Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:12

26
شهریور
نگرانی از رشد فزاینده بیماران کلیوی در کشور

نگرانی از رشد فزاینده  بیماران کلیوی در کشور

مطابق آمار حدود۳۷ هزار بیمار دیالیزی و به همین تعداد نیز بیمار پیوند کلیه در کشور ثبت شده است ولی به دلیل نهفته بودن علل نارسایی کلیه و بی توجهی، متاسفانه آمار بیماران بیش از این مقدار است.

فوق تخصص بیماری های کلیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دیابت، فشارخون وبیماریهای نفروتیک یا آسیب رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایعترین علل بروز نارسایی کلیه ها محسوب میشوند، افزود: در مجموع ۸۰تا۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.
دکتر محسن نفر، گفت: هرچه زندگی شهرنشینی و دیابت شیوع بیشتری پیدا کند، همچنین عدم پیگیری بیماری های آسیب رسان کلیه نیز بیشترشود مشکلات در این خصوص افزایش خواهد یافت.
دبیر سابق انجمن نفرولوژی ایران، افزود: در کشور به دلیل دقت نکردن در تنظیم قند و فشار خون، متاسفانه افراد سالها با عارضه خود زندگی میکنند و همین نکته در طولانی مدت موجب آسیب به کلیه ها میشود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی، گفت: مساله مهم دیگر اینکه بیماری های نفروتیک کلیه معمولا علائم بالینی مشهودی ندارند یا اینکه خیلی دیر و در موارد پیشرفته با علائمی مثل تورم برخی اندام ها تشخیص داده می شوند.
این متخصص بیماری های کلیه(نفرولوژی)، افزود: بی توجهی به معاینات دوره ای و چکاپ سالیانه موجب میشود متاسفانه خیلی دیرتر به بروز بیماری های آسیب رسان کلیه پی ببریم.
رییس بخش بیماریهای داخلی بیمارستان شهید لبافی نژاد، توصیه کرد: افراد بالای پنجاه سال یا کسانی که در خانواده خود فرد مبتلا به بیماری های کلیه دارند، افراد سیگاری، مبتلایان به فشارخون و دیابت، حتما بررسی های دوره ای سلامت کلیه ها را در زمان مناسب انجام دهند تا خیلی زودتر اقدامات لازم درمانی آغاز شود.
رییس مرکز تحقیقات بیماری های مزمن کلیه در ادامه تاکید کرد: یکی از مهترین اقدامات مهم و الویتی که باید بیماران کلیوی در این روزها انجام دهند، تزریق واکسن آنفولانزا است.
دکتر محسن نفر، افزود: چون احتمال ابتلا به آنفولانزای شدید در بیماران کلیوی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی به دلیل پیوند کلیه و مصرف داروهای خاص دارند، بیشتر است به همین خاطر باید این عزیزان در برنامه درمانی خود تزریق واکسن آنفولانزا را قرار دهند.
وی گفت: اواخر شهریور و اوایل مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا بخصوص برای بیماران کلیوی است و بیماران پیوندی و دیالیزی در این خصوص هیچ محدودیتی ندارند.
استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص واکسن آنفولانزای نوترکیب ایرانی، افزود: اقدامات مربوط به بررسی های بالینی این واکسن انجام شده، مجوز استفاده دارد؛ واکسن آنفولانزا خوشبختانه در داروخانه های کشور به وفور یافت میشود.
دکتر محسن نفر، گفت: بیماریهای نفروتیک کلیه عامل۳۰ درصد نارسایی های کلیه است ولی در شرایطی که زود تشخیص داده شود قابل درمان است؛ توجه مردم به سلامت موجب حفظ سلامت کلیه ها خواهد شد چون درمان و کنترل دیابت و فشار خون و انجام آزمایشات دوره ای نقش مهمی دارد.
رییس سابق مرکز ملی پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار ها حاکی است، حدود ۳۷ هزار بیمار دیالیزی و به همین تعداد نیز بیمار پیوند کلیه در کشورداریم ولی متاسفانه به دلیل بی توجهی و نهفته بودن علل نارسایی کلیه، آمار بیماران  بیش از این مقدار است، افزود: متاسفانه حدود۷تا۸ درصد بر آمار بیماران مزمن کلیه در کشور در حال افزوده شدن است و هر سال درصدی بر این آمار اضافه میشود.
این متخصص بیماری های کلیه، گفت: یکی از مشکلات و دغدغه های مردم موضوع مصرف نمک بخصوص از طریق غذاهایی که در خارج از منزل تهیه میشود است و  متاسفانه حجم نمک در غذا های آماده زیاد است و به نظر میرسد، شاید سازمان غذا و دارو نظارت دقیقی بر اینگونه مواد غذایی خارج از منزل ندارد و افراد دارای فشار خون که مجبورند خارج از منزل غذا میل کنند عمدتا فشار خون کنترل نشده دارند!!!
دکتر نفر در پایان گفت: توصیه من این است که مردم غذی سالم مصرف کنند و از خوردن غذاهای پرنمک که آسیب رسان کلیه ها و تشدید کننده فشار خون هستند نیز اجتناب کنند.

برچسب ها: دیابت، کلیه، بیماران کلیوی، واکسن آنفولانزا تعداد بازديد: 144 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز