Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 17:42

7
بهمن
با این توصیه ها 100 ساله شوید (قسمت سوم)

با این توصیه ها 100 ساله شوید (قسمت سوم)

آرزوی ۱۰۰ سالگی آرزوی اکثر آدم‌ها در سالگرد تولدشان است و به مدد پیشرفت علم، دیگر یک آرزوی محال نیست. قدیم‌ترها که علم پیشرفت چندانی نکرده بود کیمیاگران بسیاری در سردابه‌های تاریک

تحریریه زندگی آنلاین : آرزوی ۱۰۰ سالگی آرزوی اکثر آدم‌ها در سالگرد تولدشان است و به مدد پیشرفت علم، دیگر یک آرزوی محال نیست.  قدیم‌ترها که علم پیشرفت چندانی نکرده بود کیمیاگران بسیاری در سردابه‌های تاریک و آزمایشگاه‌های قدیمی به دنبال اکسیر جوانی و آب حیات بودند؛ غافل از اینکه این دو گوهر دست‌یافتنی در زندگی روزمره همه آدم‌ها وجود دارد. اگر شما هم آرزوی ۱۰۰ ساله شدن را در سر می‌پرورانید به این توصیه ها توجه و عمل کنید.   در دو شماره گذشته به تعدادی از این توصیه ها پرداختیم، این شماره نیز بازهم نکات ارزشمندی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد . در ادامه این مطلب به پایان موارد ذکر شده می پردازیم، با ما همراه باشید.

مراقب حوادث و اختلال‌های شغلی باشید

آنچه در محیط کارتان می‌گذرد، می‌تواند سلامت جسم و حتی زندگیتان را به خطراندازد. کارشناسان حوادث ناشی از کار را در فهرست مهم‌ترین عوامل نقص عضو قرار می‌دهند. تعداد افرادی که در سال ۹۱ جان خود را به خاطر حوادث شغلی از دست داده‌اند بیشتر از ۲۰ درصد زیادتر از سال قبل بوده است. براساس همین آمار بیش از ۵۶ درصد حوادث ناشی از کار به دلیل بی‌احتیاطی رخ می‌دهند. در ایران اختلال‌های اسکلتی و عضلانی، از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی هستند. پس مراقب دستورات و هشدارهای ایمنی باشید و بسته به نوع شغلی که دارید اصول درست نشستن، ایستادن و بلند کردن اجسام را رعایت کنید.

بیشتربخوانید:

طول عمر مردان ایرانی بیشتر است یا زنان؟

 

 

 

کار خیر کنید

عجیب است بدانید که انجام کارهای خیرخواهانه نیز یکی از عوامل طول عمر شمرده شده است. در واقع پاداش انجام کار خیر نه‌تنها در آن دنیا که در همین دنیا هم نصیب‌تان می‌شود. به گفته پژوهشگران کسانی که در فعالیت‌های خیرخواهانه داوطلبانه مشارکت می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند. کمک کردن به دیگران منجر به ایجاد حس آرامش و کاهش استرس‌های درونی می‌شود. پس «تو نیکی می‌کن و در دجله‌انداز که ایزد در بیابانت دهد باز». 

 ورزش‌های ذهنی انجام دهید

برای ۱۰۰ ساله شدن باید فرمانده بدن را سالم و سرحال نگه داشت. صدسالگی بدون داشتن یک ذهن هوشیار و مغزی فعال فایده‌ای ندارد. به گفته کارشناسان تمرین‌های ذهنی نه تنها در بهبود عملکردهای تعادلی و کیفیت زندگی افراد به‌خصوص سالمندان موثر است، بلکه بر بعضی دردهای جسمانی هم تاثیر دارد. یکی از راه‌های سالم نگه داشتن مغز، ورزش‌ها و فعالیت‌های ذهنی است؛ کارهایی مثل حل جدول، بازی‌های فکری، مطالعه منظم و زمزمه شعر. چنین فعالیت‌هایی احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر را هم کاهش می‌دهد.

تنبل نباشید

براساس پژوهش منتشر شده در ژورنال پزشکی ورزشی انگلستان، زیاد نشستن، به‌اندازه اضافه‌وزن و سیگار کشیدن برای سلامت افراد خطرناک است. به بیان دیگر بین زیاد نشستن و افت سلامت انسان رابطه مستقیم وجود دارد. کسانی که زیاد می‌نشینند ۴/۱ تا ۲ سال کمتر از کسانی که زیاد نشستن جزو عادت‌هایشان نیست زندگی می‌کنند. تنبلی را کنار بگذارید و راه بروید، بدوید و کمی ورجه وورجه کنید.

استرس‌هایتان را کنترل کنید

اگر آدم مضطربی هستید، بهتر است ۱۰۰ ساله شدن را بی‌خیال شوید. به گفته محققان دانمارکی، استرس منشا ۵۰ تا ۸۰ درصد بیماری‌های جسمی و روانی است و افرادی که استرس شغلی دارند ۲۰ درصد بیشتر  از دیگران در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار می‌گیرند. نکته دیگر اینکه استرس شغلی در ۷۰ درصد موارد به استرس روزمره تبدیل می‌شود و به این ترتیب احتمال بروز سکته قلبی، بیماری‌های گوارشی عصبی و افسردگی به ترتیب ۱۵، ۶۰ و ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.  

 بیشتربخوانید:

با خوردن این خوراکی ها از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید

 

 

 

حمام را جدی بگیرید

حمام علاوه بر بهداشت و سلامت جسم، بر آرامش اعصاب نیز تاثیر فراوانی دارد به شرط آنکه محیطی کاملا بهداشتی مهیا باشد. برای برخورداری از حمامی موثر باید فضای حمام به‌ اندازه کافی بزرگ باشد، نور کافی داشته باشد و امکانات آن به خوبی کار کنند. رطوبت حمام زمینه‌ساز رشد و تکثیر قارچ‌ها، باکتری‌ها و... است. حمام حتما باید امکان تهویه مناسب هوا داشته باشد.  در دوره‌های معین نه چندان طولانی دیوارها، کف و گوشه و کنار و حتی سقف آن را بشویید. مدت زمان زیادی را در حمام نگذرانید. در ضمن دوش گرفتن بهداشتی‌تر از استحمام در وان است.

تا می‌توانید دانش‌های جدید یاد بگیرید

براساس پژوهش‌های انجام شده، میانگین سنی افرادی که درس خوانده‌اند با میانگین سنی افرادی که درس نخوانده‌اند ۱۰ سال تفاوت دارد اما چرا سطح تحصیلات، یکی از عوامل افزایش امید به زندگی محسوب می‌شود؟ طول عمر بیشتر افراد به علت افزایش میزان تحصیلات نیست بلکه به این علت است که افراد با سطح تحصیلات بالاتر، از میزان آگاهی بیشتری برخوردار هستند و هنگام مواجهه با مشکلات و بیماری‌ها تصمیم‌های بهتری می‌گیرند. پژوهش دیگری نشان داده افرادی که تحصیلات بالاتری دارند کمتر به فشارخون و بعضی بیماری‌های مزمن دیگر مبتلا می‌شوند.  توصیه می‌کنیم دست به کار شوید و برای یاد گرفتن مهارت‌های بیشتر و به دست آوردن دانش و آگاهی بیشتر اقدام کنید: ثبت‌نام در کلاس‌های کامپیوتر و زبان و حتی در صورت امکان ادامه تحصیل در دانشگاه، نوع نگاه شما را به زندگی عوض می‌کند.

کتاب و مجله‌های مفید بخوانید

اگر بدانید کتاب خواندن هم بر کیفیت زندگی و سلامت ذهن و روان شما تاثیر دارد، دیگر این یار مهربان را زمین نمی‌گذارید. مطالعه کردن علاوه بر اینکه ذهن انسان را باز می‌کند، موجب می‌شود در مدت زمانی که در حال خواندن کتاب هستید به هیچ موضوع استرس‌آوری فکر نکنید.  همان طور که ماهیچه‌های بدن به ورزیدگی نیاز دارند، مغز نیز باید ورزیده شود.  براساس پژوهش‌های انجام شده، کتاب خواندن روشی بسیار کارآمد برای به کارانداختن مغز به طور مفید و موثر است. خواندن با تمرکز، یک ورزش ذهنی خوب محسوب می‌شود. از سوی دیگر براساس پژوهش‌های انجام شده هر چقدر سطح آگاهی افراد یک جامعه بالاتر رود، امید به زندگی در آن جامعه بیشتر است. با خواندن کتاب‌ها و مجله‌های مفید و آگاهی‌بخش، یک ۱۰۰ ساله خردمند باشید.

در گروه‌های فعال عضو شوید

تاثیر عضویت در گروه بر روح انسان تا حدی است که روان‌شناسان از تکنیک گروه‌درمانی برای درمان بسیاری از مشکلات روحی بهره می‌برند.  گروه‌درمانی برای درمان افسردگی‌ها، اختلال‌های رفتاری و حتی تقویت روحیه بیماران سرطانی کاربردهای بسیاری دارد. به گفته کارشناسان، عضویت در گروه‌های فعال اجتماعی مانند خیریه‌ها، انجمن‌های حمایت از محیط زیست، خانه سالمندان، کانون فارغ‌التحصیلان، اتحادیه‌های صنفی، هیات‌های مذهبی و گروه‌های موجهی از این دست، از افسردگی پیشگیری کرده و مهارت‌های اجتماعی فرد را افزایش می‌دهد. به‌علاوه اینکه با ایجاد حس سودمندی به‌خصوص در سالمندان موجب تقویت عزت‌نفس می‌شود.  

بیشتربخوانید:

بهترین تغذیه برای جلوگیری از پیر شدن

 

 

 

 

روابط‌ زناشویی سالم داشته باشید

پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه کوئینز انگلستان نشان می‌دهند که داشتن روابط زناشویی منظم خطر مرگ و میر را در مردان تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.  همچنین موجب کاهش فشارخون، ایجاد تعادل در سطح کلسترول خون و بهبود در وضعیت گردش خود در افراد می‌شود. روابط زناشویی منظم و سالم احتمال حمله‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

مثبت ‌اندیش باشید

همان‌قدر که تفکر مثبت یکی از رازهای طول عمر است، پروراندن فکرهای منفی مخرب است.  حسادت، کینه،  دروغ و هر حسی که از دورن شما را آزار دهد، به مرور موجب افت سلامت می‌شود.  پژوهش‌ها نشان می‌دهند  مردانی که وضعیت سلامت خود را بسیار بد توصیف می‌کنند با احتمال ۳/۳ بیشتر از افرادی که سلامت خود را خوب ارزیابی می‌کنند دچار مرگ زودرس می‌شوند. میزان مرگ و میر در زنان بدبین هم ۱/۹ بیشتر از زنان خوش‌بین اعلام شده است.

خانم‌ها در دوران یائسگی از خودتان مراقبت کنید

هر چند به دنیا آوردن فرزند بر سلامت زنان تاثیر دارد اما یائسگی با جلوگیری از بارداری در دوران سالمندی موجب می‌شود این دوران در آرامش و سلامتی طی شود و احتمال افزایش طول عمر بیشتر شود. به‌علاوه اینکه براساس پژوهش‌ها، به ازای هر یک سال که یائسگی زودتر از موعد اتفاق می‌افتد، احتمال افزایش طول عمر نیز کمتر می‌شود.  بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌کنیم که با یک برنامه غذایی صحیح و سالم، عدم مصرف دخانیات و ورزش‌های منظم از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کنند. یائسگی پدیده‌ای است که در اثر توقف قاعدگی و قطع ترشح هورمون استروژن در زنان رخ می‌دهد و این اتفاق در سیگاری‌ها تقریبا دو تا پنج سال زودتر رخ می‌دهد.

ابراز احساسات کنید

براساس تحقیقی که در دانشگاه یوسی‌ال‌ای انجام شده، به زبان آوردن احساسات، شدت خشم، غم و حتی درد را کاهش می‌دهد. به گفته کارشناسان سلامت عاطفی یکی از شاخص‌های سلامت روحی افراد است.  یکی از شاخص‌های سلامت عاطفی هم  توانایی کنترل احساسات است. نه به این معنی که نباید احساسات را کنترل کرد بلکه به این معنی که باید به نحوی صحیح ابراز احساس کرد. برون‌ریزی احساسات و تخلیه هیجانی تاثیر بسیاری در رسیدن به آرامش درونی دارد.  صحبت کردن با فردی معتمد درباره احساس‌هایی که شما را آزار می‌دهند، نوشتن تمام آنچه که در ذهن دارید و وبلاگ‌نویسی روش‌های خوبی برای تخلیه هیجان‌ها و احساس‌ها هستند. این را هم بدانید که گاهی احساس‌های مثبت‌تان هم نیاز به ابراز شدن دارند.  

تن‌آرامی را جدی بگیرید

احتمالا تا به حال اصطلاحاتی مثل تن‌آرامی را شنیده‌اید. اینها تکنیک‌هایی هستند که با کمک آنها می‌توانید از طریق آرام‌سازی عضله‌های بدن، ذهن و روح‌تان را از تنش‌های روزمره دور و آرام کنید. اگر این تکنیک‌ها را یاد بگیرید در زمانی که استرس‌هایتان از حد می‌گذرد یا فعالیت‌های روزمره خسته و کلافه‌تان کرده است، می‌توانید به یک خلأ ذهنی برسید. این خلأ و آرامش روند پیری و آسیب ذهنی و جسمی را کند می‌کند.  یکی از توصیه‌های روان‌شناسان برای کاهش استرس در هر زمینه‌ای تن‌آرامی است. این تکنیک‌ها برای خواب بهتر هم موثر هستند.

تلویزیون را خاموش کنید

براساس تحقیقات دانشمندان استرالیایی اگر بالای ۲۵ سال سن دارید، به ازای هر یک ساعتی که برای تماشای تلویزیون سپری می‌کنید، ۲۲دقیقه از عمرتان کاسته می‌شود.  به این ترتیب افرادی که هر روز ۵ ساعت را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند، تقریبا ۵ سال کمتر از دیگران عمر می‌کنند. توصیه می‌کنیم کنترل تلویزیون را زمین بگذارید و یک کتاب برای مطالعه بردارید.

خونسرد باشید

خشم باعث ترشح آدرنالین در خون  و در نتیجه بالا رفتن فشارخون و ضربان قلب و منجربه افزایش اسید معده می‌شود. کبد برای دفع سموم باید بیشتر فعالیت کند و همین موضوع روی کبد تاثیر منفی دارد. برای کنترل خشم به مدت ۱۵ ثانیه خود را کنترل کنید و خشم خود را نگه دارید.  کمی آب خنک بنوشید. برای ابراز خشم خود کاری نکنید که بعدا پشیمان شوید یا به خودتان و دیگران آسیب بزنید.

تن به عمل‌های جراحی زیبایی ندهید

اگر بدانید با هر بار حراجی زیبایی ۳۰ درصد احتمال مرگ سراغتان می‌آید باز هم تن به این کار می‌دهید؟ و اگر از بینی خود راضی نیستید و هزار و یک نقشه برایش کشیده‌اید باید بدانید که این عمل پرخطرترین عمل جراحی زیبایی است که ۳۰ تا ۳۵ درصد احتمال مرگ در آن وجود دارد. ۹۰ درصد جراحی‌های زیبایی که در ایران انجام می‌شود مربوط به بینی است. آمار جراحی بینی در ایران ۷ برابر آمریکاست.پس از عمل بینی، لیپوساکشن با ۲۹ تا ۳۱ درصد و جراحی‌هایی مثل کاشت پروتز و تزریق ژل ۴ تا ۵ درصد خطر مرگ برای بیمار دارند.  توصیه می‌شود اگر واقعا نیازمند انجام این عمل‌ها نیستید، صرف‌نظر کنید و از آنچه خداوند عطا کرده، لذت ببرید.

 

بی‌دلیل نمیرید

شاید بگویید مرگ و زندگی که شوخی بردار نیست. اینجا هم قصد شوخی نداریم ولی براساس پژوهش‌های انجام شده، گاهی دلایل ظاهرا پیش‌پا افتاده‌ای از عمر آدم کم می‌کنند

۱- در دانشگاه تورنتو درباره ترس‌هایی مانند ترس از حشرات، مار، حیوان‌های درنده‌ای مانند شیر جنگل که شما هرگز با آن روبه‌رو نمی‌شوید، ترس از یک موقعیت اجتماعی ناخوشایند که ممکن است اصلا اتفاق نیفتد و ترس از عکس‌العمل دیگران در قبال خودتان که لزوما آسیبی به شما نمی‌رساند، تحقیق جالبی انجام شد. هر چند اینها ترس‌هایی موهوم و بی‌پایه هستند اما به گفته محققان هر کدام از ما در روز ۳ یا ۴ بار بعضی از آنها را یا تجربه می‌کنیم و یا از ذهن می‌گذرانیم.  براساس این تحقیق چنین ترس‌هایی به مرور مزمن می‌شوند و هر کدام از آنها یک صدم از سال‌های عمر آدم را کم می‌کند. تصور کنید هر شب با کابوس یک سوسک سر به بالین بگذارید، فکرش هم آدم را پیر می‌کند!

۲- هرگز جلوی عطسه کردن خود را نگیرید و بگذارید عطسه‌هایتان کامل شود. به ازای هر ۱۲۰ عطسه‌ای که کنترل می‌کنید ۱۵ درصد احتمال گرفتگی عروق مغزی و ۸ تا ۱۰ درصد احتمال سکته مغزی وجود دارد.

 

صبحانه بخورید

مرکز پزشکی مایوکلینیک آمریکا اعلام کرده افرادی که صبحانه می‌خورند، ۵/۱۲ درصد کمتر از آنهایی که صبحانه نمی‌خورند دچار اضافه‌وزن می‌شوند. همچنین کسانی که صبحانه نمی‌خورند نسبت به کسانی که صبحانه می‌خورند ۴۰ درصد بیشتر شیرینی مصرف می‌کنند، ۴۵ درصد کمتر سبزی مصرف می‌کنند و ۳۰ درصد هم کمتر میوه می‌خورند. در واقع خوردن صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی، منجر به عادت‌های غذایی صحیح دیگری هم می‌شود که بر سلامت شما تاثیر دارد. توصیه می‌شود تنبلی را کنار بگذارید و برای خوردن صبحانه ۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید.

 

هله هوله نخورید

مصرف مواد غذایی «نمک سود شده» و «شور» زمینه‌ساز آسیب به دستگاه گوارش، فشارخون بالا و سکته قلبی و مغزی است. علاوه بر اینکه مصرف این خوراکی‌ها باعث ایجاد «رادیکال‌های آزاد» می‌شود که از اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان است. از این گروه باید به انواع پفک، چیپس، سوسیس،  کالباس و کنسروها اشاره کرد. بیایید برای رسیدن به ۱۰۰ سالگی، در کمد شادی‌ها را برای همیشه ببندیم.

نان‌های با کیفیت مصرف کنید

براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا یکی از دلایل کاهش طول عمر و افت کیفیت زندگی، کم‌خونی و عوارض ناشی از آن است. مصرف نان سفید باعث ابتلا به کم‌خونی می‌شود و مصرف نان سالم و فیبردار، می‌تواند مانع از این مشکل شود. علاوه بر اینکه دریافت فیبر به تامین ویتامین B مورد نیاز بدن کمک می‌کند، مانع از اضافه‌وزن نیز می‌شود. به طور متوسط مصرف یک برش ۳۰ گرمی نان، یک کفگیر یا نصف لیوان برنج یا ماکارونی، ۳ تا ۴ عدد بیسکویت سبوسدار و یک کفگیر برنج می‌تواند نیاز بدن به ویتامین B را فراهم کند. برای طول عمر چه چیز از نان شب واجب‌تر؟  

لبنیات زیاد مصرف کنید

«کلسیم» در همه محصول‌های لبنی و «اسیدهای مفید» در ماست و دوغ فراوان است. این ترکیب‌ها باعث سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، مو، پوست و عملکرد بهتر دستگاه گوارش می‌شود. براساس اعلام پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، اگر روزانه ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز کلسیم و پروتئین بدن افراد سالمند از طریق مصرف لبنیات تامین شود، احتمال افزایش عمر و رسیدن به سن بالای ۸۰ سال تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. البته انواع کم یا بدون چربی مد نظر است. میزان نیاز روزانه به این گروه از خوراکی‌ها برابر با یک لیوان شیر به‌ علاوه یک لیوان ماست و ۴۵ گرم پنیر است. بستنی و کشک نیز از منابع خوب کلسیم هستند.  

غذاهای دریایی مصرف کنید

ماهی و دیگر غذاهای دریایی منبع «ید» و «اسیدچرب امگا سه» هستند. تامین ید مورد نیاز بدن به حفظ سلامت غده تیروئید که یکی از مهم‌ترین غدد بدن است، کمک می‌کند. از طرفی اسید چرب امگا ۳ به طور خاص باعث حفظ سلامت قلب و رگ‌ها می‌شود. محققان مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه ویرجینیا اعلام کردند با مصرف هفته‌ای حداقل دو بار ماهی و دیگر غذاهای دریایی، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی تا سه برابر کاهش می‌یابد. همین امر احتمال افزایش عمر، بالاتر از سن ۸۰ سالگی را تا ۳/۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

آب بنوشید

شاید عجیب باشد بدانید که نوشیدن «آب سنگین» باعث افزایش طول عمر می‌شود. براساس پژوهش‌های منتشر شده توسط سایت علمی «نیوساینتیست»، نوشیدن آب سنگین که به جای یک اتم اکسیژن حاوی دو اتم اکسیژن است و به آن « H۲O۲» می‌گویند، تا ۳ برابر باعث افزایش طول عمر می‌شود. به این آب «دوتریم» نیز گفته می‌شود.  اگر از این نوع آب در دسترس ندارید بدانید که براساس همان تحقیق نوشیدن آب معمولی باعث تسهیل واکنش‌های بدن شده و حجم خون را کنترل می‌کند. قلب نیز برای انجام فعالیتش نیازمند آب است. نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

مصرف فیبر را جدی بگیرید

همین که فیبر با ایجاد حس سیری طولانی مانع پرخوری می‌شود، کافی است تا به اهمیت آن بر سلامت پی ببریم. فیبر از طرفی تامین‌کننده نیاز باکتری‌های موجود در روده بزرگ است و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. به عقیده پژوهشگران دانشگاه تورنتوی کانادا، این دو عامل می‌توانند تا ۲۲ درصد در افزایش طول عمر و زندگی با کیفیت پس از سن ۷۵ سالگی تاثیر داشته باشند. منبع اصلی این فیبر انواع میوه و سبزی، مواد غذایی سبوسدار، غلات و حبوبات و... است. چیزهایی که شاید اصلا جدی نمی‌گیریم.

گوشت قرمز کمتر مصرف کنید

اگرچه گوشت قرمز تامین‌کننده «آهن» و «اسیدهای آمینه ضروری» مورد نیاز بدن است و نیاز بدن به «روی» و «منیزیم» را هم مرتفع می‌کند اما بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد نشان داده که مصرف گوشت قرمز فراوری شده مانند سوسیس و کالباس تا ۲۰ درصد و مصرف گوشت قرمز معمولی تا ۱۳ درصد باعث کاهش طول عمر می‌شود. با کاهش مصرف گوشت قرمز، به طول عمر مردان ۳/۹ و به طول عمر زنان ۶/۷ درصد افزوده می‌شود. به این ترتیب که مصرف گوشت قرمز معمولی پس از سن ۶۰ سالگی باید به حداقل برسد.

مواد معدنی بدن‌تان را تامین کنید

یکی از منابع مهم ترکیب‌های معدنی، غلات و حبوبات هستند. بررسی پژوهشگران دانشگاه مینه‌سوتا نشان داده کسانی که غلات حبوبات را در رژیم غذایی‌شان دارند طول عمری حدود ۳ تا ۵ سال بیش از دیگران دارند. اگر خوردن این خوراکی‌ها زودتر از دوران سالمندی آغاز شود، ذخیره بدن از این نظر افزایش یافته و تاثیر آن نیز بیشتر است. مواد معدنی در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها هم وجود دارد.  

بدخوری نکنید

بدخوری یکی دیگر از بلاهایی است که می‌تواند باعث کاهش طول عمر شود. بدخوری به معنی خوردن خوراکی‌هایی است که از نظر ساختاری همخوانی ندارند؛ مثل خوردن ماست با مواد ترش، مصرف مواد غذایی بدون گذشت مدت‌زمان لازم برای هضم تقریبی غذاهای خورده شده، مصرف بیش از ‌اندازه مواد غذایی پس از یک گرسنگی طولانی و یا خوردن در شرایط نامناسب مانند خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون. بررسی پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد نشان می‌دهد هر ۲۲ ساعت تماشای مداوم تلویزیون دو و نیم ساعت و هر ۲۲ ساعت شنیدن صدای رادیو و تلویزیون به طور مداوم یک و نیم ساعت باعث کاهش عمر می‌شود.

پرخوری نکنید

یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد آسیب‌های مختلف در بدن می‌شود، «خستگی سلولی»  است. اگر میزان استفاده از سلول‌های یک‌ اندام بیش از اندازه شود، آن ‌اندام در معرض فرسودگی قرار می‌گیرد. «پرخوری» یکی از عواملی است که می‌تواند باعث خستگی سلول‌های «دستگاه گوارش» شود و به آنها آسیب بزند. برخی معتقدند خستگی سلولی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان دستگاه گوارش شود. همین امر تا ۸/۱۲ درصد مانع از رسیدن به سن ۸۵ سالگی و بالاتر است.

کم‌خوری نکنید، به ‌اندازه بخورید

براساس آمار اعلام شده توسط خبرگزاری رویترز، «کم‌خوری» خطر ابتلا به پوکی استخوان، نقص در عملکرد طبیعی سلول‌ها و به هم خوردن تعادل سوخت و ساز بدن را تا ۳۳ درصد افزایش می‌دهد و تا ۴۳ درصد مانع از رسیدن به سنین ۷۰ سال به بالا می‌شود. این اتفاق ناخوشایند ناشی از نقص در دریافت مواد مغذی اعم از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلول‌ها را دچار «گرسنگی سلولی» می‌کند. ممکن است حتی به لحاظ وزنی دچار کمبود نباشید اما سلول‌ها با فقر تغذیه‌ای روبه‌رو باشند.  

درست بخورید

اگر از آنهایی هستید که هر ساعت از روز که شد هر چیزی می‌خورید و جای صبحانه و ناهار و شام‌تان عوض می‌شود مراقب سلامتی خود باشید. به گفته پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد، تغذیه براساس هرم غذایی احتمال رسیدن به سن ۱۰۰ سالگی را ۳۸ درصد افزایش می‌دهد. نکته بعدی زمان‌بندی درباره مصرف مواد غذایی است. به این ترتیب سلول‌ها در زمان مناسب، ترکیب‌های مفید و مناسب را دریافت می‌کنند. برای داشتن الگوی صحیح تغذیه‌ای نخستین مساله تغذیه براساس «هرم غذایی» است. هرم غذایی شامل ۵ گروه از مواد غذایی شامل لبنیات، غلات و حبوباب، پروتئین‌ها، سبزی و میوه و مواد معدنی و ویتامین‌هاست. با رعایت «تنوع» در برنامه غذایی روزانه نیاز بدن به همه انواع مواد غذایی تامین می‌شود.

شیر مادر را جدی بگیرید

درباره اهمیت شیرمادر زیاد شنیده‌ایم اما شاید ندانید که براساس پژوهش‌های انجام شده کسانی که به طور کامل در دوران کودکی از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، تا یک سالگی و در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی نرخ مرگ و میر کمتری نسبت به دیگران دارند. از طرف دیگر شیردهی برای بدن مادر نیز مفید است، چرا که بدن برای تولید شیر باید کالری بسوزاند. به این ترتیب شیردهی به کاهش سریع وزن مادر به‌ویژه در سال اول پس از زایمان کمک می‌کند.  همچنین مطالعات متعدد نشان داده هر چه مدت شیردهی بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان‌های پستان و تخمدان کمتر است. برخلاف آنچه تصور می‌شود پژوهش دیگری نشان داده که شیردهی ممکن است در دراز مدت تراکم استخوانی را بهبود ببخشد و با کاهش خطر شکستگی استخوان لگن در سنین پیری همراه باشد.

برچسب ها: طول عمر، افزایش عمر تعداد بازديد: 55 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز