Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:40

28
آبان
بشتابید؛ حراج کووید فقط ۳۹ هزار تومان!

بشتابید؛ حراج کووید فقط ۳۹ هزار تومان!

یک کارشناس بازاریابی در واکنش به حراج عجیب ۳۹ هزار تومانی نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش آفتاب یزد، «حراج کووید-۱۹ فقط ۳۹ هزار، بشتابید تا دیر نشده»، «مرگ ارزان، فقط ۳۹ هزار تومان!»، این مجموعه طعنه‌هایی است که مردم در شبکه‌‎های اجتماعی نثار تجمع عجیب مردم پشت در مغازه‌ای آن هم نه در محله جنوب شهر، بلکه در شهرک غرب برای حراج کیف و کفش ۳۹ هزار تومنی کرده اند. حراجی که طی یکی دو روز اخیر حسابی حاشیه ساز شده و هشتگ «حراج ۳۹ تومانی» در توییتر توسط کاربران داغ گردیده است!»

البته در فضای مجازی و حتی رسمی آنچه جلب توجه می‌کند و سوژه مباحث میان مردم است، نکوهش و سرزنش حراج‌کننده از سویی و از سوی دیگر مردمانی است که در شرایط بسیار اسفناک و مرگبار کرونا که خواب و آسایش را از کادر درمانی بیمارستان‌ها گرفته است. در واقع آن‌ها اگر از جان خود هم گذشته باشند؛ مسئول مراعات حال مردمان بی‌تقصیری هم هستند که فردا روزی به هر دلیل در تعامل با این شیفتگان جنس مفت عرضه شده هستند و چه بسا پس از ملاقات پرمخاطره‌ای در فردای این حضور حریصانه در بازار، به بستر احتضار و مرگ بیفتند و هیچ احساس شرم و خجالتی هم از مشارکت هر چند سهوی در آن ندارند!

لذا در این خصوص خبرنگار گروه اقتصادی «آفتاب یزد» پیگیر چرایی این مهم شد تا دلایل این نوع حراج عجیب و دور از هرگونه منطق را جویا شود که به دلیل برخورد قضائی رخ داده با حراج‌کننده متاسفانه امکان پرس و‌جوی چرایی و انگیزه عرضه کالا‌هایی با کیفیت که قیمت آن بعضا در سایر فروشگاه‌ها ده‌ها برابر رقم حراج شده است فراهم نشد.

دکتر احمد روستا، مدرس برجسته بازاریابی و تبلیغات در خصوص ریشه این دست روش‌ها که به نظر می‌رسد با عقل سازگاری ندارد و اعجاب انگیز می‌نماید، می‌گوید: البته در این مورد به دلیل اینکه تمام جوانب آن هنوز مشخص نیست و باید منتظر بررسی دقیق مسئولان حوزه بازرسی اصناف یا دستگاه رسیدگی‌کننده در مورد دلایل آن بود؛ اما در کل اگر این اقدام حراج‌کننده با هدف تبلیغاتی و جلب مردم به محل کسب خود و یا پاساژ مربوطه برای برندسازی از آن محل بوده باشد؛ موضوعی است که باید در مورد آن گفت به نظر من یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی در هر سطح و رده برای هر صنف و صنعت وکسب و کاری، تعهد به اخلاقیات است که در این مورد نادیده گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در جذب مخاطب و ارائه ویژگی‌ها و تمایزهایمان باید اخلاق را رعایت کرد و هرگز با دروغ و زیاده‌گویی و فریب، به جلب و جذب مشتری اقدام نکرد اظهار می‌کند: کما اینکه در تبلیغ و فراخواندن مردم به خرید در هر قالب اعم از حراجی و... بزرگ کردن ویژگی‌ها و مزایا، امری لازم است و نگفتن اشکالات و معایب و نقاط ضعف نیز پذیرفتنی است؛ اما تاکید بر نقاط ضعف رقبا، بدگویی از آن‌ها یا دروغ گویی درباره نقاط قوت خود، غیراخلاقی است.

روستا، با بیان اینکه در ایجاد پیام و شعار تبلیغاتی باید از حریم اخلاق و انصاف و صداقت دور نشد تصریح می‌کند: گرچه اکثر مخاطبین ما ممکن است افراد کم سواد یا کم دانش باشند، اما نباید از سادگی مخاطب سوء استفاده کنیم و آن‌ها را فریب دهیم.

این کارشناس زبده تبلیغات با بیان اینکه احترام به مخاطب یکی از نکاتی است که کسبه و فعالان صنعتی باید خودشان را جای آن‌ها بگذارند و ببینند اگر برای جذب ما نیز همین اقدامات صورت می‌گرفت، تا چه حد مورد رضایت ما بود می‌افزاید: در هر صورت کار خلاف و نادرست شرم‌آور است.

وی با ابراز تاسف از اینکه اخلاقیات در ایران به شدت کمرنگ شده و حتی می‌توان ادعا کرد از دست رفته است خاطرنشان می‌کند: در واقع اولین نقطه در تمام تبلیغات جهان رعایت اخلاقیات حرفه‌ای است که ما در ایران نه توجه کرده‌ایم و نه رعایت کرده ایم.
روستا با اشاره به اینکه سالیان درازی است که اصول اخلاقی در تبلیغات تجاری کشورمان توسط برخی صاحبان کسب و کار رعایت نمی‌شود و این بیماری در صنعت تبلیغات کشور رخنه کرده است اظهار می‌دارد: نتیجه آن نیز در پاره‌ای از موارد به بدبینی مردم نسبت به تبلیغات و یا بالعکس تطمیع و فریب خوردن چندباره آنان بوده است و در این مورد حراجی اخیر نیز مردم گرفتار معیشت یا حریص در خرید کالا‌های تجاری ارزان‌تر به هر دلیل که منشاء این اقدام تا این لحظه آشکار نیست به مخاطره افتادن و تهدید سلامت مردم در کنار شبهه سوء استفاده از احساسات و مشکلات اقتصادی آن‌ها نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه قطعا تبلیغات صحیح، اصولی و اخلاقی، دستاورد‌های ارزشمند و فراوانی به دنبال دارد که بدیهی‌ترین آنها، افزایش میزان فروش، کاهش یا ثبات قیمت کالا، شهرت نام تجاری و حتی ایجاد اشتغال است می‌افزاید: بی‌توجهی به رعایت موازین اخلاقی، همگی دستاورد‌های فوق را مختل خواهد نمود.

برچسب ها: کیف و کفش، حراجی، کرونا ویروس، ویروس کرونا، فروشگاه 39 هزار تومانی تعداد بازديد: 246 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز