسی از جمله زگیل تناسلی در کمین همه گروه های سنی که نکات بهداشتی و توصیه های لازم را رعایت نکنند قرار دارد. افرادی که چندین شریک جنسی دارند بیشتر در معرض خطرات جدی برای ابتلا به بیماریهای مقاربتی و جنسی هستند. ایدز، انواع هپاتیت و سایر بیماریهای جنسی و مقاربتی مانند زگیل تناسلی در این زمره قرار دارند که عوارض شدید و مزمنی بواسطه انتقال عوامل میکروبی و ویروسی می توانند به فرد تحمیل کنند.

 بیشتربخوانید:

دانستنی های مهم درباره زگیل تناسلی زنان

 

 


استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تشویق برای فرزند آوری در سنین جوانی یک بحث است ولی از سوی دیگر تماسهای جنسی خارج از چارچوب خانواده و روابط زناشویی را نمیتوان نادیده گرفت و چشممان را روی این نکات ببندیم، گفت: شرایط باید بگونه ای مدیریت شود که افراد در موارد خاص  حتما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی از وسیله لازم استفاده کنند.

دکتر طبرسی گفت: سونامی مقاومت های میکروبی نسبت به دارو دغدغه مهم در خصوص بیماری های عفونی است که دوران کرونا نیز طی سالهای اخیر به این موضوع دامن زد. قبلا عفونت ها باآنتی بیوتیک های معمولی قابل درمان بود ولی الان چون باکتری ها مقاوم شدند، هم بحث مقاومت شدید میکروبها علیه آنتی بیوتیک ها را داریم و نکته مهم دیگر اینکه داروی جدید، مناسب و پاسخگوی درمان بیماری های میکروبی مقاومت یافته در دسترس نداریم. در خصوص داروهای جدیدی که امروزه در دنیا برای عفونت های گرم منفی کاربرد دارد، متاسفانه هیچکدام را در دسترس نداریم و تلاشی نیز از سوی وزارت بهداشت برای واردات این داروها نشده و دلیل آن نیز به احتمال زیاد کمبود بودجه و منابع مالی است. بیمه های درمانی نیز توانایی پوشش هزینه های داروهای فعلی را ندارند. باید به بحث مقاومت های میکروبی خیلی خیلی توجه شود اگر چه همین الان هم دیر شده است ولی باید به مقاومت های میکروبی افسار گسیخته توجه کرد.
شایان ذکر است که ویروس HPVبیش از یکصد سویه مختلف دارد، دو سویه کم خطر ویروس منجر به بروز  زگیل در نواحی تناسلی می‌شوند و چندین سویه‌ی پرخطر آن باعث ایجاد سرطان‌ها ناحیه تناسلی، دهان و گلو و ... می‌شوند. از میان سویه‌های پرخطر دو نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس شیوع بیشتری دارند که خوشبختانه با واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستند.

 بیشتربخوانید:

روش­ های پیشگیری و درمان زگیل تناسلی

 

 

برچسب ها: زگیل تناسلی، واکسیناسیون، سرطان گردن رحم، ویروس HPv، دکتر پیام طبرسی تعداد بازديد: 82 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز