Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 00:17

16
آذر
علل و انواع ريزش مو در زنان

علل و انواع ريزش مو در زنان

معمول‌ترین ریزش مو در خانم‌ها طاسی منتشر می‌باشد.

دكتر محمدعلی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست و مو

 

 به نظر بسیاری از مردم طاسی مختص مردان است و خانم‌ها موهای‌شان را از دست نمی‌دهند، اما حقیقت چیز دیگری است، چرا كه میلیون‌ها زن در دنیا از طاسی رنج می‌برند و سالیانه به تعداد آنها افزوده می‌شود. وراثت عامل مهمی در طاسی  زنان است كه از هر چهار زن، یك زن این نوع طاسی را تجربه می‌كند. به طور كلی انواع ریزش مو در زنان شامل  الگوی منتشر،  الگوی مردانه و ریزش منطقه‌ای است.

ریزش مو با طرح مردانه

ریزش مو با طرح مردانه در زنان كه در این نوع ریزش مو مانند مردان عقب رفتن خط موی پیشانی و خالی شدن وسط سر دیده می‌شود. در این زنان موها در جلو و وسط سر نازك می‌شود؛‌ اما در ناحیه پشت و كناره‌ها موها ضخیم و پر تراكم است. این نوع ریزش مو در اثر افزایش غیر طبیعی سطح هورمون مردانه می‌باشد.

طاسی

معمول‌ترین ریزش مو در خانم‌ها طاسی منتشر می‌باشد. در این نوع طاسی موها در ناحیه وسیعی از سر نازك شده و تراكم آن كم می‌شود (البته معمولا خط موی پیشانی باقی می‌ماند.) عوامل مختلفی می‌توانند این نوع طاسی را ایجاد كنند. در بیشتر موارد علت این نوع ریزش، ژنتیكی است، ولی بیماری‌ها از جمله یائسگی، تخمدان پلی كیستیك، تیروئید، بیماری بافت همبند مثل لوپوس، تغذیه نامناسب و كمبود ویتامین، كم‌خونی، كمبود پروتئین و كالری، كمبود روی و اسید‌های چرب ضروری و  بعضی از داروهای خاص می‌توانند باعث ریزش موی منتشر شوند.

علل ریزش مو

عواملی كه می‌توانند باعث ریزش مو در یك قسمت سر شوند، عبارتند از:

آلوپسیا آراتا: (Alopecia areata) در این حالت قسمتی از موها به صورت گرد و سكه مانند به طور ناگهانی دچار ریزش می‌شوند.

آلوپسیا ناشی از كشش:(Tropecia Alopecia) در صورتی كه موها آرایش خاصی داشته باشند كه از ناحیه شقیقه‌ها و جلوی پیشانی به طور مرتب تحت كشش باشند باعث از بین رفتن فولیكول‌ها در این ناحیه می‌شود.

تریكوتیلومانیا (Trichotillomania): یك نوع اختلال روانی است و بیشتر در زنان جوان دیده می‌شود. فرد موهای خود را به دور انگشتان پیچیده و با كشش محكم آنها را می‌كَند.

Face lift and brow lift procedures: در جراحی كشیدن صورت و بالا بردن ابروها نزدیك ناحیه برش جراحی یا در خط پیشانی ناحیه شقیقه‌ها موها از بین می‌روند. 

Tinea capitis: نوعی عفونت قارچی در سر است كه باعث ایجاد تكه‌های قرمز بدون مو یا همراه با موهای شكسته می‌شود.

چه زنانی بهترین كاندید پیوند مو هستند؟

به دنبال پیشرفت علم و دستیابی به تكنیك‌های جدید جراحی این امكان برای زنان وجود دارد كه بتوانند دوباره به موهای زیبای از دست رفته خود برسند. روش فولیكولار یونیت تكنیك  پیوند موست كه باعث ایجاد یك خط موی كاملا طبیعی می‌شود و با این روش زیباترین نتایج را در بیماران می‌توان دید؛ به طوری كه بقیه افراد قادر به تشخیص آن نخواهند بود.

این جراحی به صورت سرپایی با بیحسی موضعی انجام می‌گیرد. در این روش یك نوار باریك از ناحیه پشت سر برداشته و به واحد‌های فولیكولی تقسیم و در قسمت جلوی سر كاشته می‌شود. افرادی كه موهای پشت سرشان تراكم بالایی داشته باشد، كاندید خوبی برای این جراحی هستند كه به دو روش F.U.T و F.U.E می‌توان پیوند انجام داد. روش اول با برداشتن یك نوار باریك از پشت سر و روش F.U.E با انتقال واحدهای فولیكولی توسط پانچ‌های ظریف به جلوی سر انجام می‌گیرد.زنانی كه ریزش موی طرح مردانه (Alopecia Scarring) در اثر تروما و یا جراحی دارند و زنانی كه دارای طاسی ژنتیك منتشر می‌باشند، بهترین كاندید پیوند مو هستند.

چرا بیشتر خانم‌ها از انجام عمل پیوند مو امتناع می‌كنند؟

اغلب خانم‌ها به دلیل اینكه طی عمل پیوند مو بایستی موهای خود را كوتاه كنند و تا مدتی از انظار دور بمانند، به انجام این عمل راضی نیستند، ولی در روش جدید، بدون كوتاه كردن مو طی دو تا سه جلسه تراكم دلخواه بین موها ایجاد می‌شود.

 

برچسب ها: طاسی، علل ریزش مو در زنان، پیوند مو در زنان، آلوپسیا آراتا، ریزش مو با طرح مردانه تعداد بازديد: 2940 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز