او افزود: فاز اول با مالکان و شاغلین شروع شد، فاز دوم با حمل و نقل درون شهری و فاز سوم کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در قالب واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی است. فاز چهارم ترددها و مسافرتهای برون شهری و در نهایت مراکز آموزشی و تحقیقاتی و موسسات است.
فرهادی گفت: هسته اصلی نظارتها با وزارت بهداشت است که در قالب سامانه انجام خواهد شد و قرار است از نظر واکسیناسیون، بیمار نبودن و سایر آیتمها ازجمله زدن ماسک، فاصلهگذاریها در شرایط فصل سرما، تامین و استفاده و حضور در جاهایی که تهویه مطلوب حرف اساسی را می زند، نظارتها صورت بگیرد.
او افزود: طرح مدیریت هوشمند قرار است چندان زندگی مردم را محدود نکند، اما به نوعی کنترلها را افزایش دهد. اگر در یک واحد صنفی غذایی را صرف کنیم و ماسک را برمیداریم، باید واکسن زده باشیم و بیمار نباشیم. یعنی ما ارائه خدمات را درصورتی خواهیم داشت که افراد واکسن زده باشند و بیمار نباشند. درصورتی که واکسن زدهاند و بیمار هستند و یا واکسن نزده باشند عملا نمیتوانند خدمت بگیرند و باید از راههای دیگر استفاده کنند، برای مثال دیدن فیلم و صرف غذا در منزل و غیره.
فرهادی گفت: هدف این طرح این است که تماسها را بین افراد بیمار و کسانی که واکسن نزدهاند یا واکسن زدهاند اما بیمارند را کم کنیم که سرایت کاهش یابد. ۱۶۸ تا ۱۷۰ پروتکل بهداشتی داشتهایم که از زمان شروع اپیدمی با ذی نفعان آن را طراحی و اعلام کرده ایم.
او افزود: با رویکرد جدید مدیریت کرونا لازم است تمام قسمتها بازنگری و به روزرسانی شود. چندین پروتکل به کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور که ذیل ستاد ملی است اعلام شده و در اختیار دستگاههای ناظر و مجری است، این پروتکلها از طریق سایتها در اختیار مردم قرار میگیرد. برای دستگاههای اداری، سینما، تئاتر، ترددهای برون شهری با شرایط جدید دستورالعملهای جدید نوشته شده است.
فرهادی در پاسخ به این سوال که چرا عملا الزامات طرح مدیریت هوشمند اجرا نمی شود، گفت: این کار وزارت بهداشت و مصوبه ستاد ملی است.تمام دستگاههای اجرایی مسئول اجرای این اقدامات هستند. سامانه ما باید ارتباطش با تمام دستگاهها برقرار شود. برای مثال در شهرهای پایلوت طرح قرنطینه هوشمند، به تاکسیهای اینترنتی اعلام کردهایم فعلا با سامانه کاری نداشته باشید و کارت را در دید مردم قرار دهید تا در آینده قسمتهایی که سایت دارند وصل شوند و این کار را اصولی انجام دهند.
او افزود: در مورد سینماها قرار بر این شد سامانه سینمایی با سامانه امید اتصال داشته باشند. زمانی که می خواهید بلیت بگیرید، باید کد ملی را در آن سامانه بارگذاری کنید و از طریق آن ارتباطی که برقرار می شود و می گوید شما مجاز هستید باتوجه به واکسیناسیون در سالن فیلم ببینید یا خیر. ما به روسای دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کردهایم که فعلا کنترلها به هر طریقی انجام شود. حتی اگر بازرسان ما به صورت فیزیکی چک کنند. اولین گزارش هم هفته پیش به ستاد کرونا داده شد. ارائه دهندگان خدمت ۸۰ درصد واکسن خودشان را دریافت کرده بودند مشکل اما رعایت پروتکل هاست.
فرهادی درارتباط با رعایت پروتکل ها در مدارس گفت: زمانی که طرح مدیریت هوشمند تصویب شد، قرار شد تا حد امکان از تعطیلیها خودداری کنیم و مسیر را به سمت کنترل الکترونیک ببریم. عمده مشکل مدارس تهویه است و در برخی مدارس مشکل فاصلهگذاری اجتماعی و تراکم در کلاسها وجود دارد.
او افزود: عمده مشکل ما در مدارس از جمله تهران است و زیر ۴۰ درصد مشکل رعایت تهویهها را داریم. با همکاران آموزش و پروش جلسات متعدد داریم که تا جای ممکن این مساله رفع شود. مدارسی که کلاسها را نتوانند حضوری برگزار کنند به سمت غیرحضوری باید بروند.
فرهادی گفت: کنترلهای ما منطقهای و مدرسه محور است. نمی شود نسخه واحدی برای همه مدارس پیچید. مدارسی که توانایی برگزاری کلاس حضوری ندارند، مجازی می شوند و فرمهایی تهیه شده که مدیران وضعیت خودشان را اعلام کنند.
فرهادی گفت: رعایت مابقی پروتکلها در مدارس مانند زدن ماسک بالاست و در حدود ۸۰ درصد است.
فرهادی گفت: هر مدیر مدرسه می داند امکانات مدرسه در چه حد است و اصرار به حضوری یا مجازی بودن مدارس نیست. اما پیشنهاد این است که تلفیقی از حضوری و الکترونیک را پیش ببرند. یک نسخه مشخص برای تمام مدارس غیرعلمی است و هر مدرسه با امکانات و جمعیت باید توسط مدیر مدرسه مدیریت شود. در مدارس تاکنون ۵۰ هزار مورد بازرسی انجام شده است و این به جز کنترلهایی است که آموزش و پرورش انجام داده است.
او افزود: تهویه مقولهای است که تا پیش از این کم به آن توجه شده بود. حتی در بیمارستانها در قسمتهای مختلفش تهویه معمولی به کار رفته است و تنها در بخشهای ایزوله تنفسی تهویهای دارند که می توانند ویروس را جمع کنند. بنابراین تاکید می کنیم جاهایی که امکان تهویه مناسب ندارند گردش هوا را فراهم کنیم. خودروهای شهری این امکان را دارند و همچنان نباید با حداکثر ظرفیت خودشان پر شوند.
او افزود: در ادارات دولتی کمتر مشکل داریم. بالای ۸۰ درصد کارمندان دستگاههای دولتی واکسینه شده اند. نگرانی ما در بخش خصوصی است. زیرا به صورت دورهای مجبوریم بازدید کنیم و در برخی شرکتها حریم خودشان را دارند. دو راه وجود دارد، یکی اینکه خودمان سر بزنیم، یا افراد نسبت بهعدم رعایت پروتکلها شکایت کنند یا کانون بیماری در شرکتی ایجاد شود.
فرهادی گفت: از روز ۲۱ آذر طرح مدیریت هوشمند کرونا آغاز شده است که از پنج فاز دو فاز آن اجرا شده است و فاز چهار و پنج هم امیدواریم تا دو هفته آینده رو به اتمام باشد.
او افزود: پنج مرحله مجازات در ادارات برای کارمندانی که واکسن نمی زنند از سوی سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شده است که از مرخصی اجباری تا انفصال خدمت را شامل میشود. ادعا نمیکنیم که صددرصد اجرا میشود اما در دست انجام است. ضمن اینکه ناظر هر اداره معاونت توسعه و نیروی انسانی آن است که برای پرسنل خودش باید کنترلها را انجام دهد. وزارت بهداشت هم ناظر عالی است. این طرح بزرگ است و به صورت تدریجی گسترده خواهد شد.
فرهادی گفت: در وسایل حمل و نقل تهران در ساعتهایی تراکم داریم و حتی تراکم چهره به چهره میشود. در برخی از مشاغل شاغلین باید هوشیار باشند و یکی از پرخطرترین مکانها تاکسیها هستند. تلاش می کنیم بستر سامانه مسافرین و راننده را فراهم کنیم که هردو طرف متوجه شوند طرف مقابل واکسن زده است یا خیر. البته کنترل تاکسیهای گردشی سخت است. با این وجود کنترل واکسیناسیون راننده راحتتر است و با کد ملی می توان فهمید راننده واکسن زده است یا خیر.
فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از فاضلاب خام در برخی نقاط کشور برای کشاورزی گفت: ما به شدت با استفاده از فاضلاب خام برای محصولات کشاورزی مخالفیم. حرکات خوبی انجام شده است. از روز قبل کرونا تا الان پیگیریها وجود دارد و به متولیان امور از جمله وزارت جهاد کشاورزی و نیرو اعلام شده است. در برخی مناطق تهران مشکل داریم و نگرانی ما مکانهایی است که دارای کم آبی هستند.