Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 00:41

1
اسفند
عفونت قارچي در زنان (1)

عفونت قارچي در زنان (1)

استرس باعث افزایش سطح آدرنالین می‌شود كه می‌تواند روی‌ هورمون‌های جنسی اثر بگذارد و منجر به تغییرات دوره قاعدگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی مهبل شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

حدود 75 درصد از زنان بزرگسال، دست‌كم یكبار دچار عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی می‌شوند. به نظر نمی‌رسد كه این عفونت از طریق آمیزش جنسی منتقل شود، اما 12-15 درصد از آقایان نیز دچار علائم آن، یعنی سوزش و خارش می‌گردند.

 این نوع عفونت با رشد بیش از حد نوعی قارچ در دستگاه تناسلی ایجاد می‌شود. وقتی در میزان باكتری «كاندیدا آلبیكانس» عدم تعادل ایجاد می‌شود، این عفونت به وجود می‌آید.  استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها به مقدار زیاد و مدت طولانی.باكتری‌های محافظتی دستگاه تناسلی را از بین می‌برند. این باكتری‌ها به طور طبیعی باكتری‌های كاندیدا را متوقف و از رشد زیاد آنها جلوگیری می‌كنند.

بنابراین ممكن است بعد از مصرف مدتی آنتی‌بیوتیك، دچار این نوع عفونت شوید.  هم بیماری دیابت و هم بارداری باعث رشد قارچ‌ها می‌شود؛ چرا كه در این شرایط ذخیره گلیكوژن در سلول‌های خاصی از دستگاه تناسلی كاهش و قندخون افزایش می‌یابد و به طور كلی خطر عفونت قارچی بیشتر می‌شود. 

مصرف قرص‌های ضدبارداری باعث ایجاد تغییراتی در محیط دستگاه تناسلی می‌شوند؛ به طوری كه سطح هورمون‌های استروژن افزایش می‌یابد و این تغییرات شرایط را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌كند.  تغییرات هورمونی مثل تخمك‌گذاری، یائسگی و بارداری  استفاده از لباس‌های زیر بسیار تنگ از جنس غیرپنبه و نامناسب كه باعث افزایش دما، رطوبت و حساسیت محیط می‌شود. 

ضعف سیستم دفاعی بدن بر اثر ایدز و یا بارداری  استفاده از وان كف صابون و اسپری‌های خوشبوكننده برای دستگاه تناسلی  خراشیدگی و التهاب سطح اندام تناسلی  این عفونت در میان افراد چاق و افرادی كه در سنین باروری هستند، بیشتر است.  

استرس باعث افزایش سطح آدرنالین می‌شود كه می‌تواند روی‌ هورمون‌های جنسی اثر بگذارد و منجر به تغییرات دوره قاعدگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی مهبل شود. به علت افزایش ترشح كورتیزول در مواجهه با استرس‌ها و كاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن این خطر افزایش می‌یابد.

عفونت‌های قارچی به خودی خود خطرناك نیستند، اما در صورت بدبو شدن ترشحات و تغییر رنگ آنها (زردتر شدن)، درد كمر و شكم، استفراغ و تب و بازگشت این علائم بعد از گذشت دو ماه، حتماً به پزشك مراجعه كنید.

 عفونت‌های قارچی یا همان عفونت كاندیدایی مهبل، از شایع‌ترین عفونت‌‌های دستگاه تناسلی هستند كه حاصل ایجاد آن، كاندیدا آلبیكانس است. در مهبل، باكتری‌های غیربیماری‌زای طبیعی وجود دارند كه از بروز عفونت‌های باكتریایی و قارچی جلوگیری می‌كنند. ترشحات طبیعی مهبل شفاف، سفید و رقیق (برخی مواقع غلیظ) است؛ اما بویی ندارد و ایجاد سوزش، خارش و التهاب نیز نمی‌كند.

اما عفونت‌های باكتریایی، قارچی، انگلی و عفونت‌های مربوط به دستگاه ادراری كه اغلب در خانم‌ها دیده می‌شود، علائم متفاوتی دارند. این ترشحات، سفت، شدید و بدبو می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد و میزان ترشحات در زمان تحریك جنسی و دوران بارداری افزایش می‌یابد. این علائم می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشند.

عفونت‌های دستگاه تناسلی از شایع‌ترین انوع عفونت‌ها هستند و سالانه افراد بسیاری را به مطب پزشك می‌كشانند، به طوری كه از هر پنج زن، حتماً یك نفر به آن دچار می‌شود. مهم‌ترین عامل این عفونت‌ها، قارچ‌ها می‌باشند. همانطور كه گفته شد، نام این قارچ كاندیدا آلبیكانس است. این قارچ به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و وقتی كه بسیار زیاد شود، باعث بروز بیماری می‌شود.

با مراجعه به پزشك از شما راجع به موارد زیر سوال می‌شود:  از چه زمانی این تغییرات در شما ایجاد شده است؟  این تغییرات چگونه هستند؟ (از نظر شكل ظاهری)  احساس درد، سوزش و خارش هم دارید؟  آیا همسرتان نیز دچار این شرایط و یا وضعیتی مشابه آن شده است؟  آیا از كاندوم استفاده می‌كنید؟ ...

 

 

برای خواندن بخش دوم- عفونت قارچی در زنان- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: عفونت‌های قارچی، آنتی‌بیوتیك، دستگاه تناسلی، باكتری‌های كاندیدا، باكتری‌های محافظتی، گلیكوژن، قارچ‌ها تعداد بازديد: 4147 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز