به گزارش تابناک باتو،اگر شما شخصی کلامی هستید، به اشخاص درونگراتر توضیح دهید که پیش از مشخص کردن موضعتان درخصوص یک موضوع نیاز دارید که آن را به طور کامل مورد بحث قرار دهید. اگر ترجیح میدهید که افراد توضیحات خود را به جای شرح مبسوط در قالب نکات کلیدی مطرح کنند، این را به آنها یادآوری کنید.
شاید متعجب شوید که در مورد بسیاری از افراد، گفتههای آنها نیست که آنها را عقب نگاه میدارد، بلکه کارهایی است که انجام میدهند. در اینجا به شش عادت بد میپردازیم که به ارتباطات شخصی صدمه میزنند:
۱. قطع کردن صحبت دیگران
۲. از این شاخه به آن شاخه پریدن
۳. تکرار مداوم یک سری حرفهای تکراری در طول مکالمه
۴. ناتمام گذاشتن حرفهای طرف مقابل
۵. وراجی کردن و بحث در طول مکالمه
۶. نگاه کردن به گوشی در طول مکالمات
هرچند این شش عادتِ مخرب، اَشکال متفاوتی دارند، همگی آنها نتیجۀ یک چیز هستند: گوش ندادن!
بیشتربخوانید:
با ترک عادت های بد، زیبا بمانید
بسیار خوب، راه حل غلبه بر این شش عادت بد در مکالمات چیست؟
درخصوص نحوۀ تعاملاتتان صادق باشید
اگر شما شخصی کلامی هستید، به اشخاص درونگراتر توضیح دهید که پیش از مشخص کردن موضعتان درخصوص یک موضوع نیاز دارید که آن را به طور کامل مورد بحث قرار دهید. اگر ترجیح میدهید که افراد توضیحات خود را به جای شرح مبسوط در قالب نکات کلیدی مطرح کنند، این را به آنها یادآوری کنید.
به مکالمه متعهد باشید
گوشی موبایل خود را از روی میز و از دسترستان دور سازید. در طول مدت زمان مکالمه، تماس چشمی خود را حفظ کرده و نسبت به بدن زبان، تون صدا، و کلمات ادا شده توسط گوینده حساسیت نشان دهید.
مکث کردن را تمرین کنید
اگر عادت دارید صحبت دیگران را پیش از پایان قطع کنید، سعی کنید با شمردن تا ۵، پیش از هر گونه واکنش، خود را به چالش بکشید. این کار به شما اطمینان میدهد که شخص مقابلتان بازگو کردن افکار خود را تمام کرده و شما میتوانید عقاید خود را مطرح کنید.
مطالب شنیده شده را خلاصه کرده و سپس سؤالاتی را مطرح سازید
با تکرار کردن سخنان طرف مقابل، وی را متوجه سازید که حرف هایش را فهمیده اید. «چیزی که من از صحبتهای شما متوجه شدم، x,y,z است. آیا درست متوجه شده ام؟» آنگاه منتظر تأیید یا حرکت سر باشید. سؤالات برای نشان دادن حضور شما در مکالمه بسیار مفید هستند.
افکار خود را منسجم سازید
از مکث کردن برای سازماندهی افکارتان استفاده کنید تا بتوانید موجز و روشن صحبت کنید. به صحبتهای خود گوش دهید و وقتی متوجه تکراری بودن حرف هایتان شدید، افکارتان را مهار سازید.
از نشانههای بصری بهره بجویید
شیئی را به عنوان نماد هدف خود برای تبدیل شدن به یک شنوندۀ مؤثر بر روی میزتان قرار دهید تا هدفتان را به شما یادآوری کند. من به شخصه یک کریستال صورتی با برشهای بسیار را روی میزم قرار داده ام. هر بار که آن را میبینم به خاطر میآورم که باید به وجوه مختلف صحبتهای طرف مقابلم گوش دهم.
بیشتربخوانید:
7عادت بد غذایی که شکم تان را بزرگ می کند
اجازه دهید دیگران اول صحبت کنند
اگر از دسته کسانی هستید که تمام زمان مکالمه را اشغال میکنید، به دیگران اجازه دهید اول برنامه هایشان را مطرح کنند و سپس به سراغ ایدههای خود بروید. همچنین میتوانید مدت زمان صحبتتان در طول جلسات را مدنظر داشته باشید تا بدین ترتیب پیشرفت خود در واگذار کردن زمین به طرف مقابل را اندازه بگیرید.
زمانیکه فرآیند بهبود عمدی تعاملات بین شخصی خود را آغاز میکنید، از اعضای تیمتان بپرسید که آیا تغییری را در نحوۀ رفتار شما متوجه شده اند یا خیر. پرسیدن این سؤال این علامت را به دیگران میدهد که شما در حال بهبود عادات ارتباطی خود هستید و همچنین باعث میشود در مورد تغییرات مثبت در شما نیز اندیشه کنند.