Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:38

19
دی
یائسگی و هورمون درمانی

یائسگی و هورمون درمانی

هورمون‌درمانی روش موثری برای درمان علائم یائسگی است.

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

 

برخی سؤالات در مورد هورمون درمانی (HT)

آیا هورمون‌درمانی روش موثری برای درمان گُرگرفتگی و تعرق شبانه در دوران یائسگی است؟ آیا این روش باعث افزایش خطر بروز سرطان سینه نمی‌شود؟
بله، هورمون‌درمانی روش موثری برای درمان علائم یائسگی است و باعث افزایش احتمال بروز سرطان سینه نیز می‌شود؛ ولی احتمال آن بسیار اندك است. از هر 10‌ هزار زن كه از روش هورمون‌درمانی استفاده می‌كنند، حدود 38 نفر به سرطان سینه دچار می‌شوند؛ در حالی‌كه از هر 10‌ هزار زنی كه از روش هورمون درمانی استفاده نمی‌كنند، حدود 30 نفر به سرطان سینه دچار می‌شوند.

چه عواملی در این زمینه خطرساز هستند؟
افراد سیگاری و یا كسانی كه از نظر ژنتیكی زمینه ابتلا به این بیماری را دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؛ لذا این افراد و افرادی كه سرطان سینه یا بیماری لخته شدن خون دارند، نباید به هیچ‌وجه هورمون درمانی كنند.

چه افرادی بهتر است هورمون‌درمانی را انجام دهند؟
خانم‌هایی كه از هورمون درمانی به علت افزایش خطر سرطان سینه ترس و بیم دارند، در صورتی‌كه علائم یائسگی در آنها بسیار شدید است و بسیار آزرده می‌شوند، می‌توانند این ریسك اندك را بپذیرند تا از این شرایط رهایی یابند؛ ولی خانم‌هایی كه در آنها یائسگی با علائم خاصی همراه نیست، نباید از روش هورمون درمانی استفاده كنند. هورمون درمانی (HT) تلفیقی از استروژن و پروژستین است. در روش‌هایی كه فقط از استروژن استفاده می‌شود، این خطر (خطر بروز سرطان سینه) نیز بسیار كاهش می‌یابد.

برخی سوالات در مورد یائسگی 

آیا من هم درست در همان سنی كه مادرم یائسه شده‌اند، یائسه می‌شوم؟
ممكن است كه اینگونه نباشد و شما در همان سن یائسه نشوید،‌ ولی به هر حال در سنین نزدیك به آن سن این اتفاق برای شما می‌افتد. همچنین ممكن است علائم و نشانه‌های یائسگی در شما و مادرتان متفاوت باشد.

آیا با وجود یائسگی باز هم می‌توان باردار شد؟
ممكن است، تنها در صورتی دیگر باردار نمی‌شوید كه به مدت یك سال اصلاً پریود نشوید.

در سنین بالای نوجوانی دچار قاعدگی شدم، آیا این مسأله باعث می‌شود كه دیرتر هم یائسه شوم؟
خیر، تحقیقات به عمل آمده روی 4000 خانم نشان می‌دهد كه هیچ ارتباطی بین سن اولین قاعدگی و سن یائسگی وجود ندارد.

آیا در سنین یائسگی، سینه‌ها حساس و دردناك می‌شوند؟
اگر در گذشته در ناحیه سینه‌ها احساس درد می‌كردید، در دوران یائسگی این درد برطرف می‌شود، زیرا تخمدان‌ها دیگر استروژن چندانی تولید نمی‌كنند، اما اگر از هورمون درمانی استفاده كنید، دوباره درد سینه‌ها شروع می‌شود.

آیا دچار جوش و كورك می‌شوم؟
احتمالاً خیر، در حقیقت با كاهش میزان استروژن در بدن احساس می‌كنید كه پوست‌تان تمیزتر شده است؛ ولی در عین‌حال پوست خشك‌تر می‌شود و باید كرم مرطوب‌كننده بیشتری استفاده كنید.

آیا مصرف قرص باعث به تأخیر افتادن یائسگی می‌شود؟
مصرف قرص باعث به تأخیر افتادن یائسگی نمی‌شود، ولی باعث كاهش علائم یائسگی همچون گر‌گرفتگی‌ها و برخی علائم دیگر می‌شود.

آیا واقعاً در دوران پیش از یائسگی به سر می‌برم؟
علائم یائسگی همواره نشان دهنده این نیستند كه قرار است به زودی یائسه شوید. نامنظم شدن قاعدگی‌ها، گرگرفتگی‌ها و نوسانات خلقی می‌توانند در اثر عدم تعادل در عملكرد غده تیروئید نیز ایجاد شوند. احساس خستگی و برخی مشكلات مربوط به خواب نیز یك نشانه دیگر از مشكلات تیروئیدی و یا استرس است.

خونریزی‌های بسیار شدید و قاعدگی‌های نامنظم می‌توانند از علائم سرطان رحم، فیبروئید یا سرطان مثانه باشند. در سرطان رحم، فرد دچار قاعدگی نمی‌شود و ممكن است تصور كند باردار شده است؛ بنابراین هر آن و هر لحظه كه متوجه اتفاق عجیبی در خودتان شدید، قبل از هر كار به پزشك مراجعه كنید.

 

برچسب ها: یائسگی، قاعدگی نامنظم، درمان گُرگرفتگی، عوارض هورمون‌درمانی، خونریزی رحمی تعداد بازديد: 2834 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز