Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:54

23
آذر
در خانه بمانید؛ این‌بار به‌دلیل آلودگی هوا

در خانه بمانید؛ این‌بار به‌دلیل آلودگی هوا

از امروز تا پایان هفته شهرهای بزرگ کشور، به‌خصوص تهران، اصفهان و کرج هوایی ناسالم برای تمام گروه‌ها خواهند داشت؛ از همین رو سازمان هواشناسی با صدور هشداری اطلاع داده است

از امروز تا پایان هفته شهرهای بزرگ کشور، به‌خصوص تهران، اصفهان و کرج هوایی ناسالم برای تمام گروه‌ها خواهند داشت؛ از همین رو سازمان هواشناسی با صدور هشداری اطلاع داده است شهروندان این شهرها و حتی شهرهای بزرگ دیگر در زمان آلودگی هوا از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنند.

 

به گزارش روزنامه صبح نو ، این سازمان هشدار داده است که در صورت کنترل نکردن منابع آلاینده غلظت آلودگی افزایش یافته و حتی موجب رسیدن به شرایط بسیار ناسالم برای همه شهروندان خواهد شد.هر سال از نیمه آذر تا نیمه بهمن‌ماه که تغییرات آب‌وهوایی دوباره شکل می‌گیرد روزهای آلودگی هواست.

 

علت این مساله هم پدیده وارونگی دماست که البته به‌دلیل بی‌توجهی مسوولان به نکاتی چون توسعه حمل‌ونقل عمومی، معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت‌ها، افزایش کیفیت سوخت و سیستم احتراق وسایل نقلیه، اسقاط خودروهای فرسوده و مواردی از این دست موجب می‌شود، آلودگی هوا در شهرهای ایران بیشتر از هر شهر دیگری در جهان افزایش یابد.

 

اما در همین شرایط فعلی هم سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای درباره حضور در اماکن عمومی نکاتی را مطرح کرده است. براساس این اطلاعیه به مردم توصیه شده است: کاهش تردد خودروها باید مدیریت شده و نیز کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، تاکید بر عدم تردد برای تمام گروه‌های سنی و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز صورت بگیرد؛ البته پیش‌بینی برخی سامانه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از روز پنجشنبه تا شنبه در برخی کلان‌شهرها ازجمله تهران ریزش باران به کمک شهروندان خواهد آمد.

 

صنایع چه می‌کنند؟

یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای شهرها صنایعی هستند که در اطراف این شهرها شکل گرفته و در گذر زمان حالا در داخل مناطق شهری قرار گرفته‌اند. نمونه چنین مدعایی انواع صنایع و کارخانه‌هایی هستند که در جاده مخصوص تهران- کرج قرار دارند و حالا با تولد و توسعه منطقه21 می‌توان همجواری بافت‌های صنعتی و مسکونی را دید.

 

اما همین صنایع هرچند هم که ساختارهای خود را مدرن کرده باشند باز هم آلایندگی بالایی برای محیط‌های شهری درست می‌کنند. محسن منصوری، استاندار تهران در حاشیه بازدید از کارخانه کفش و پروژه متروی اسلامشهر اظهار کرد: قانون محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران به‌جای اینکه قانونی باشد برای عدم استقرار صنایع در محدوده شهری، عامل استقرار بی‌نظمی صنایع و درنتیجه ایجاد لکه‌های صنعتی شده است.

 

تعطیلی کلاس‌ها تا پایان هفته

افزایش آلودگی هوا در یکی، دو روز گذشته کمیته اضطرار را مجبور کرد تا این‌بار جلسه خود را زودتر برگزار کند. براساس جلسه‌ای که عصر دیروز درباره وضعیت آلودگی هوا برگزار شد، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌های تهران تا پایان هفته تعطیل و مدارس هم برای سه روز آینده غیرحضوری شدند. عابد ملکی، معاون عمرانی استانداری تهران عصر دیروز در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در تشریح مصوبات جلسه گفت: با توجه به گزارش‌های هواشناسی و شاخص آلایندگی هوا تصمیماتی در این جلسه اتخاذ شد که برای روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری اجرایی خواهد شد.

 

وی افزود: بر این اساس تشدید کنترل دقیق‌تر خودروهای فاقد معاینه فنی، ممنوعیت تردد شبانه همه خودروهای گازوئیلی سنگین و همچنین جلوگیری از انجام کلیه فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: براساس مصوبات این جلسه باید کنترل جهت جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری و همچنین جلوگیری از سوزاندن زباله و شاخ و برگ درختان به‌طور جد اعمال شود.

 

ملکی افزود: در این روزها استقرار پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اورژانس در مناطق آلوده‌تر و پرتردد با هدف کاهش زمان دسترسی به پایگاه‌ها انجام می‌شود. مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها برای سه روز آینده تعطیل خواهند بود و مدارس در تمامی مقاطع در شهرستان‌های تهران، ری، پاکدشت، پیشوا و ورامین به‌صورت غیرحضوری فعالیت خواهند کرد، همچنین به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود در این روزها کلاس‌های خود را به‌صورت غیرحضوری برگزار کنند.

 

معاون عمرانی استانداری تهران ادامه داد: در سه روز آینده تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا را خواهیم داشت و ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع مجاور کلانشهرها نیز اعمال خواهد شد.براساس جلسه‌ای که عصر دیروز درباره وضعیت آلودگی هوا برگزار شد، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌های تهران تا پایان هفته تعطیل و مدارس هم برایسه روز آینده غیرحضوری شدند.

 

برچسب ها: آلودگی هوا، تعطیلی مدارس، تهران تعداد بازديد: 212 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز