Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 03:01

2
اردیبهشت
بیماری خاموش در كمین زنان ایرانی (3)

بیماری خاموش در كمین زنان ایرانی (3)

سیگار کشیدن سرعت تحلیل استخوان را افزایش می‌دهد. این مکانیسم شاید به علت ایجاد کاهش استروژن در زنان و کاهش جذب کلسیم از روده‌ها صورت بگیرد.

 

مواد غذایی که دارای ویتامین D کافی هستند، شامل ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ و جگر. نور آفتاب تامین کننده ویتامین D فعال بدن است. در افراد چاق یا دارای اضافه وزن، افراد مسن و افرادی که خیلی کم در معرض آفتاب قرار می‌‌گیرند، مکمل ویتامین D توصیه می‌‌شود.

ورزش: ورزش باعث استحکام هر چه بیشتر استخوان‌ها و کاهش سرعت تحلیل آن می‌شود. ترکیب ورزش‌های کششی و ورزش‌های سنگین کمک کننده است. چه ورزش‌هایی که وزن را تحمل می‌‌کند، مانند دویدن آهسته، پیاده روی، والیبال و سایر فعالیت‌های هوازی و چه ورزش‌هایی که ورزش‌های مقاومتی هستند، مانند وزنه برداری، شنا، دوچرخه سواری و کار با دستگاه‌های ثابت به تقویت توده عضلانی و استحکام استخوان کمک می‌کنند.

 نکشیدن سیگار: سیگار کشیدن سرعت تحلیل استخوان را افزایش می‌دهد. این مکانیسم شاید به علت ایجاد کاهش استروژن در زنان و کاهش جذب کلسیم از روده‌ها صورت بگیرد.

هورمون درمانی: که در سنین یائسگی مؤثر است.

محدود کردن مصرف کافئین: دو تا سه فنجان قهوه در روز صدمه‌ای به ما نمی‌زند، به شرطی که از کلسیم لازم استفاده کنیم.

مراقبت‌های شخصی

حفظ صحیح وضعیت بدنی: باید در ایستادن و راه رفتن دقت کنید. سر را بالا نگهدارید و پشت را صاف کنید. از خم شدن و قوز کردن بپرهیزید و سینه را به جلو بدهید. این امر سبب می‌شود تا از وارد کردن ضربه و صدمه به ستون مهره‌ها جلوگیری شود. هنگامی که می‌نشینید یا رانندگی می‌کنید یک بالشتک کوچک در پشت خود قرار دهید. از خم شدن بیش از حد هنگام نوشتن یا خواندن پرهیز کنید .هنگام خم شدن زانوی خود را خم کنید نه مچ را و ستون مهره‌های خود را در حالت صاف و مستقیم قرار دهید‌.

از زمین خوردن پرهیز کنید. کفش پاشنه کوتاه بپوشید و پشت کفش خود را نخوابانید. کفپوش مناسب برای منزل تهیه کنید تا باعث زمین خوردن نشود. محل زندگی از روشنایی مناسب برخوردار باشد. مصرف داروهای خواب آور، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضد فشار خون می‌‌تواند باعث گیجی و از دست دادن تعادل فرد شود.

به علاوه، مشکلات بینایی، شنوایی یا عضلانی و نیز بیماری‌‌های همراه با عدم تعادل ممکن است باعث افتادن فرد شوند. در کسانی که پوکی استخوان دارند، از جمله افراد خیلی پیر، حتی یک ضربه کوچک می‌‌تواند به شکستگی استخوان منجر شود که به خصوص در شکستگی‌های لگن مشکلات بسیاری برای بیمار و همراهان به دنبال دارد.

باید قبول داشت که در هر حال همیشه امکان افتادن هست، لذا توصیه می‌‌شود که در هنگام افتادن سعی کنید به جلو یا عقب بیفتید، نه به پهلوها تا دچار شکستگی لگن نشوید. در هنگام افتادن، وسایل ثابت اطراف را با دست خود بگیرید. با پوشیدن لباس‌های بیشتر، از استخوان‌های خود در هنگام افتادن مراقبت کنید.

هنگام ایجاد درد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پوکی استخوان در سنین پایین.  وقتی که صحبت از پوکی استخوان می‌‌شود، ناخودآگاه انسان به یاد افراد بسیار پیر یا بزرگسالان مبتلا به بیماری‌‌های ناتوان کننده می‌افتد. اما باید توجه داشت که با پیشرفت علم و افزایش امید به زندگی کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن و شدید، باعث شده که این کودکان از عمر مفید بیشتری برخوردار شوند، هرچند از عوارض بیماری در رنج باشند.

بیماری-هایی نظیر فلج مغزی، بیماری‌های ارثی مانند استئوژنز ایمپرفکتا، بیماری‌‌های سیستم عصبی- عضلانی، بیماری‌‌های التهابی مزمن، بیماری‌‌های سیستم ایمنی، تالاسمی، بدخیمی‌‌های خون، پیوند اعضا، کاهش هورمون رشد و مصرف برخی داروها مانند کورتون، هپارین یا ضدتشنج‌ها و بستری شدن طولانی مدت می‌‌توانند تراکم استخوان کودک را کاهش دهند.

در صورت شکستگی با ضربات خفیف، شکستگی‌‌های مکرر، بدشکلی ستون فقرات، سوء تغذیه و بی تحرکی باید به این موضوع فکر کرد و با پزشک مشورت نمود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری خاموش در كمین زنان ایرانی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- بیماری خاموش در كمین زنان ایرانی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: قوز کردن، هورمون درمانی، شکستگی لگن، تقویت توده عضلانی، تحلیل استخوان، ستون مهره ها، شل کننده‌های عضلانی تعداد بازديد: 3122 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز