Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:38

9
فروردین
پیامدهای ویرانگر سوء تغذیه در زنان

پیامدهای ویرانگر سوء تغذیه در زنان

رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه درگرو سلامت و تغذیه مناسب بانوان است، کم‌خونی، ضعف عضلانی و مستعد شدن به ابتلای انواع عفونت‌ها از عوارض سوءتغذیه در زنان است.

به قلم : دکتر پژمان بختیاری نیا - سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز

 

تحریریه زندگی آنلاین : رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه درگرو سلامت و تغذیه مناسب بانوان است، کم‌خونی، ضعف عضلانی و مستعد شدن به ابتلای انواع عفونت‌ها از عوارض سوءتغذیه در زنان است. منظور از امنیت غذایی، دسترسی اقتصادی و فیزیکی همه مردم در همه‌وقت و همه‌جا به غذای سالم و کافی به‌منظور زندگی سالم و فعال است. زنان محور امنیت غذایی و مدیران تغذیه خانواده هستند و همچنین سلامت زنان متضمن سلامت جامعه است. زن، عنصر حیاتی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است و از تعالیم زنان، جامعه متعالی می‌شود بنابراین سیاست‌گذاران هر کشور، زمینه اعتلای فرهنگ و سواد تغذیه‌ای زنان را فراهم می‌کنند.

 

نکاتی که زنان باید به آن توجه کنند:

باید زنان جامعه در مقابل تبلیغات فریبنده مواد غذایی هوشیار و آگاه باشند و غذای سالم را با دقت فراوان انتخاب کنند زیرا آن‌ها تأمین‌کننده امنیت غذایی خانواده هستند.

در زمان تهیه مواد غذایی، زنان باید به برچسب مواد غذایی توجه کنند و غذاهای کم‌چرب، کم‌نمک و کم شیرین را الگوی انتخاب خود قرار دهند.

مادران با ذائقه سازی مناسب در کودکان و همچنین با انتخاب درست مواد غذایی و طبخ سالم غذا، نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری‌های غیر واگیر شایع در جامعه مانند پوکی استخوان، فشارخون بالا، دیابت، سرطان و چاقی دارند.

آگاهی از چگونگی تغذیه سالم در دوران نوجوانی، بارداری و شیردهی، کمک بزرگی به حفظ سلامت دختران و بانوان می‌کند.

 

نقش‌ برجسته بانوان در شکل‌گیری شیوه زندگی سالم در جامعه:

تفاوت‌های بیولوژیکی زنان با مردان ازنظر بلوغ، نیاز بیشتر آنان به منابع غنی آهن و سایر ریزمغذی‌ها، نیازهای تغذیه‌ای بیشتر در دوران بارداری، زایمان و شیردهی را روشن می‌کند.

توجه نکردن به تغذیه مناسب بانوان موجب ناتوانی آن‌ها در حمایت از خانواده، انجام وظایف همسری و مادری و پرورش نسلی سالم و فعال می‌شود. ناتوانی زن در ایفای نقش اجتماعی و اقتصادی خود به‌عنوان عضو مسئول در جامعه از عوارض توجه نکردن به تغذیه زنان خواهد بود.

توجه نکردن به تغذیه مناسب زنان در دوران بارداری و شیردهی، ناتوانی فرزندان در ایفای وظایف اجتماعی خود و افت سطح اقتصادی جامعه را به دنبال خواهد داشت.

  بیشتربخوانید:

چه عواملی در بروز سرطان سینه موثر است ؟

 

 

 

 

رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه درگرو سلامت و تغذیه مناسب بانوان:

کم‌خونی، ضعف عضلانی و مستعد شدن به ابتلای انواع عفونت‌ها از عوارض سوءتغذیه زنان است. با توجه به خطر بالای پوکی استخوان در زنان، مصرف لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات در این گروه اهمیت فراوانی دارد. مصرف نمک زیاد نیز خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد بنابراین بهتر است زنان در خانواده، نمکدان را سر سفره یا میز غذا نگذارند. مصرف نوشابه‌ها و قهوه موجب افزایش خطر پوکی استخوان می‌شود بنابراین بهتر است زنان در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنند. گنجاندن میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه نیز می‌تواند خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله پوکی استخوان را کاهش دهد. عادات غذایی اغلب اعضای خانواده به عادات غذایی زنان خانواده وابسته است. الگوی صحیح تغذیه در زنان، موجب بهبود الگوی تغذیه صحیح در تمام اعضای خانواده و جامعه می‌شود. کاستن از تجمع چربی در بدن زنان با کاهش وزن مناسب می‌تواند خطر ناباروری را کمتر کند. چاقی شکمی موجب افزایش خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها است بنابراین بهتر است زنان مراقب تجمع چربی در ناحیه شکم باشند.

بیشتر بخوانید:

عفونت های زنانه ای که باعث ناباروری می شود

 

 

برچسب ها: زنان، تغذیه، رژیم غذایی، بیماری، شیردهی، بارداری، زایمان، کم خونی، سوء تغذیه، سیستم ایمنی بدن، سن بلوغ تعداد بازديد: 143 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز