Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:04

19
مرداد
نام این جانور سمی کمیاب «طلای ایرانی» است + عکس

نام این جانور سمی کمیاب «طلای ایرانی» است + عکس

دانشمندان گونه جدیدی از رتیل با نام رتیل طلای ایرانی (Chaetopelma persianum) را در شمال غرب ایران کشف کرده‌اند.

دیجیاتو نوشت: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نمونه جدید «موهای پشمی و طلایی» آن است که نظر دانشمندان را به خود جلب کرده و آن‌ها با اشاره به همین ویژگی اعلام کرده‌اند که این گونه تاکنون برای جامعه علمی ناشناخته بوده است.

طبق این تحقیق که توسط باستان‌شناس و طبقه‌شناس ایرانی، دکتر «علیرضا زمانی» (از دانشگاه تورکو، فنلاند) و همکار او منتشر شده است، گونه جدید به یک خانواده نسبتاً کوچک با نام Chaetopelma تعلق دارد که معمولاً در جزیره کرت یونان، سودان و خاورمیانه پیدا می‌شود. همچنین یکی از تنها دو جنس رتیل ساکن در منطقه مدیترانه است.

محل کشف رتیل جدید در ایران

این رتیل در مناطق مرتفع کوهستانی زاگرس شمالی و شهر سردشت در استان آذربایجان غربی ایران پیدا شده است. ابتدا یک دوست‌دار محیط‌زیست ایرانی به نام «مهدی گواهیان» این گونه را پیدا کرد و عکس آن را برای دکتر زمانی ارسال نمود. با توجه به ویژگی‌های این موجود که نشان می‌داد احتمالاً با گونه‌ای کاملاً جدید روبه‌رو هستیم، دانشمندان از گواهیان درخواست کردند تا نمونه‌هایی از این رتیل را برای بررسی بیشتری ارسال کنند.

کشف گونه‌ای کاملاً جدید از رتیل در ایران/ عکس

دانشمندان همچنین اشاره کرده‌اند که این گونه برای اولین‌بار در ایران مشاهده شده است و سومین گونه شناخته‌شده رتیل در کشور ما محسوب می‌شود.

نام علمی این گونه جدید (Chaetopelma persianum) ادای احترامی به نام ایران است؛ زیرا کشور ما در طول تاریخ به‌عنوان Persia شناخته می‌شود. آن‌ها همچنین از «رتیل طلای ایرانی» به‌عنوان نام محاوره‌ای این گونه جدید استفاده کرده‌اند.

دانشمندان قصد دارند در آینده تلاش کنند که نمونه‌های بیشتری از آن در مناطقی مانند عربستان سعودی، سوریه، عراق، شرق ترکیه و غرب ایران پیدا کنند و با بررسی‌های بیشتر بتوانند به درک جامع‌تری از طبقه‌بندی این موجود دست یابند.

برچسب ها: حیات وحش، عنکبوت تعداد بازديد: 66 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز