Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 15:28

6
آبان
کنترل گرگرفتگی یائسگی با غذا

کنترل گرگرفتگی یائسگی با غذا

رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم‌چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن به‌خصوص سویا، جهت کاهش شدت گرگرفتگی دوران یائسگی مفید است.

تحریریه زندگی آنلاین : رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم‌چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن به‌خصوص سویا، جهت کاهش شدت گرگرفتگی دوران یائسگی مفید است. رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم‌چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن به‌خصوص سویا، جهت کاهش شدت گرگرفتگی دوران یائسگی مفید است. نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی در کاهش “گرگرفتگی” که یکی از مشکلات رایج در دوران یائسگی در زنان است، دارد. گرگرفتگی یکی از مشکلات شایع در دوران یائسگی است که شدت، مدت و تعداد دفعات آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 

بیشتربخوانید:

چگونه یائستگی را 20 سال به تاخیر بیاندازیم؟

در زنان آسیایی و بخصوص آن‌هایی که از مقادیر بیشتری منابع غذایی حاوی استروژن‌های گیاهی ازجمله ایزوفلاونوئیدهای موجود در سویا استفاده می‌کنند عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر گزارش می‌شود. مصرف سویا و محصولات آن مانند آجیل سویا، شیر سویا و توفو به دلیل اینکه به‌طور طبیعی حاوی فیتواستروژن است حتی می‌تواند در شرایطی جایگزین هورمون درمانی در این دوران باشد و خطرات ابتلا به سرطان سینه را نیز کاهش دهد. از دیگر مواد غذایی مفید که می‌تواند به کاهش گرگرفتگی در این دوران کمک کند، می‌توان به دانه کتان، روغن دانه کتان، رازیانه، کرفس و جعفری اشاره نمود.

 

 دانه کتان و روغن آن به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی لیگتان نقش مهمی در تنظیم سطح استروژن خون دارد. رازیانه، کرفس، جعفری و تقریباً تمام حبوبات نیز منابع خوبی از فیتواستروژن‌ها هستند. بیوفلاونوئیدها به‌خصوص اگر به همراه منابع ویتامین ث مصرف شوند در کاهش گرگرفتگی مؤثر هستند. به‌طورکلی رژیم غذایی غنی از فیبر، رژیم غذایی کم‌چرب و دارای مقادیر منابع فیتواستروژن به‌خصوص سویا، جهت کاهش شدت گرگرفتگی دوران یائسگی مفید است.

 

 بیشتربخوانید:

یائستگی زودرس و دلایل آن

در دوران یائسگی تولید هورمون‌های جنسی زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد، تولید تخمک نیز متوقف و درنهایت عادت ماهیانه نیز قطع می‌شود. گرگرفتگی در دوران یائسگی به دنبال کاهش این دو هورمون به‌خصوص استروژن در بدن ایجادشده و احساس گرمای ناگهانی و تعریق در بدن به‌خصوص نواحی صورت، گردن و قفسه سینه از علائم آن است. علت آن تغییرات جریان خون به دلیل اختلال در انبساط و انقباض عروق در این نواحی به دنبال بر هم خوردن تعادل هورمون‌های جنسی زنانه است.

بیشتر بخوانید:

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

ویتامین های واجب برای زنان

یائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می‌شود؟

 

 

برچسب ها: گرگرفتگی، رابطه جنسی، هورمون های جنسی، یائستگی، علائم یائستگی، یائستگی زودرس تعداد بازديد: 2343 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز