Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:25

16
مرداد
خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند (1)

خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند (1)

بخش اول- در این مقاله سعی داریم نكاتی در ارتباط با ارتقای سلامت زنان و مشكلات زنانگی در سنین مختلف زندگی و چگونگی برخورد با آنها ارائه نماییم.

دكتر فاطمه قائم‌مقامی

 

 

در این مقاله سعی داریم نكاتی در ارتباط با ارتقای سلامت زنان و مشكلات زنانگی در سنین مختلف زندگی و چگونگی برخورد با آنها ارائه نماییم. از این جهت مطالب در سه گروه سنی قبل از سن 30 سالگی و نوجوانی، بین 30 تا 50 سالگی و بعد از 50 سالگی مرور می‌شود.

اختلالات هورمونال قبل از 30 سالگی

مسأله دیگر در سنین قبل از 30 سالگی مسأله اختلالات هورمونال به صورت اختلال پریودماهیانه است كه در 20 درصد از دختر خانم‌ها به دلیل تخمدان‌های پلی‌كیستیك دیده می‌شود. مسأله عمدتاً ژنتیكی است، ولی عدم تحرك و استفاده از رژیم‌های غذایی ناسالم و غذاهای آماده و چرب و افزایش وزن به تشدید آن كمك می‌کند.

این موارد همواره با انجام سونوگرافی از رحم و تخمدان‌ها و اندازه‌گیری هورمون‌ها در زمان خاصی از سیكل تشخیص داده می‌شود و با استفاده از برنامه ورزشی روزانه، جلوگیری از افزایش وزن، رعایت رژیم‌های غذایی سالم و بالاخره استفاده از هورمون‌هایی كه ضرری برای بدن ندارند، ‌می‌توان آن را كنترل نمود.

عفونت‌های لگنی

عفونت‌های لگنی كه درحقیقت عفونت‌های دستگاه تناسلی داخلی است، این عفونت‌ها عمدتاً در اثر مقاربت انتقال می‌یابند و عوامل میكروبی ایجادكننده عمدتاً‌گونوره و كلامیدیا می‌باشند.  علائم این بیماری تب به همراه درد لگنی، درد زیر شكم در محل لوله‌ها و تخمدان‌هاست كه ممكن است در درجات خفیف تا شدید تفاوت کند. گاهی ممکن است عفونت‌های لگنی علائم خاصی ایجاد نکنند. تأخیر در درمان می‌تواند باعث بسته شدن لوله‌ها و نازایی شود. درمان باید علیه این عوامل صورت بگیرد.

عفونت‌ها و افزایش ترشحات زنانگی

مسأله دیگر در این سنین عفونت‌ها و افزایش ترشحات زنانگی است كه شایع‌ترین علت مراجعه خانم‌ها به كلینیك‌های تخصصی زنان می‌باشد. عوامل مستعدكننده این عفونت مصرف آنتی‌بیوتیك، شرایط هورمونی خاص، دوران بارداری و بیماری قند است. علائم این بیماری به صورت خارش دستگاه تناسلی تحتانی همراه با ترشحات پنیری شكل می‌باشد . ترشحات غلیظ به همراه تحریك ولو و واژن دیده می‌شود، درمان‌های موضعی و خوراكی باعث بهبود می‌شود.

كیست‌های تخمدان

مسأله دیگر در این سنین كیست‌های تخمدان است كه ممکن است با اختلال پریود یا درد تظاهر کنند و یا با سونوگرافی تشخیص داده شوند. بیشتر این كیست‌ها خودبه‌خود یا با مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خلال شش تا هشت هفته از بین می‌روند و نیاز به پیگیری دو ماه بعد دارند. 

مسأله دیگر توده‌های تخمدانی است كه در اثر رشد سلول‌های غیرطبیعی ایجاد می‌شوند كه همیشه مترادف سرطان نیستند. این توده‌ها ممكن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند.

آندومتریوز

بیماری دیگری كه معمولاً در دهه سوم زندگی، یعنی حدود 30 سالگی دیده می‌شود آندومتریوز است. آندومتریوز بیماری خوش‌خیمی است که درآن بافت لایه داخلی رحم (آندومتر) درمحلی خارج از حفره رحمی قرار می‌گیرد. آندومتریوز به دلیل شیوع، ‌علائم پرخطر و ارتباط با ناباروری بالقوه برای تهاجم به اعضا و سیستم‌های مجاور مانند دستگاه گوارش و ادراری از مباحث مهم بیماری‌های زنان به شمار می‌رود.

آندومتریوزهای تخمدان، كیست‌های حاوی مایع غلیظ شكلاتی‌رنگ و گاهی سیاهرنگ هستند. با اینكه آندومتریوز یك پروسه خوش‌خیم است، اما مشخصات مشترك زیادی با بدخیمی دارد. علائم مربوط به آندومتریوز عبارتند از: درد قاعدگی، درد در زمان مقاربت، دشواری در اجابت مزاج.

‌دردی كه در بیمار مبتلا به آندومتریوز دیده می‌شود براساس مدت زمان شروع بیماری متفاوت است. درمان دارویی به‌طور كلی خط اول درمان در سایر زنان علامت‌دار است.

سرطان گردن رحم

مسأله دیگر در این سنین پیشگیری از سرطان گردن رحم با انجام تست پاپ‌اسمیر است. سرطان دهانه رحم تنها سرطان قابل پیشگیری زنان است که به وسیله تست سلول‌برداری دهانه رحم امکان‌پذیر می‌باشد. این روش باعث شده است در کشورهای پیشرفته که غربالگری این سرطان به‌طور منظم انجام می‌شود، به‌طور چشمگیری مرگ و میر ناشی از آن در طی چندسال اخیر کاسته شود.

متأسفانه سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال پیشرفت از جمله کشور ما، به دلیل عدم آگاهی خانم‌ها از انجام آن مرگ و میر قابل توجهی را در بر دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خانم‌ های 30 تا 50 سال بخوانند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت زنان، یائسگی، آندومتریوز، مشکلات زنان، کیست تخمدان، فیبروم، اختلالات هورمونی، ترشحات زنان، عفونت لگن تعداد بازديد: 4870 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز