Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:37

16
شهریور
التهاب سينه را جدی بگيريد

التهاب سينه را جدی بگيريد

این عارضه با علائم بالینی تشخیص داده می‌شود. معمولا سینه به طور یكطرفه مبتلا شده و قرمز، متورم، سفت و دردناك است.

دكتر لادن سيفی؛ جراح و متخصص بيماریهای زنان و زايمان

 

التهاب موضعی سینه در زنان شیرده با درد سینه، تب و احساس كسالت و بیماری همراه است و دیده می‌شود و حدود یك درصد افراد مبتلا نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌كنند. 

علل و عوامل التهاب سينه

التهاب معمولا به دلیل اشكال در شیردهی است. سابقه التهاب سینه در شیردهی قبلی، عدم تخلیه كامل سینه و تجمع شیر در سینه دیگر، ترك و زخم نوك سینه از علل این بیماری هستند. در این حالت میكروب‌ها از طریق نوك سینه وارد شده و در بافت پستان ایجاد عفونت می‌كنند كه اگر این التهاب سریعاً درمان نشود، ممكن است تبدیل به آبسه سینه شود. احتمال تبدیل التهاب سینه به آبسه در خانم‌های چاق و سیگاری بیشتر از افراد عادی است. 

تشخیص و درمان التهاب سينه

این عارضه با علائم بالینی تشخیص داده می‌شود. معمولا سینه به طور یكطرفه مبتلا شده و قرمز، متورم، سفت و دردناك است. تب بالای 3/38 درجه سانتی‌گراد وجود دارد و فرد احساس بیماری، كوفتگی عضلات و حالتی شبیه لرز و آنفلوانزا دارد. در مراحل اولیه معمولا این علائم خفیف‌اند و در مراحل بعد علائم شدت بیشتری پیدا می‌كنند و حتی ممكن است غدد لنفاوی زیر بغل متورم و دردناك شوند. برای تشخیص نیاز به آزمایش خون نیست.

اگر در آزمایش خون این افراد به طور واضح گلبول‌های سفید بالا رفته و نوتروفیل‌ها افزایش ‌یابند، عامل بیماری التهاب سینه در اغلب موارد باكتری استرپتوكوك گروه A است لذا درمان آنتی بیوتیكی علیه استرپتوكوك لازم است. درمان علامتی هم باید انجام شود. برای كم كردن درد سینه می‌توان از كمپرس نوك سینه، ماساژ سینه و مصرف مسكن‌های ضد التهابی مثل بروفن یا استامینوفن استفاده كرد. زخم نوك سینه را با آنتی‌بیوتیك موضعی همراه با داروی ضد التهاب كه معمولا به صورت پمادهای تركیبی در بازار هستند می‌توان درمان كرد.

اگر پس از اقدامات فوق و درمان با آنتی‌بیوتیك به مدت سه روز علائم بالینی بهتر نشد، لازم است از بیمار سه آزمایش كشت شیر و سونوگرافی سینه صورت گرفته و فرد بیمار در بیمارستان بستری گردد. دوره درمان آنتی‌بیوتیكی 14-10 روز است. اگر درمان كامل نشود، احتمال عود وجود دارد. سونوگرافی برای تشخیص افتراقی التهاب سینه از آبسه كاربرد دارد. توجه به این نكته ضروری است كه در تمام مدت درمان لازم نیست مادر شیردهی به نوزاد را قطع كند.

 

برچسب ها: سلامت زنان، التهاب سينه، علل التهاب سينه، عوامل التهاب سينه، تشخیص التهاب سينه، درمان التهاب سينه تعداد بازديد: 10344 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز