Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:04

27
دی
سرگرمی‌های دوران کرونا

سرگرمی‌های دوران کرونا

همه‌ ما، همیشه از اینکه زمان کافی برای انجام کارهای موردعلاقه‌ خود را نداریم شاکی هستیم و این مسئله ما را به‌شدت ناراحت می‌کند، حالا که ویروس کرونا باعث شده که توفیق اجباری پیش بیاید و در خانه بمانیم

تحریریه زندگی آنلاین : همه‌ ما، همیشه از اینکه زمان کافی برای انجام کارهای موردعلاقه‌ خود را نداریم شاکی هستیم و این مسئله ما را به‌شدت ناراحت می‌کند، حالا که ویروس کرونا باعث شده که توفیق اجباری پیش بیاید و در خانه بمانیم، بهتر است به‌جای غصه خوردن و نگرانی از اینکه چه قرار است بشود، از وقت‌های اضافه و مفید خود بهترین استفاده را ببریم و کارهایی که همیشه در آرزوی انجام آن بودیم را انجام بدهیم.

 

آشپزی کنید

آشپزی ازجمله فعالیت‌های خوشایندی است که بر روحیه شما تأثیر مثبت می‌گذارد. سرگرم شدن با خوراکی‌ها و ادویه‌های رنگارنگ، موجب می‌شود برای مدتی از استرس‌ها و نگرانی‌هایتان فاصله بگیرید و با انواع طعم‌ها و مزه‌ها مشغول شوید.

 

 بیشتربخوانید:

سرگرمی کودکان در زمان قرنطینه

 

 

یک کتاب را باهم بخوانید

همه‌ی ما کلی کتاب نخوانده داریم که در کتابخانه در حال خاک خوردن است. یک کتاب کوتاه را به سلیقه خودتان با اعضای خانواده انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید، هر فرد (پدر، مادر، و ..)به‌طور مثال ۲۰ صفحه از کتاب را بخواند و در اختیار فرد دیگر بگذارد تا او ادامه داستان را روایت کند. پس از تمام شدن درباره‌ی کتاب باهم صحبت کنید و آن را نقد کنید. با این کار در پایان هفته تعداد زیادی کتاب خوانده‌شده پیش روی شماست!

 

 ورزش کنید

 تحرک داشتن حتی در داخل خانه هم می‌تواند تأثیرات مثبت فراوانی بر روی جسم و روان شما داشته باشد. می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و ویدئوهایی که برای این موضوع در دسترس هستند استفاده کنید. رقصیدن و حرکات موزون هم فعالیت مفرح دیگری است که موجب می‌شود خوش روحیه تر و شاداب‌تر باشید. بنابراین از تحرک غافل نشوید.

 

 

بازی کنید

وقتی حرف از بازی به میان می‌آید، نباید فکرمان را به‌نوعی فعالیت ویژه محدود کنیم. بازی کردن انواع مختلف دارد. دربازی‌های انفرادی، مثل داستان‌پردازی با عروسک، پازل، آجر‌های بازی و... بچه‌ها به‌تنهایی بازی می‌کنند.بازی برای کودکان تمرینی است برای حل مسئله و آزمونی است برای اینکه بفهمند چگونه دوست داشته باشند، چگونه خردمندانه رفتار کنند و چگونه امنیتشان را حفظ کنند. پژوهشی در همین زمینه نشان داده است که بازی به لحاظ عصب‌شناختی، می‌تواند محرک واکنش «جنگ یا گریز» باشد، بدون اینکه موجب ترشح کورتیزول شود. کورتیزول ماده‌ای شیمیایی است که معرف استرس است و به‌طور معمول در شرایط «جنگ یا گریز» ترشح می‌شود. به گفته بن ماردل، محقق، معلم و متخصص حوزه بازی و رشد و سرپرست گروه تحقیق درزمینه بازی در پروژه صفر یا Project Zero، پروژه‌ای که دانشگاه هاروارد باهدف مطالعه و پژوهش درباره بهبود آموزش‌وپرورش راه‌اندازی کرد: «من معتقدم هر فعالیتی می‌تواند بازی باشد یا نباشد، فقط کافی است به‌اندازه کافی بازیگوشی در خود داشته باشیم. اینکه در موقعیتی قرار بگیریم و آن موقعیت موجب کنجکاوی‌مان شود و متوجه شویم آن موقعیت می‌تواند لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد و آستین بالا بزنیم و وارد عمل شویم. اگر از زاویه درستی نگاه کنیم، حتی تمیزکاری هم می‌تواند لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد».

 

بیشتربخوانید:

آموزش چند اوریگامی ساده برای سرگرم کردن کودکان در دوران قرنطینه

 

 

 

خلاقیت داشته باشید

 حالا که منابع و دسترسی‌ها محدود است، والدین باید در تبدیل هر موقعیتی به بازی و سرگرمی خلاقیت داشته باشند. مثلاً اگر نمی‌توانید به سفری طولانی بروید، سعی کنید مکانی مناسب و کم تردد را در طبیعت پیدا کنید و نهارتان را آنجا بخورید یا حتی شب در همان‌جا کمپ بزنید. اگر این امکان فراهم نیست و نمی‌توانید از فواید بودن در طبیعت استفاده کنید، در حیاط خانه یا حتی بالکن یا داخل خانه کمپ بزنید. چادری وسط پذیرایی برپا کنید و با این کار زندگی تکراری و پرملال این روز‌ها را کمی تغییر دهید و برای بچه‌ها تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌ای به‌یادماندنی رقم بزنید. درنهایت همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بگذارید بچه‌ها زمانی برای خود داشته باشند.

 

 

برای خودتان برنامه‌ریزی کنید

 خیلی وقت‌ها ما یادمان می‌رود که چه‌کارهایی را باید در طول روز انجام بدهیم یا چه‌کاری را دوست داریم که در آینده بکنیم. مکتوب کردن باعث می‌شود ما با دقت و کیفیت بیشتری به کارهایمان برسیم. این روزها که حسابی وقت خالی دارید دفتری را تهیه کنید و در آن، لیست کارهایی که دوست دارید یا باید انجام بدهید را بنویسید. لیست را بر اساس تاریخ تمام شدن آن تنظیم کنید تا بدانید چقدر زمان می‌برد تا کارتان به سرانجام برسد. پس از هر کاری که انجام دادید مقابل آن تیک بزنید و به سراغ کار بعدی بروید. با این روش در آخر هفته می‌بینید تعداد زیادی کار مفید انجام داده‌اید.

 

از حیاط، پشت‌بام و بالکن استفاده کنید

 این روزها که در خانه قرنطینه شده‌ایم و جایی نمی‌توانیم برویم بهتر است از فضاهای باز موجود در خانه استفاده کنیم. در طول روز به داخل حیاط بروید و کمی قدم بزنید، گیاهانی که در فضای خانه نور کافی ندارند را به حیاط بیاورید و آن‌ها را در باغچه بکارید. در بالکن صندلی بگذارید، کتاب بخوانید یا موسیقی گوش کنید و منظره بیرون را تماشا کنید. به‌جای اینکه چای خود را جلوی تلویزیون و روی مبل بخورد به بالای پشت‌بام بروید، یک زیرانداز با خود ببرید، در آنجا بنشینید و با آرامش چای بخورید و از آفتاب لذت ببرید. همین کارهای به‌ظاهر کوچک حال شمارا چندین برابر خوب خواهد کرد.

 

بیشتربخوانید:

چند توصیه برای حفظ سلامت روان در دوران قرنطینه

 

 

 

از دوره‌های آموزشی رایگان و آنلاین استفاده کنید

یادگرفتن مهارت‌های جدید احساس مفید بودن را در شما افزایش می‌دهد. به این معنا که به توانایی‌تان در دستیابی به نتایجی که می‌خواهید، باور پیدا می‌کنید. بجای اینکه هزینه‌ای را پرداخت کنید تا به کلاس بروید و مهارتی را بیاموزید، این روزها که در خانه نشسته‌اید، دوره‌ی موردنظر خود را در اینترنت سرچ کنید و به‌صورت رایگان آموزش ببینید. وب‌سایت‌های کاربردی و مفیدی همچون یوتیوب، آپارات و … وجود دارند که شما به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها برای آموزش استفاده کنید. از طراحی وب‌سایت گرفته تا آموزش نقاشی و خط! در یک‌کلام از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید در این سایت‌ها بیابید!

 

 

به دیگران کمک کنید

 زمانی از اوقات فراغت خود را به شرکت در امور خیرخواهانه اختصاص دهید. این کار علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می‌دهد، دربردارنده‌ی لذتی است که با هیچ لذت دیگری قابل‌مقایسه نیست و گاهی بیشتر از کارهایی که برای راضی کردن خود می‌کنیم، ما را خوشحال‌ می‌کند. کمک به دیگران می‌تواند به شکل کار داوطلبانه در یک مؤسسه‌ی خیریه باشد یا کمک به یک دوست برای موفقیت در انجام کارش باشد. این کار را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف انجام دهید تا در تجربه‌ها، افرادی که ملاقات می‌کنید و مهارت‌هایی که کسب می‌کنید تنوع ایجاد شود.

 

 

به معنویات توجه کنید

اوقات فراغت بهترین زمان برای تمرکز بر معنویت است. فارغ از اینکه شما فردی مذهبی هستید یا نه، معنویت قسمت مهمی از زندگی انسان است و توجه به این بخش از وجودتان، از مفیدترین کارهایی است که می‌توانید برای خود انجام دهید. هرروز زمانی را به انجام اموری اختصاص دهید که به ارتقا معنویت کمک می‌کند. برای بالا بردن جنبه‌ی معنوی وجودتان، اندیشیدن به هدف زندگی و ساختن تصویر مناسب‌تری از آن در ذهن کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید. برای مثال فعالیت‌های داوطلبانه یا خدمات اجتماعی، دعا کردن، مطالعه‌ی کتاب‌های الهام‌بخش، قدم زدن در طبیعت، تفکر در سکوت و شرکت در فعالیت‌های مذهبی. مدیتیشن (فن تسلط بر ذهن) هم به آرامش ذهن و جسم شما کمک شایانی می‌کند. ذهن همواره پُر است از هیاهوی افکار، آرزوها، خاطره‌ها، هیجان‌ها و زمزمه‌های معمول که اثرات منفی آن‌ها غیرقابل‌انکار است. بیست دقیقه در مکانی آرام بنشینید و نفس بکشید. بر نحوه‌ی تنفس خود تمرکز کنید، تا ۱۰ بشمارید و سپس از ابتدا شروع کنید. در ذهنتان تصویری آرام‌بخش و زیبا تجسم کنید. ذهن شما زمانی آرام می‌گیرد که هیچ فکری در آن وجود نداشته باشد. بعد از چند هفته، تأثیرات مثبت تمرکز بر معنویت از قبیل آرامش بیشتر و تمرکز بهتر را کاملاً احساس خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید:

بازی‌های فکری خانوادگی برای روز‌های کرونایی در خانه + تصاویر

 

برچسب ها: سرگرمی، ویروس کرونا، قرنطینه خانگی تعداد بازديد: 263 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز