Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 07:59

10
تیر
وزیر بهداشت با مداخله های غیر تخصصی پزشکان برخورد کند

وزیر بهداشت با مداخله های غیر تخصصی پزشکان برخورد کند

دستیاران تخصصی رشته پوست، نسبت به عوارض پیامدهای مداخله افراد غیر متخصص در امور تخصصی پوست، مو و زیبایی مردم، هشدار دادند و خواستار شفاف سازی در وظایف جامعه پزشکی شدند.

دستیاران تخصصی رشته پوست، نسبت به عوارض پیامدهای مداخله افراد غیر متخصص در امور تخصصی پوست، مو و زیبایی مردم، هشدار دادند و خواستار شفاف سازی در وظایف جامعه پزشکی شدند.

به گزارش مهر، دستیاران تخصصی رشته پوست دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با حضور در مقابل ساختمان نظام پزشکی نسبت به عوارض و پیامدهای مداخله افراد غیر متخصص در امور تخصصی پوست، مو و زیبایی مردم، معترض شدند.

بنا بر آنچه این دستیاران عنوان می‌کنند، ضعف قوانین موجود، باعث مداخله برخی افراد فاقد صلاحیت، دانش و تجربه تخصصی در امور درمانی و زیبایی پوست و مو شده که در نهایت موجب بروز عوارض غیرقابل جبران برای مراجعین خدمات زیبایی می‌شود. این وضعیت علاوه بر در معرض خطر قرار گرفتن سلامت و امنیت مردم، موجب بی اعتمادی به جامعه پزشکی شده است.

دستیاران تخصصی رشته پوست، در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت، عنوان داشته اند که تبعات دخالت‌های بی حد و فراقانونی پزشکان عمومی در تشخیص و درمان بیماری‌های پوستی و انجام پروسیجرهای تشخیصی و درمانی مختص رشته تخصصی پوست در مطب‌های این افراد، نه تنها کم ارزش نمودن رشته تخصصی پوست را نشانه رفته بلکه صدمه جدی به سلامت جامعه و بیماران وارد کرده که دیگر سکوت متخصصین هیچ توجیهی ندارد و چه بسا خیانت به بیماران و آینده این رشته مهم و تأثیرگذار است.

در ادامه آمده است: نجابت بیش از اندازه‌ای که این سال‌ها در خصوص مافیای این گروه از طرف متخصصین پوست نشان داده شده کار را به جایی رسانده که سازمان نظام پزشکی بدون حضور و اعمال نظر متخصصین پوست رسماً لیست عریض و طویل اختیارات پزشکان عمومی را منتشر می‌کند که دیگر حدود اختیارات آنها را بعضاً در بسیاری حیطه‌ها از متخصصین هم بیشتر نموده و هم اکنون در آستانه انتخابات نظام پزشکی دوباره همین مافیا دست در دست هم می‌خواهند این سازمان را قبضه کنند که در نهایت جز مجمعی جهت منفعت طلبی و اقدامات غیر قانونی عده‌ای خاص، چیزی از آن باقی نگذارند.

اجازه درج مواردی مانند لیزر، پانچ بیوپسی، فیلر، بوتاکس، PDL، الکترولیز ، پیلینگ، کرایوتراپی و…، در تابلوی مطب پزشک عمومی دیگر مرزی بین متخصص و عمومی نخواهد گذاشت.

در همین راستا دستیاران تخصصی پوست، چند خواسته را با وزیر بهداشت مطرح کرده اند.

۱- لغو سریع طرح غیر قانونی پیشنهادی کمیسیون مشورتی سازمان نظام پزشکی به شماره ۱۴۰۰/۱۰۰/۲۰/۲۴۲۰ مبنی بر مجاز بودن درج نام پروسیجر های متعدد و عمدتاً مربوط به درماتولوژی در تبلیغات پزشکان عمومی

۲- لزوم درج نام پزشک عمومی در سرنسخه ها و…، با توجه به اینکه این از حقوق اولیه بیماران است که مدرک تحصیلی رسمی پزشک خود را بدانند. این مهم متأسفانه امروز توسط پزشکان مداخله گر در حیطه پوست با انواع عناوین مجعول و فریبنده خدشه دار شده است. از طرفی متأسفانه چند سالی است تحت فشارهای جریان مافیایی مداخله گر عنوان رسمی رشته پزشکی عمومی سانسور و تنها قید می‌گردد دکترای حرفه‌ای پزشکی که این خود تنها سبب سردرگمی بیماران و فریب آنها به نفع مداخله گران در این حیطه تخصصی شده است.

۳- لغو برگزاری انواع کلاس‌های به اصطلاح آموزشی پوست که تمامی پروسیجرهای تخصصی رشته پوست را به روش کاملاً غیر حرفه‌ای به همگان آموزش می‌دهند و موجب ورود مداخله‌گران و تهدید کنندگان سلامت مردم به این رشته تخصصی می‌شوند. درد آور آنجا است که این افراد با چند ساعت و یا چند روز کارگاه آموزشی خود را در جایگاه یک متخصص می‌دانند که چهار سال به صورت آکادمیک به تحصیل در این رشته پرداخته و انواع آزمون‌های سخت علمی و عملی را پشت سر گذاشته است.

۴- امروز دخالت در حیطه تخصص پوست کار را به جایی رسانده که از پزشکان غیرمتخصص تا حتی متخصصین غیرمرتبط و حتی برخی فوق تخصص‌های رشته‌های دیگر کار در حیطه خود را رها نموده و وارد حیطه تخصصی پوست شده اند و این علاوه بر هرج و مرج و سردرگمی بیماران، سبب آسیب به سلامت جامعه شده است لذا خواهشمندیم به صورت شفاف اعلام گردد هیچ رشته غیر مرتبطی با پروسیجرهای تخصصی این رشته حق کار در این زمینه را ندارد و نظارت بر مطب‌ها افزایش یابد.

۵- قوانینی در زمینه برخورد با پزشکان مداخله گر و افراد غیرپزشک وضع گردد تا با این افراد که سلامت جامعه را به خطر انداخته و این حجم انبوه از پرونده‌های شکایات بیماران و فجایع آسیب به سلامت را ایجاد کرده اند با شدت بیشتری برخورد گردد به نحوی که مجدد قادر به تکرار جرم خود نباشند. قوانین موجود به هیچ وجه بازدارنده نیست.

۶- تبلیغات پزشکی در فضای مجازی و سایت‌های حداقل ایرانی محدود گردد و اجازه درج آگهی‌های مرتبط با امور تخصصی رشته پوست در قسمت آرایشگری این سایت‌ها داده نشود.

۷- نظارت شدید بر واردات کالا و تجهیزات پزشکی مرتبط با رشته تخصصی پوست و پلاک گذاری آنها به گونه‌ای که مشخص باشد تجهیزات وارداتی هم اکنون در دست چه پزشک متخصص یا کلینیک تخصصی است و جلوگیری از واردات بی رویه و برخورد با تجهیزات مداخله گران به عنوان کالای قاچاق و ضبط تجهیزات متخلفین.

۸. جلوگیری از واردات بی رویه محصولات فیلر، بوتاکس و…، و فروش آنها به افراد فاقد تخصص و جلوگیری از فعالیت‌های تجاری نمایندگان شرکت‌های وارد کننده محصولات خارجی که این محصولات را بدون اخذ مجوزهای لازم در اختیار مداخله گران برای آسیب به بیماران قرار می‌دهند.

۹. جلوگیری از اقدام برخی شرکت‌های بیمه در بیمه نمودن پزشکان مداخله گر، خارج از حدود کوریکولوم و صلاحیت پزشک برای دخالت در اعمال تخصصی پوست که سبب جسارت هرچه بیشتر مداخله گران در این اعمال و آسیب به بیماران شده است.

برچسب ها: پوست و مو، واکسیناسیون، وزیر بهداشت، سعید نمکی، ویروس کرونا تعداد بازديد: 1413 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز