Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:17

19
دی
شروع موج هشتم کرونا ؛ کاهش روزهای فوتی صفر کووید ۱۹

شروع موج هشتم کرونا ؛ کاهش روزهای فوتی صفر کووید ۱۹

کاهش روزهای فوتی صفر کرونا، سه رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه و افزایش شهرهای نسبتا پرخطر کرونایی، نشانه‌هایی‌ است که زنگ هشدار موج هشتم کرونا را در کشور، آن هم با سویه‌های جدید به صدا درآورده است...

ایسنا نوشت: کاهش روزهای فوتی صفر کرونا، سه رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه و افزایش شهرهای نسبتا پرخطر کرونایی، نشانه‌هایی‌ است که زنگ هشدار موج هشتم کرونا را در کشور، آن هم با سویه‌های جدید به صدا درآورده است...

نشانه‌های بروز موج دیگری از کووید ۱۹ برای بار هشتم و باز هم با سویه‌هایی جدید در کشورمان هویدا شده و بعد از چند ماه آرامش کرونایی، طی هفته اخیر، مجددا موارد شناسایی بیماران جدید کرونا در کشور سه رقمی شده است. بر همین اساس هم هست که مسوولان نسبت به افزایش شمار مبتلایان در روزهای آتی هشدار می‌دهند و نسبت به رعایت موارد بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه در گروه‌های پرخطر تاکید دارند.

پایان زنگ تفریح کرونا

در حالی که پیش از این ماه‌های آرام کرونایی را می‌گذراندیم و بر همین اساس هم سطح رعایت بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ماسک‌ها را برداشته، بی‌توجه به فاصله‌گذاری معاشرت‌ها از سر گرفته شده و رفت و آمدها در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب برقرار است، اما گویا کرونا پایان زنگ تفریح‌ را اعلام کرده و دوباره آمده تا با سویه‌های جدیدش مهمان ناخوانده جسم و جان‌ شود. هرچند که گفته می‌شود هنوز سویه غالب کرونا در کشورمان همان زیرسویه BA۵ و از خانواده اُمیکرون است، اما اخیرا زیر سویه‌های جدیدی از اُمیکرون نظیر XBB، BQ۱ و BA۲.۷۵ که در کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و ... موجب افزایش موارد ابتلا و مرگ شدند، در ایران نیز شناسایی شده‌اند. به طوری که وزارت بهداشت در هشتم دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در ایران مشاهده شده‌اند و نسبت به افزایش آمار ابتلا هشدار داد.

شروع موج هشتم کرونا/ کاهش روزهای فوتی صفر کووید ۱۹

در همین راستا هم مسوولان اعلام کردند که با توجه به سرایت‌پذیری سویه‌های جدید، به تدریج بر شمار مبتلایان افزوده می‌شود؛ به طوری که در همین مدت کوتاه، حضور زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در کشورمان به سه رقمی شدن مبتلایان روزانه منجر شده‌ است. باید توجه کرد که حتی تا هفته اول دی ماه میزان مبتلایان جدید دو رقمی و در روزهای بسیاری هم تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا صفر بود، اما در روزهای اخیر، آمار کرونا در کشور، ابتلای سه رقمی را تجربه کرده و در عین حال تعداد روزهای با فوتی صفر کرونا نیز در حال کاهش است؛ به طوری که از دهم تا هجدهم دی ماه تنها یک روز (۱۴ دی ماه ۱۴۰۱) به عنوان روز بدون فوتی کرونا در کشور ثبت شده است.

افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونایی و به صدا درآمدن زنگ هشدار

همچنین در هفته اخیر طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، افزایش شهرهای نارنجی و زرد که به عنوان شهرهای پرخطر و نسبتا پرخطر شناخته می‌شوند، گزارش شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از چهار به هفت شهر رسیده است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۶۲ به ۱۰۱ شهر افزایش و در مقابل تعداد شهرهای با وضعیت آبی که شهرهای عادی از نظر کرونا محسوب می‌شوند، از ۳۸۲ به ۳۴۰ شهر کاهش یافته است. بنابراین هرچند که هنوز تعداد شهرهای بسیار پرخطر کرونایی یا همان شهرهای قرمز صفر است، اما افزایش شمار مبتلایان جدید و به تبع آن افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، زنگ هشدار را برای هوشیارباش در برابر موج هشتم کرونا به صدا درآورده است.

روند افزایشی تا عید نوروز

با شناسایی زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در کشورمان، وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که موج هشتم کرونا در کشور، با سه زیرسویه XBB، BQ۱ و BA۲.۷۵ که قدرت سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارند، پدیدار شده و پیش‌بینی می‌شود که طی چهار تا شش هفته آینده، به اوج خود برسد. در عین حال بنابر اعلام کارشناسان حوزه سلامت، پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا نشان می‌دهد که افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود و انتظار می‌رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد؛ به طوری که موج هشتم کرونا تا عید نوروز روندی افزایشی دارد و ممکن است تا عید نوروز به پیک خود برسد. بنابراین به گفته کارشناسان حوزه سلامت و مسئولان کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیک به نظر می‌رسد این موج از چند هفته آینده شروع به افزایش می‌کند و تا عید نوروز ادامه دارد و پس از آن به تدریج در روند نزولی منحنی قرار می‌گیرد.

بر این اساس باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و باتوجه به افزایش موارد ابتلا و افزایش گزارش‌های پراکنده از میزان بستری در بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوها، به نظر می‌رسد که از یکی دو هفته آینده، روندی افزایشی را در تعداد بستری‌ها و متاسفانه مرگ‌ومیر، نسبت به شرایط فعلی داشته باشیم.

در عین حال هرچند که گفته می‌شود شاید زیرسویه‌های جدید نسبت به زیرسویه‌های قبلی اُمیکرون از نظر سرایت‌زایی قدرت بیشتری داشته باشند، اما از نظر میزان مرگ‌ومیر و پذیرش در بیمارستان‌ها، طبق گزارش‌های فعلی، تفاوتی با سایر زیرسویه‌های امیکرون نداشته باشند، اما حتما باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا از خود و خانواده‌هایمان در برابر ویروس تاج‌دار محافظت کنیم.

گروه‌های واجد شرایط دریافت واکسن کرونا در موج هشتم

بر همین اساس هم کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در جلسه اخیر خود که درباره وضعیت موج هشتم و زیرسویه‌های جدید کرونا برگزار شد، توصیه کرد که مردم حتما در مجامع شلوغ و مسقف از ماسک استفاده کنند و اقدامات بهداشتی مانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، ضدعفونی کردن دست‌ها و ... را مانند گذشته انجام دهند.

در عین حال کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره تزریق واکسن کرونا نیز توصیه کرد که تزریق حداقل یک دز واکسن به ویژه برای افراد های‌ریسک می‌تواند موثر باشد؛ به طوری که می‌تواند هم میزان مرگ‌ومیر و هم میزان پذیرش در آی‌سی‌یو و بیمارستان‌ها را کاهش دهد. علی‌رغم اینکه بسیاری افراد ادعا می‌کنند که شاید این واکسن‌ها بر زیرسویه‌های جدید موثر نیفتند، اما طبق اعلام کمیته علمی کرونا، در همین زیرسویه‌ها هم واکسن‌ها می‌توانند موثر باشند؛ به ویژه در افرادی که سن بالا یا ریسک بالا دارند.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، به افرادی هم که اصلا واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند، توصیه می‌شود که حتما واکسن کرونا را تزریق کنند. همچنین افرادی که دز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند اما دزهای یادآور را تزریق نکرده‌اند نیز حتما یک دز واکسن دیگر تزریق کنند. در عین حال افراد های‌ریسک، شامل افراد در سنین بالا، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به ضعف ایمنی و ... که شش ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن‌شان گذشته است، بهتر است یک نوبت دیگر واکسن تزریق کنند؛ چراکه این گروه با تزریق یک نوبت دیگر واکسن کرونا، می‌توانند ایمنی بهتری در برابر کرونا داشته باشند.

باید توجه کرد که مردم می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به مراکز جامع بهداشت در سراسر کشور مراجعه کنند.

کرونایی‌ها چند روز در قرنطینه بمانند؟

در عین حال افرادی که علائمی نظیر تب، سرفه، گلودرد، بی‌حالی و ضعف، علائم گوارشی و ... در خود مشاهده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که ممکن است به کرونا و زیرسویه‌های جدید اُمیکرون مبتلا شده باشند. بنابراین بر اساس توصیه‌های علمی باید حداقل پنج روز در منزل خود را قرنطینه کرده و استراحت کنند. افرادی هم که علائم شدیدتر دارند، ‌توصیه می‌شود به مدت یک هفته تا ۱۰ روز خود را قرنطینه کرده و در صورت ادامه علائم یا بدتر شدن آن‌ها به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

باید توجه کرد که هرچند که به نظر می‌رسد که زیرسویه‌های جدید کرونا علی‌رغم بالا بودن سرایت‌پذیری‌شان، در ایجاد بیماران بدحال و مرگ‌ قوای کمتری داشته باشند، اما باز هم نباید کرونا را دست‌کم گرفت و به پیش‌بینی‌های خوشبینانه از این ویروس امید بست؛ چراکه کرونا نشان داده که می‌تواند در چرخشی چموشانه و برای بقای خودش، ارمغانِ شوم بیماری و مرگ را با خود بیاورد؛ همانطور که حالا می‌بینیم کاهش روزهای فوتی صفر کرونا، سه رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه و افزایش شهرهای پرخطر کرونایی نشان از زنگ خطری دارند که گویا به صدا درآمده و باید آن را جدی گرفت.

برچسب ها: واکسیناسیون، ویروس کرونا، مبتلایان به کرونا، مرگ و میر، سویه اومیکرون، موج هشتم کرونا تعداد بازديد: 63 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز