به گزارش همشهریآنلاین علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، مهر امسال دیگر تکرار نخواهد شد، گفت: در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم در این مدت یکی از تلاشهای سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.
صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی
او با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استانها نیز ابلاغ کردیم، ادامه داد: تمهیدات درونسازمانی برای بازگشایی مدارس گرفتهایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: این وزارتخانه تاکنون کار خود را با تمام سختیها دنبال کرده است و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.
کاظمی بیان کرد: در آموزش و پرورش شرایط متفاوتی را در دوران کرونا و پساکرونا تجربه میکنیم در کنار این تجربیات باید رویکردها و سیاستها در نظر گرفته شود. برای بررسی چالشهای نظام تعلیم و تربیت یکی از نگرانیهای مهم ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل هستند که آسیب جدی است.
اهمیت توسعه عدالت در نظام تعلیم و تربیت
او به آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید برای این امر چارهاندیشی شود و برای آن برنامه داشته باشیم. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آسیبشناسی و ریلگذاری خوبی در این زمینه شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در تعلیم و تربیت مساله عدالت است، افزود: برای این موضوع نیز باید طرح کلانی داشت تا عدالت آموزشی را محقق کنیم.
او توضیح داد: چالش مهمتر از این موضوعات، چالش حکمرانی در تعلیم و تربیت است اگر این نظام در آموزش و پرورش درست شود این وزارتخانه به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.
کیفیت آموزشی؛ چالش وزارت آموزش و پرورش
کاظمی درباره امر نیروی انسانی و انتصابات در آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: ناکارآمدی برنامه درسی تعلیم و تربیت یکی از چالشهای جدی است که باید با بررسی آن به سمت تربیت انسان تراز سند برسیم. محتواهای بسیار ارزشمند و غنی از سوی سازمان پژوهش در اختیار دانشآموزان قرار دارد، اما فرایند این برنامه آموزشی، دانشمحور و حافظهمحور است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کنکور اشاره کرد و افزود: برنامه درسی باید تربیتمحور باشد و بعد از ۱۲ سال حافظه آنان در کنکور سنجیده نشود. باید فرصت فعالیت گروهی، تمرین مهارت اجتماعی و نقشپذیری دانشآموزان را در مدرسه مهیا کنیم.
او ادامه داد: چالش دیگر این وزارتخانه کیفیت آموزشی است، سواد پایه دانشآموزان در حوزههای مختلف، مهارتهای خواندن و نوشتن مهم هستند. البته بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از متغیرهای دیگری مانند منابع انسانی است که در موفقیتهای تعلیم و تربیت در این حوزه، رکن اساسی تعلیم و تربیت است نیروی انسانی کیفی میتواند کیفیت را ارتقا دهد.
کاظمی بیان کرد: اگر قرار باشد به کیفیت آموزشی خوب دست پیدا کنیم در کنار فضا، تجهیزات و محتوای ارزشمند، باید منابع کیفی مناسب داشته باشیم. برای جذب بازماندگان از تحصیل دغدغه داریم و برنامهریزی خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آسیبشناسی، شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل را پیش میبریم. همچنین در دوران پساکرونا باید جبران افت تحصیلی را داشته باشیم.