Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:23

22
اسفند
چهار باور نادرست که هنوز آن‌ها را درست می‌دانید

چهار باور نادرست که هنوز آن‌ها را درست می‌دانید

همه‌چیزهایی را که فکر می‌کردید درست و واقعیت است فراموش کنید. خورشید زرد و آسمان آبی نیست. بلندترین قله جهان در حقیقت از واقعیت آن کوتاه‌تر است. در این گزارش چهار باور نادرست را برای شما بیان می‌کنیم.

تحریریه زندگی آنلاین : همه‌چیزهایی را که فکر می‌کردید درست و واقعیت است فراموش کنید. خورشید زرد و آسمان آبی نیست. بلندترین قله جهان در حقیقت از واقعیت آن کوتاه‌تر است. در این گزارش چهار باور نادرست را برای شما بیان می‌کنیم.

 

قله اورست بلندترین کوه جهان است

اورست (بانام مستعار ساگارماتا یا چومولونگما) با ارتفاع ۸۸۴۸ متری (۲۹۰۲۹ فوت) از سطح دریا، بلندترین قله جهان است اما باید بدانید که اورست بلندترین قله جهان نیست. این عنوان متعلق به مائونا کیا (کوه سفید) در هاوایی ایالات‌متحده است. ارتفاع آن ۱۰۲۰۵ متر (۳۳۴۸۰ فوت) است؛ گر چه تقریباً ۶۰ درصد آن زیرآب است. این قله ۴۲۰۵ متر (۱۳۷۹۶ فوت) بالاتر از سطح دریا است. البته هنوز بحث‌هایی در مورد اینکه دقیقاً نقطه شروع آن کجاست وجود دارد. درحالی‌که عمق کف دریا در اطراف سواحل جزیره از ۳۶۵۷-۵۴۸۶ متر متغیر است، عمیق‌ترین نقطه در منطقه محلی، به نام هاوایی دیپ است. در اینجا، کف دریا تا عمق ۶۰۰۰ متر فرو می‌رود که رقمی است که هنگام محاسبه ارتفاع کل مائونا کیا استفاده می‌شود. بنابراین مائونا کیا از اورست بلندتر است اما آیا اورست هنوز دورترین قله کوه از مرکز زمین است؟

بیشتربخوانید:

5 باور غلط درباره تغذیه در دیابت

 

 

پاسخ این سؤال هم منفی است.

قله چیمبورازو در رشته‌کوه آند، علیرغم ارتفاع تنها ۶۳۱۰ متر (۲۰۷۰۲ فوت) ازنظر فنی دورترین قله کوه از مرکز زمین است. توضیح بیشتر اینکه زمین یک برآمدگی استوایی خفیف دارد، این به دلیل نیروی گریز از مرکز ایجادشده توسط چرخش سیاره ما است که آن را به یک کُره مایل تبدیل می‌کند. شکلی شبیه به عدس؛ و به این معنی است که چیمبورازو ۶۳۸۴ کیلومتر (۳۹۶۷ مایل) از مرکز زمین فاصله دارد که ۲۱۵۰ متر (۷۰۵۴ فوت) بیشتر از قله اورست است.

اما آیا می‌دانستید که اورست را نیز اشتباه تلفظ کرده‌اید؟

این نام از سرهنگ سر جورج اورست (۱۷۹۰-۱۸۶۶)، که نقشه‌بردار کل هند (۱۸۳۰-۱۸۴۳) بود، که نام خود را Eve-rest تلفظ می‌کرد، گرفته شد.

 

خورشید زرد است

در مرکز منظومه شمسی، خورشید، نزدیک‌ترین ستاره جهان ما قرار دارد. در فاصله ۱۴۹ میلیون کیلومتری (۹۲.۹ میلیون مایل) از زمین، خورشید به رنگ زرد یا نارنجی برای اکثر ما به نظر می‌رسد. اما این‌گونه نیست. خورشید تمام‌رنگ‌های نور مرئی را ساطع می‌کند، یعنی درواقع سفید است. بااین‌حال، جو زمین نور آبی را مؤثرتر از نور قرمز پراکنده می‌کند. این کمبود جزئی باعث می‌شود که چشمان ما خورشید به رنگ زرد ببیند. همچنین به همین دلیل است که آسمان در طول روز آبی به نظر می‌رسد، زیرا طول امواج آبی بیش از هر رنگ دیگری پراکنده می‌شوند.

 بیشتربخوانید:

10 باور غلط در مورد افسردگی

 

 

ناپلئون کوتاه‌قد بود

ناپلئون بناپارت به چیزهای زیادی مشهور بود. کلاه دوشاخی نمادین او که درنبرد ۱۸۰۰ مارنگو، ایتالیا بر سر داشت، گران‌ترین کلاه فروخته‌شده در حراجی است که در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۱.۸ میلیون یورو (۲.۳ میلیون دلار؛ ۱.۵ میلیون پوند) فروخته شد. شمشیری که او در همان نبرد به همراه داشت، گران‌ترین سلاحی است که در حراجی فروخته‌شده است. تیغه فولادی منحنی امپراتور فرانسه در سال ۲۰۰۷ توسط یک نسل از فرزندانش به قیمت ۴.۸ میلیون یورو (۳.۳ میلیون پوند؛ ۶.۵ میلیون دلار) فروخته شد. بااین‌حال، ناپلئون شاید بیشتر به دلیل کوتاه‌قد بودن مشهور باشد. اما آیا او واقعاً کوتاه بود؟ علیرغم اینکه او کوتاه‌تر از سربازانش بود اما قد ۱.۵۷ متر (۵ فوت ۲ اینچ) برای یک مرد فرانسوی قرن نوزدهم متوسط حساب می‌شد نه کوتاه. علاوه بر این، برخی می‌گویند قد ناپلئون هنگام مرگ درواقع نزدیک‌تر ۱.۷ متر (۵ فوت ۷ اینچ) بوده است. این اختلاف به این دلیل است که اینچ فرانسوی قرن نوزدهم (۲.۷۱ سانتی‌متر) بزرگ‌تر از اندازه‌گیری اینچ فعلی ما ۲.۵۴ سانتی‌متر است. بااین‌حال، تردیدها در مورد این موضوع همچنان وجود دارد، زیرا قد ناپلئون در طول تبعیدش به جزیره سنت هلنا که متعلق به بریتانیا بود، ۱.۵۷ متر (۵ فوت ۲ اینچ) اندازه‌گیری شد، جایی که به‌احتمال‌زیاد از یک معیار انگلیسی استفاده کردند.

 

صحرای بزرگ آفریقا بزرگ‌ترین صحرای جهان است

بیابان، هر منطقه و زمین بایری است که روز و شب را بدون بارندگی یا کم باران تجربه می‌کند. با این تعریف، بزرگ‌ترین صحرای جهان صفحه یخی قطب جنوب است که تقریباً ۹۸ ٪ از قطب جنوب (۱۴ میلیون کیلومترمربع؛ ۵.۴ میلیون مایل مربع) را پوشش می‌دهد. علیرغم اینکه بزرگ‌ترین منبع آب شیرین جهان است، این عنوان را دارد و ۳۰ میلیون کیلومتر مکعب (۷.۲۵ میلیون مایل مکعب) آب یخ‌زده یا ۷۰ درصد کل آب جهان را در خود جای‌داده است. این صفحه یخی همچنین دارای رکورد خشک‌ترین بیابان سرد است و قطب جنوب خشک‌ترین قاره جهان است که میزان بارندگی سالانه آن به ۵۰ میلی‌متر (۲ اینچ) می‌رسد. درحالی‌که صحرای بزرگ آفریقا، (۹.۱ میلیون کیلومترمربع؛ ۳.۵ میلیون مایل مربع)، به‌طور متوسط ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر (۴ تا ۱۰ اینچ) بارندگی را در سال تجربه می‌کند. واقعیتی که شمارا شگفت‌زده خواهد کرد این است که ورقه یخی قطب جنوب سردترین صحرای جهان است. با توجه به بررسی قطب جنوب بریتانیا، دمای زمستان در سواحل به‌طور متوسط ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۱۴ تا -۲۲ درجه فارنهایت) زیر صفر است و می‌تواند به بیش از -۶۰ درجه سانتی‌گراد (۷۶- درجه فارنهایت) کاهش یابد.

 

 

برچسب ها: دانستنی ها، جالب انگیز، دانستنی های علمی، زمین، خورشید، آفریقا تعداد بازديد: 120 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز