Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 16:03

5
شهریور
کدام گروه خونی برای پشه‌ها جذاب‌تر است؟

کدام گروه خونی برای پشه‌ها جذاب‌تر است؟

گروه‌های خونی می‌توانند نقش مهمی در سبک زندگی ما ایفا کنند.

شاید باورش سخت باشد اما اینکه کدام گروه خونی را دارید می تواند سرنوشت شما را در زمان یک پاندمی تغییر دهد یا شانس بالقوه تان را برای افزایش به گروهی از بیماری ها به شدت افزایش دهد یا حتی برای حشرات جذاب باشد

در این گزارش به تعدادی از این احتمالات بر اساس جدیدترین پژوهش های علمی صورت گرفته روی گروه های خونی پرداخته شده است:

بنا به چندین و چند دلیل، مهم است که هر فردی از گروه خونی‌اش مطلع باشد. این روزها پزشکان و محققان در حال انجام بررسی‌های بیشتر دراین باره هستند که گروه خونی افراد چطور برسلامت آنها تاثیرگذار است و به نکات بسیار حیرت‌آوری دست یافته‌اند؛ مثلا تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که گروه خونی افراد، می‌تواند در افزایش ریسک ابتلا به افسردگی و یا دیابت موثر باشد.

بیشتربخوانید:

اگر این گروه های خونی را دارید، هرگز ازدواج نکنید!

 

 

جالب است بدانید که افراد با گروه‌های خونی متفاوت، از مجموعه‌های متفاوتی از پروتئین‌های خاص که به آن آنتی‌ژن نیز گفته می‌شود، بر روی سطح گلبول‌های قرمز خون خود برخوردارند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید شما گروه خونی خود را از پدر و مادر خود به صورت مشترک خود به ارث می‌برید. به صورت کلی افراد می‌توانند دارای چهار گروه خونی مختلف باشند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

گروه خونی A: فقط یک آنتی ژن A در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.

گروه خونی B: فقط یک آنتی ژن B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.

گروه خونی AB: هر دو آنتی‌ژن A و B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده می‌شود.

گروه خونی O: هیچ یک از آنتی ژن A یا B در سطوح گلبول‌های قرمز خون فرد دیده نمی‌شود.

جالب است بدانید که در برخی از افراد این آنتی‌ژن‌ها را در مایعات بدن خود نظیر بزاق یا اشک دارا هستند. به این دسته از افراد افراد مخفی می‌گویند. به عنوان مثال، کسی که گروه خونی A دارد، ترشح کننده آن از نوع A است. کسانی که گروه خونی O دارند آنتی ژن H ترشح می‌کنند که می‌توان گفت پیش‌ساز آنتی ژن A و B است.

حال که با انواع گروه خونی افراد آشنا شدید نوبت آن رسیده که با گروه خونی مورد علاقه پشه‌ها آشنا شوید.

بیشتربخوانید:

شخصیت خود را از روی گروه خونی بشناسید

 

 


تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که پشه‌ها بیشتر جذب افراد دارای گروه خونی O هستند، می‌شوند. اما دلیل این موضوع چیست؟ در تحقیقات زیر، محققان این موضوع را به صورت دقیق‌تر بررسی کرده‌اند:

در یک مطالعه قدیمی که در سال ۱۹۷۴ انجام شده است، ۱۰۲ شرکت‌کننده را برای بررسی عوامل مختلف فردی که می‌تواند پشه‌ها را جذب کند، در نظر گرفته شدند. در نهایت دست یافتند که گروه خونی مورد علاقه پشه ها، گروه خونی O است و پشه‌ها بیشتر از سایر افراد جذب این افراد شده‌اند.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۹ برای ترجیحات گروه خونی پشه‌ها انجام شد نشان داد که گروه خونی O، گروه خونی مورد علاقه پشه‌هاست. آن‌ها این کار را با ارائه نمونه‌هایی از گرو‌های خونی مختلف در فیدر‌های جداگانه انجام دادند. مشاهده شد که پشه‌ها ترجیح می‌دهند از فیدر نوع O تغذیه کنند تا سایر تغذیه کننده‌ها.

از سوی دیگر مطالعه سال ۲۰۰۴، که ترجیح پشه‌ها را برای گروه خونی و وضعیت ترشح کننده را مورد بررسی داد، به صورت کلی نتایج زیر را نشان داد:

۱. پشه‌های بیشتری روی افراد با گروه خونی O فرود آمدند. با این حال، این نتیجه تنها در مقایسه با گروه خونی A و نه با سایر گروه‌های خونی از نظر آماری معنی‌دار بود.
۲. پشه‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از ترشح کننده‌های نوع A فرود می‌آیند.

اما در این مطالعه گروه خونی O بر گروه A ترجیح داده می‌شود و نمی‌توان این نتیجه را برای سایر گروه‌های خونی نیز عنوان کرد. واضح است که سایر عوامل فردی نیز می‌توانند بر این که پشه‌ها چه کسی را برای نیش زدن انتخاب می‌کنند تأثیر بگذارند.

بیشتربخوانید:

آیا گروه‌خونی O به کرونا مبتلا نمی شود؟

چای مناسب گروه خونی شما چیست؟

 

 

 

چه عواملی پشه‌ها را جذب می‌کنند؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی دیگر از عوامل فردی که می‌توانند پشه‌ها را جذب کنند، بیاندازیم.

الف) دی اکسید کربن
شما هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می‌کنید و ردی از دی اکسید کربن باقی می‌گذارید که پشه می‌تواند به‌راحتی آن را دنبال کنند.

افزایش دی اکسید کربن در هوا می‌تواند به پشه هشدار دهد که میزبان احتمالی بسیار نزدیک است. سپس پشه به سمت منبع دی اکسید کربن حرکت می‌کند.

ب) بوی بدن

اگر متوجه شدید که پشه‌ها بیشتر از سایر افراد شما را نیش می‌زنند، ممکن است بوی خوبی برای آن‌ها داشته باشید. عوامل مختلفی ممکن است روی بوی پشه تأثیر بگذارد، مانند:

ترکیبات روی پوست شما محققان چندین ترکیب موجود بر روی پوست را یافته‌اند که برخی از افراد را برای پشه‌ها جذاب‌تر می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به آمونیاک و اسید لاکتیک اشاره کرد. از سوی دیگر باکتری‌های روی پوست شما نیز می‌توانند بر بوی بدن شما تأثیر بگذارند.

ج) حرارت

علاوه بر دی اکسید کربن و بوها، بدن ما نیز گرما می‌دهد. تحقیقات انجام شده توسط منبع معتبر ۲۰۱۷ نشان داده است که پشه‌های ماده صرف نظر از اندازه آن‌ها به سمت منابع گرما حرکت می‌کنند.

د) رنگ

اگرچه مشخص نیست چرا، اما تحقیقات در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که پشه‌ها بیشتر جذب اجسام سیاه می‌شوند. به همین دلیل، اگر رنگ‌های تیره‌تری بپوشید، ممکن است متوجه شوید که نیش پشه‌ها بیشتر می‌شود.

ه) بارداری

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که تعداد بیشتری از پشه‌ها در مقایسه با زنان غیرباردار جذب زنان باردار می‌شوند.
این ممکن است به این دلیل باشد که زنان باردار دی اکسید کربن بیشتری آزاد می‌کنند و دمای بدنشان بالاتر است.

 

 

برچسب ها: گروه خونی، نیش پشه، گروه خونی A، گروه خونی O، پشه، گزیدگی تعداد بازديد: 127 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز