Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:01

6
مرداد
برای خرید دستگاه اکسیژن ساز چه اطلاعاتی باید داشته باشید؟

برای خرید دستگاه اکسیژن ساز چه اطلاعاتی باید داشته باشید؟

دستگاه اکسیژن یک ابزار پزشکی بسیار مهم است که برای بیمارانی که با مشکلات تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند از طرف پزشک تجویز می‌شود.

 همچنین برخلاف گذشته امکان اجاره اکسیژن ساز برای بیماران تنفسی و همچنین بیمارانی که با مشکلات قلبی و عروقی مواجهه هستند فراهم است. لطفاً تا انتهای مطالب با ما همراه بمانید تا در رابطه با انواع دستگاه اکسیژن و برخی موضوعات پیرامون آن توضیحات بیشتری را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

 

انواع دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن در حال حاضر در انواع و اقسام مختلفی در بازار موجود است. معمولاً معیارهای مختلفی وجود دارند که بر اساس آنها می‌توان اکسیژن سازها را دسته بندی کرد؛ بنابراین صرفاً توجه به برند اکسیژن ساز و قیمت آن نیست که در حین خرید و یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز باید ملاک قرار بگیرد. بلکه عوامل دیگری نیز وجود دارند که منجر به تمایز اکسیژن سازها از یکدیگر می‌شوند. این عوامل به شرح زیر هستند:

 

میزان ظرفیت دستگاه اکسیژن

اکسیژن سازها با ظرفیت‌های مختلفی وجود دارند. معمولاً ظرفیت اکسیژن سازها ممکن است بین ۳، ۵، ۶ و ۱۰ متغیر باشد. منظور از ظرفیت اکسیژن ساز میزان حجم اکسیژنی است که در هر یک دقیقه، دستگاه در اختیار بیمار قرار می‌دهد. به عنوان مثال دستگاه‌های اکسیژن سازی که دارای ظرفیت 3 هستند در هر دقیقه می‌توانند 3 لیتر اکسیژن به بیمار برسانند.

سبک طراحی دستگاه اکسیژن

دیگر مبنایی که برای تقسیم بندی انواع اکسیژن سازها وجود دارد سبک طراحی آنها است. معمولاً اکسیژن سازها بر اساس نوع طراحی شامل دو نوع پرتاب یا متحرک و ثابت هستند. دستگاه اکسیژن ثابت همانطور که از عنوان آن مشخص است برای استفاده در مکان خاصی، نظیر بیمارستان و منزل طراحی شده است و امکان جابجایی آن وجود ندارد.

به عبارت دیگر بیمارانی که از این نوع دستگاه اکسیژن ساز استفاده می‌کنند مجبور هستند تمام ساعات را در منزل و یا بیمارستان بمانند تا اکسیژن سالم و متمرکز شده را از دستگاه تحویل بگیرند؛ اما اکسیژن سازهای متحرک بر خلاف اکسیژن سازهای ثابت، قابلیت حمل و جابجایی دارند و بیمار می‌تواند در اماکن مختلف آن را به همراه خود داشته باشد.

به همین دلیل این نوع اکسیژن ساز بیشتر از اکسیژن ساز‌های ثابت مورد توجه بیماران قرار دارد؛ زیرا آنها را مجبور به ماندن در فضای ثابتی نمی‌کند. بلکه این امکان را به آنها می‌دهد که با وجود بیماری، در بیرون از منزل نیز حضور داشته باشند و برای انجام فعالیت‌های روزمره خود با محدودیت مواجه نشوند.

نوع جریان دستگاه اکسیژن

دیگر معیاری که جهت تقسیم بندی اکسیژن سازها وجود دارد نوع جریان است که بر این اساس، اکسیژن ساز‌ها دارای دو نوع جریان متناوب و جریان مداوم هستند. اکسیژن ساز جریان مداوم همانطور که از عنوان آن بر‌می‌آید بدون توجه به نیاز بیمار، با سرعت ثابت جریان اکسیژن را در اختیار او قرار می‌دهد. این اکسیژن ساز معمولاً قادر است در هر دقیقه، 3 لیتر اکسیژن را در اختیار بیمار قرار دارد دهد.

اما اکسیژن ساز جریان متناوب عملکرد متفاوتی دارد و معمولاً عرضه اکسیژن را برحسب عمل دم و بازدم انجام می‌دهد. به نحوی که هرگاه بیمار عمل دم را انجام می‌دهد جریان برقرار می‌شود و وقتی که عمل بازدم را انجام می‌دهد جریان اکسیژن قطع می‌شود. این نوع دستگاه قادر است در هر دقیقه تا ۶ لیتر اکسیژن به بیمار تحویل دهد.

چه کسی اکسیژن ساز را تجویز می‌کند؟

همانطور که گفتیم دستگاه اکسیژن یک ابزار پزشکی است و مسلماً تنها شخص مجاز برای تشخیص استفاده و تجویز آن نیز پزشک می‌‌باشد. البته برخی از افراد نیز معتقد هستند که دستگاه اکسیژن ساز برای رفع خستگی‌های روزمره مناسب بوده و افرادی که تمایل به دریافت اکسیژن سالم و غنی شده دارند نیز می‌توانند در صورت عدم ناراحتی‌های تنفسی و قلبی عروقی از این دستگاه استفاده کنند.

اما به طور کلی استفاده از دستگاه اکسیژن ساز توسط پزشک تجویز می‌شود و عقل سلیم حکم می‌کند که حتی بیمارانی که این دستگاه را استفاده می‌کنند تحت نظر پزشک و طبق توصیه‌ها و دستورهای او از مزایا و فواید آن بهره‌مند شوند.

چه اکسیژن سازی مناسب است؟

طبق توضیحاتی که در مطالب قبلی ارائه دادیم دستگاه اکسیژن در مدل‌های مختلفی در بازار موجود است؛ اما آنکه کدام یک از این مدل‌ها بهتر و مناسب‌تر است از دیدگاه ما مهمترین گزینه آن چیزی است که پزشک تجویز می‌کند؛ به عبارت دیگر بهترین و مناسب‌ترین دستگاه اکسیژن، دستگاهی است که طبق نظر پزشک تجویز می‌شود اما به طور کلی دستگاه اکسیژن پرتابلی که دارای جریان متناوب باشد به دلیل مزیت‌ها و فواید بیشتر نسبت به سایر موارد، گزینه و انتخاب بهتری است؛ زیرا هم محدودیت‌های موجود را از پیش‌روی بیماران برمی‌دارد و هم آنکه اکسیژن غنی شده با حجم بیشتری را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

هزینه اجاره اکسیژن ساز چقدر است؟

همانطور که گفتیم دستگاه اکسیژن در انواع و اقسام مختلفی در بازار موجود است؛ بنابراین مهم‌ترین معیار برای تعیین قیمت دستگاه اکسیژن، برند و مدل آن است. در اجاره اکسیژن ساز نیز این اصل حاکم بوده و برای انتخاب دستگاه اکسیژن ساز مناسبی برای اجاره باید قبل از هر چیزی به نوع و امکاناتی که دارد توجه شود.

زیرا هر چقدر دستگاه اکسیژن ساز امکانات و کیفیت بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشد قیمت بالاتر و در نتیجه، هزینه اجاره آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین برخی مدل‌ها مخصوصاً مدل‌های وارداتی این محصول قیمت بالایی دارند و از این رو هزینه اجاره آنها نیز بیشتر است.

برای اجاره اکسیژن ساز بیماران می‌توانند به صورت روزانه، هفتگی و حتی ماهانه اقدام کنند؛ بنابراین محدودیتی از نظر زمانی برای آنها وجود ندارد. پس با توجه به میزان نیاز خود می‌توانند از امکانات این دستگاه حیاطی برخوردار شود.

دستگاه اکسیژن یک ابزار مهم پزشکی است که در انواع و اقسام مختلفی روانه بازار می‌شود. امروزه امکان استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برای اکثر بیماران به‌راحتی وجود دارد؛ زیرا دیگر مانند سابق آنها مجبور نیستند برای در اختیار داشتن دستگاه اکسیژن ساز، آن را خریداری کنند. بلکه امکان اجاره اکسیژن ساز نیز وجود دارد و در حال حاضر خوشبختانه در بسیاری از مراکزی که تجهیزات پزشکی عرضه می‌دهند این خدمت به بیماران ارائه می‌شود.

 

برچسب ها: مشکلات تنفسی، اکسیژن، بیماران قلبی و عروقی، دستگاه اکسیژن ساز، اجاره دستگاه اکسیژن ساز تعداد بازديد: 191 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز