Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 19:47

10
بهمن
زنان در معرض افسردگی (2)

زنان در معرض افسردگی (2)

تقریباً همه افراد در طول عمر خود افسردگی را تجربه می‌كنند. این احساس كه معمولاً به دنبال فقدان یا ناكامی ایجاد می‌شود، در شرایط طبیعی بعد از چند ساعت یا چند روز از بین می‌رود

 

 

درمان افسردگی در طول زمان 

درمان افسردگی تنها در طی زمان و با تحمل صبر و بردباری میسر خواهد بود و تنها به دست خود شخص صورت می‌گیرد. در واقع شخص باید از درون با خود بجنگد و زمان فراغت خود را با مسائل دیگری همچون هنرهای دستی و مطالعه كتاب راهنما كه نقش ارزنده‌ای دارند، بگذراند.

به راحتی می‌توان با یك برنامه‌ریزی دقیق و منظم مسیر زندگی را از حالت ركود و یكنواختی نجات داد؛ به عنوان مثال می‌توانید برای مقابله با احساس كم‌توجهی و قدرناشناسی همسر خود محسنات او را در نظر داشته و حتی روی كاغذی یادداشت و درجایی از خانه نصب كنید و به مرور آن بپردازید. از طرف دیگر می‌توانید هر روز با خود صحبت كنید و افكاری چون خوشی، نیرومندی و آرامش را به مغز خود راه داده و اجازه ندهید یكنواختی وكسالت، غبار غم را بر زندگی شما بیفشاند.

 افسرگی در زنان خانه دار

زنان خانه‌دار به دلیل آنكه بیشتر اوقات در خانه به سر می‌برند و باانجام كارهای تكراری و روزمره به نوعی خستگی روحی می‌رسند، در زمره این افراد قرار می‌گیرند. این قبیل زنان همیشه از دردهای جسمانی می‌نالند؛

در حالی كه غالباً خستگی‌های روزمره آنها ناشی از حالات فكری نظیر عصبانیت، ملالت، قدرناشناسی افرد و بیهودگی نسبت به زندگی است و در حقیقت خستگی كه  فقط جنبه جسمانی داشته باشد، وجود ندارد.

بیشتر حالات فوق را در زنانی می‌توان مشاهده کرد كه به تازگی زندگی مشترك خود را شروع كرده‌اند و دارای فرزند نیستند. آنها در واقع انتقادات بیشتری نسبت به زنان دیگر از همسران جوان خود دارند.

این در حالی است که در جامعه امروز ایران، مردان به دلیل وضعیت ناهنجار اقتصادی، اوقات بیشتری را در خارج از خانه صرف می‌كنند و برای دستیابی به یك زندگی ایده‌آل مجبورند در دو یا سه شیفت كار کنند و این عدم حضور طولانی آنها در خانه بیشترین صدمه را به همسران و در بعضی موارد فرزندان آنها می‌زند و همین احساس كه توجهی نسبت به آنها نمی‌شود، كم‌كم در آنها حالات افسردگی ایجاد می‌كند. اما می‌توان با این حالت مبارزه كرد.

درمان با مواد غذایی مناسب

با پیشرفت علائم، ارتباط بین سلامت ذهنی و روحی با نوع غذا و نوشیدنی اثبات شده است.

عواملی كه باعث ایجاد افسردگی می‌شوند، عبارتند از:

كمبود مواد مغذی یا دریافت بیش از حد آنها، داروها، الكل، كافئین (قهوه)، نیكوتین (سیگار)، قندخون پایین، عدم تعادل هورمونی بدن، آلرژی، مسمومیت با فلزات سنگین و سایر مسمومیت‌ها و همچنین كمبود روی، آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B. 

ویتامین‌ها و مواد معدنی كه كمبود آنها باعث بروز افسردگی می‌شود

كمبود روی در مواد غذایی كه شامل: تخمه كدو، قارچ، سویا، جوانه گندم، سبوس گندم، کنجد، كاكائو، تخمه آفتابگردان، برنج، ذرت، نان سبوسدار (مثل نان سنگك)، جو، پنیر، حبوبات مثل نخود و لوبیا و آجیل (مخصوصاً بادام) 

مصرف بیش از حد كافئین كه در قهوه، چای، كاكائو و نوشابه‌ وجود دارد از جذب املاح در بدن جلوگیری می‌كند و باعث بروز افسردگی، تحریك بیش از حد سیستم عصبی مركزی و در نتیجه آشفتگی ذهنی می‌شود.

كمبود ویتامین C در مواد غذایی كه شامل

پرتقال، لیمو، نارنج، نارنگی، كیوی، توت‌فرنگی، تمشك، سیب‌زمینی، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای، فلفل سبز، گوجه‌فرنگی، گریب‌فروت، هندوانه، شلغم، پیاز بهاری، نخودفرنگی و سبزی‌های سبز مثل كلم‌بروكلی، كلم‌پیچ، جعفری، شاهی آبی، اسفناج و گل‌كلم.

كمبود ویتامین B12 در مواد غذایی كه شامل: جگر، قلوه، شیر، پنیر، تخم‌مرغ و ماهی.
كمبود ویتامین B1 كه در مواد غذایی شامل: غلات صبحانه، نخودفرنگی، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، كنجد، سویا، آجیل (به‌خصوص بادام هندی، بادام، گردو)، حبوبات (به‌خصوص نخود، لوبیا، عدس) گندم سبوسد‌ار، گندم سیاه، سیب‌زمینی و چاودار.

كمبود ویتامین B6 در مواد غذایی كه شامل: جوانه گندم، آرد جوی دوسر، آجیل (مخصوصاً گردو)، حبوبات (به خصوص عدس، لوبیا)، سویا، بادام زمینی، كره بادام‌زمینی، آوودكاو، گندم و كشمش.

كمبود اسیدفولیك در مواد غذایی كه شامل: مخمر، لوبیا، كلم‌بروكلی، حبوبات (خصوصاً نخود) سویا، سبزی‌ها (مخصوصاً اسفناج، كلم، بامیه، چغندر، هویج)، بادام، گردو، آرد جوی دوسر، برنج قهوه‌ای و ذرت...

 

برای خواندن بخش اول - زنان در معرض افسردگی - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی در زنان، اختلالات افسردگی، زنان در معرض افسردگی، مشکلات روان شناختی تعداد بازديد: 3103 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز