Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:09

1
شهریور
توصیه‌«مینو محرز» به عزاداران: نذری‌ها را به صورت خشک توزیع کنید

توصیه‌«مینو محرز» به عزاداران: نذری‌ها را به صورت خشک توزیع کنید

دکتر مینو محرز می‌گوید تعویق کنکور به صلاح هیچکس نبود و در عزاداری‌های محرم هم فقط مردم عزادار باید نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت کنند چون از دستورالعمل دولتی کاری برنمی‌آید.

به گزارش خبر آنلاین - امید سلیمی بنی: یک عضو کمیته ملی مقابله با کرونا معتقد است در شرایط فعلی، ادامه روند برگزاری کنکور سراسری به نفع جامعه بود، زیرا با تعویق کنکور، هم استرس داوطلبان و خانواده هایی که کنکوری دارند بیشتر می‌شد و هم امکان داشت در پاییز با شرایط به مراتب بدتری از لحاظ شیوع روبرو باشیم.

دکتر مینو محرز درباره عزاداری های محرم هم معتقد است که باید از تجمع عزاداران در کنار یکدیگر به شدت اجتناب شود زیرا حتی دستمال آلوده به اشک چشم افراد ناقل بیماری کووید ۱۹ هم دیگران را آلوده خواهد کرد. در ادامه گفتگوی ما با این پزشک متخصص امراض عفونی را می خوانید:

 

چرا با افزایش آمار مرگ و میر روبرو شدیم؟

واقعیت این است که در تهران به سرعت تعداد بیماران افزایش یافتند و بیمارستانها هم نمی توانند سرویس دهی کنند و قفل شدند. وقتی تعداد بستری بیماران زیاد شود، آمار مرگ و میر هم بالا می رود. تعداد زیادی از مبتلایان را در هفته‌های گذشته داشتیم که با علایم شدید به بیمارستانها مراجعه می‌کردند. در چند جای دیگر دنیا هم طغیان کرونا را داریم و علت اصلی آن جهش ویروس است که باعث ادامه بیماری شده است.

ویروس کرونا ناگهان جهش یافته است به صورتی که قدرت سرایت آن بسیار بیشتر شده و در تمام دنیا و کشور ما هم به تصور آنکه کرونا مهار شد، دوباره اجتماعات عادی را برگزار کردند، از جمله آنکه مراسم عروسی و عزا و دورهمی را در ماههای قبل شاهد بودیم. در کشور ما مردم از حالتی که در نوروز همه جا بسته بود درآمدند وناگهان یک دفعه موج شدید مبتلایان دیده شد و چون قدرت سرایت ویروس هم زیادتر شده، یک بار می بینیم تمام افراد خانواده دچار کرونا می شوند. قبلا یک نفر در یک خانواده آلوده می شد، ولی الان همه با هم آلوده می شوند. در هفته اخیر مراجعه به بیمارستانهای معین اندکی کمتر شده است ولی تعداد مرگ و میر کاهش محسوسی نداشته است.

 

بیشتر بخوانید:

مینو محرز: تجمعات را تعطیل کنید؛از تعطیلی حج که بالاتر نداشتیم

دکتر مینو محرز:رستوران نروید، چون با ماسک نمی توانید غذا بخورید!

هشدار مینو محرز درباره تاثیر سفرها در شیوع دوباره کرونا

 

 

 

ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعملی درباره محرم و عزاداریها تهیه کرده است که در آن گفته مثلا دسته های عزاداری راه نیندازید یا مراسم دو ساعت بیشتر طول نکشد یا نذری ندهید. ضمانت اجرایی این دستورالعمل ها چیست؟ یعنی چطور می توان مردم را وادار کرد یک رفتار سنتی چند صد ساله را کنار بگذارند؟

واقعیت این است که عملا ما دیده ایم هر چه دولت درباره محدودیتهای کرونا دستور داده است، اجرا نشده است و کنترلی روی اجرا نداریم. من این را نمی دانم که چطور می خواهند دستورالعمل بهداشتی محرم را اجرا کنند. رئیس ستاد مقابله با کرونا رئیس جمهور است و تمام ارگانها هم در آنجا نماینده دارند. نظریه علمی ما این است که بدترین چیز در این زمان تجمع است. مسئله گریه کردن در بحث عزاداری محرم هم وجود دارد. ما می دانیم در اشک افراد ناقل هم ویروس وجود دارد. خود این مشکل بزرگی است چون با دستمال آلوده به اشک یا ریختن قطرات اشک روی دیگران، ویروس می تواند منتقل شود. تجمع بدترین کاری است که می توان انجام داد. در عزاداریها ما با تجمع گسترده مردم مواجه هستیم و واقعیت این است که شور حسینی و عزاداری پرشور مردم با زدن ماسک جور درنمی‌آید.

یادم می آید از بچه گی در تبریز در دسته های عزاداری بودیم. در آن زمان قمه می زدند و خون در خیابان راه می افتاد. باید در نظر داشت انسانهای عزادار هنگام عزاداری محرم از خود بی خود می شوند و رفتار آنها قابل کنترل نیست. آنطوری که ما دیدیم حالت مراسم عزاداری و احساس مردم، چیزی نیست که با دستورالعمل بشود کنترل کرد. من نمی دانم می خواهند چه کنند. در هر صورت یکی از بدترین کارهایی که کرونا را در جامعه زیاد می کند، تجمع مردم در یک جا است. بعد از محدودیتهای نوروز از لحاظ کنترل کرونا خوب بودیم تا اینکه تجمعات و عزا و عروسی شروع شد. تمام خانواده های مبتلا به کرونا در مهمانی و عزا و عروسی مبتلا شده بودند. این یعنی چه؟ یعنی دیگر نباید تجمع باشد. در عاشورا و تاسوعا در شبانه روز تجمع مردم بسیار زیاد است. هم در عزاداریهای خیابان و هم در صف نذری که صواب دارد مردم می ایستند و در اینجاها کرونا در کمین است.

خواهش می کنم کسانی که نذر دارند و می خواهند غذا بدهند آن را به صورت خشک به خانه‌های مردم تحویل بدهند. نه اینکه مردم صف بکشند و در صف گرفتن نذری آلوده شوند.

 

بیشتر بخوانید:

7باور غلط کرونایی که سلامتی‌تان را تهدید می‌کند

ویروس کرونا ممکن است ماندگار شود

چگونه درست "ماسک" بزنیم؟ + عکس

 
 

برگزاری کنکور یا تعویق آن هم اخیرا به شدت مسئله ساز شد، و البته بالاخره کنکور برگزار شد، بهترین راهکار از نگاه شما چه بود؟

مشکلات روانی تعویق کنکور را باید در نظر می‌گرفتیم. تصمیم گیرها باید این مشکلات را می‌دیدند. کرونا چقدر استرس دارد؟ آمادگی برای کنکور هم استرس بسیار زیادی دارد. اگر یک دفعه بگویند کنکور عقب بیفتد، استرس بسیار بیشتر می شود. دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت و وزارت علوم با همدیگر به توافق رسیده بودند که به تعویق انداختن کنکور برای خانواده ها و خود داوطلبان استرس زاست. جوانها به امید دانشگاه این همه مدت درس خوانده اند. آنقدر استرس در خانواده های کنکوری زیاد بود که با کوچکترین تحریک روانی آنها مانند به تعویق افتادن کنکور؛ مشکلاتشان بیشتر می‌شد. وقتی شما فاصله گذاری داشته باشید و جلسه در فضای باز باشد، دیگر موج کرونا نخواهیم داشت. 

برچسب ها: غذای نذری، ماه محرم، عاشورا، ویروس کرونا، داروی کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا، مینو محرز، عزاداری محرم تعداد بازديد: 355 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز