Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 19:43

8
تیر
خصوصیات روانشناسی رنگ چشم‌های مختلف

خصوصیات روانشناسی رنگ چشم‌های مختلف

شناخت شخصیت افراد از روی رنگ چشم، گزینه جدیدی است که در روابط انسانی بی تاثیر نبوده و چنانچه درست بکار رود مشکلات زیادی را حل خواهد کرد.

رنگ چشم‌هایی که از والدین تان به ارث برده اید، می‌تواند در وضعیت سلامتی تان و ابتلا به بیماری‌های مختلف ارتباط داشته باشد.

معمولا انسان‌ها برای بدست آوردن شناخت بیشتر از دوستان و اطرافیان خود و یا شناخت سطحی از کسانی که برای اولین بار با آن‌ها روبرو می‌شوند به گزینه‌های مختلفی پناه می‌برند که حدس زدن شخصیت طرف مقابل از روی لباس پوشیدن، امضا» و یا شیوه دست دادن او از جمله این امور است.

شناخت شخصیت افراد از روی رنگ چشم، گزینه جدیدی است که در روابط انسانی بی تاثیر نبوده و چنانچه درست بکار رود مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. اما بدانیم تفاوت سلامت چشم روشن‌ها با تیره‌ها در چیست؟

رابطه‌ی رنگ چشم با تحمل درد چیست؟

جالب است بدانید، رنگ چشم افراد می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت سلامتی فرد را نشان دهد. بخش رنگین چشم که از آن به عنبیه یاد می‌شود، در افراد و نژاد‌های گوناگون متفاوت است و محققان دریافتند رنگ چشم افراد رابطه‌ای عجیب با تحمل درد در افراد، سرعت ذهن، شخصیت و هر آنچه مربوط به سلامتی است، دارد.

 

بیشتر بخوانید:

تست کم‌رویی؛ تا چه اندازه خجالتی هستید؟

 

مغز فعال‌تر در چشم قهوه ای‌ها

ملانین نه تنها تیرگی رنگ چشم را تعیین می‌کند بلکه برای ارتباط الکتریکی بین سلول‌های مغزی خاصیت عایق و نارسایی نیز دارد.

هر چه ملانین در مغز بیشتر باشد اثر بخشی و حساسیت سلول‌های مغزی بیشتر شده و مغز بهتر کار می‌کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه تفاوت‌های شخصیتی و فردی منتشر شده است.

این مطالعات که نتایج آن در نشریه perceptual and motor skills منتشر شده می‌تواند توضیح دهد که چرا زمان واکنش در افراد دارای رنگ چشم قهوه‌ای سریع‌تر از چشم روشن هاست.

مطالعه بهتر با چشم آبی

دانش پژوهان دانشگاه ادینبورگ در سال ۱۹۹۱ نیز از این حکایت دارد که دانشجویان دارای رنگ چشم تیره، عملکرد بهتری در آزمایش هوش زمان محدود دارند.

ظاهرا واکنش کندتر افراد دارای رنگ چشم آبی احتمالا به معنای آن است که آن‌ها با ملاحظه‌تر و راهبردی‌تر فکر می‌کنند.

در آزمایش‌های دانشگاه لوئیزویل نشان داده شد، دانشجویان چشم آبی در فعالیت‌هایی که نیازمند طرح ریزی و ساختاربندی زمانی بود مانند گلف و مطالعه برای آزمون‌های پایان ترم، عملکرد بهتری دارند.

ارتباط رنگ چشم با بیماری‌های پوستی

افراد دارای رنگ پوست و چشمان روشن به دلیل داشتن ملانین کمتر در پوست، دارای پوست حساس تری در مقابل آفتاب هستند بنابراین خطر ابتلای آن‌ها به سرطان پوست افزایش می‌یابد بنابراین بهتر است آن‌ها همیشه از ضدآفتاب ها، برای مراقبت از پوست خود استفاده نمایند.

 

بیشتر بخوانید:

8رنگی که شخصیت شما را آشکار می‌کند

ارتباط رنگ چشم و مشکلات شنوایی

افراد دارای چشم روشن که در محیط پر سر و صدا کار می‌کنند، نسبت به افراد چشم قهوه‌ای بیشتر دچار مشکلات شنوایی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که رنگدانه ملانین از اعصاب مغزی در برابر آسیب ناشی از سر و صدا محافظت می‌کند.

رنگ چشم روشن و دیابت

رنگ چشم با بیماری دیابت مرتبط است. افراد چشم آبی نسبت به افراد دیگر بیشتر به دیابت نوع یک دچار هستند و ۹ درصد از مبتلایان رنگ چشم دیگری دارند.

درد و ارتباط آن با رنگ چشم

مطالعات نشان داده است که افرادی که چشم‌های روشن تری دارند مقاومت بیشتری در مقابل درد از خود نشان می‌دهند. همچنین زنان باردار دارای چشمان روشن در زمان زایمان درد کمتری را احساس می‌کنند و پس از بارداری کمتر از دیگر زنان به افسردگی زایمان دچار می‌شوند و افکار منفی کمتری را از خود بروز می‌دهند.

۱۲ تا ۱۳ تغییر تکی در ژن‌ها سبب تعیین رنگ چشم افراد می‌شود. ژن‌های دخیل در تعیین رنگ چشم، چندین کار مختلف را انجام می‌دهند. مثلا ژن NCX-۴ که با بیان رنگ چشم تیره‌تر ارتباط دارد، سبب کنترل پروتئین‌های مختلفی می‌شود که یکی از آن‌ها با درد مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

برقراری ارتباط از طریق نگاه

 

ارتباط رنگ چشم با نابینایی

افراد دارای رنگ چشم روشن بیش از دیگران به بیماری تحلیل ماکولای مرتبط با سن (AMD) مبتلا می‌شوند، زیرا چشم آن‌ها به نور حساسیت بیشتری دارد. در این بیماری که سلول‌های حساس به نور در عقب چشم قرار دارد شروع به از بین رفتن کرده و دید کمتر می‌شود.

ارتباط رنگ چشم و بیماری ارثی کبدی

افراد دارای رنگ پوست و چشمان روشن ملانین کمترو افراد دارای رنگ پوست و چشمان تیره دارای ملانین بیشتر هستند. مشکلات و بیماری ارثی کبدی سندورم دوبین جانسون موجب بروز رنگدانه‌های قهوه‌ای در سلول‌های کبدی می‌شود با ملانین مرتبط است.

ارتباط رنگ چشم و هوش افراد

ملانین سبب تعیین تیرگی رنگ چشم می‌شود و خاصیت عایق و نارسایی برای ارتباط الکتریکی بین سلول‌های مغزی می‌شود. در صورت افزایش ملانین در مغز، اثر بخشی و حساسیت سلول‌های مغزی افزایش یافته و عملکرد مغز بهترمی شود.

افراد دارای رنگ چشم تیره، در آزمایش هوش بهترو سریع‌تر عمل می‌کنند، زیرا ملانین به عنوان یک عایق برای اتصال بین سلول‌های مغزی عمل می‌کند و دراین صورت مغز سریع‌تر واکنش می‌دهد. هرچه ملانین بیشتری در بدن باشد، چشم‌ها تیره‌تر خواهد شد.

اما افراد دارای رنگ چشم آبی با ملاحظه‌تر و راهبردی‌تر فکر می‌کنند. افراد دارای چشم آبی در فعالیت‌هایی مانند گلف و مطالعه برای آزمون‌های پایان ترم که به طرح ریزی و ساختاربندی زمانی نیازمندند، عملکرد بهتری دارند.

خصوصیات روانشناسی رنگ چشم‌های مختلف

چشم‌های خاکستری: این افراد بسیار حساس هستند، بسیار رویا پرداز هستند و دوست دارند که برای ریسک‌ها، پیشرفت‌های حرفه‌ای و کاری و قرار‌های عاشقانه‌شان از پیش برنامه ریزی کنند.

چشم‌های سبز: داشتن چشم سبز درمیان افراد نادر است، اما آن‌ها دیگران را مثل آهنربا جذب می‌کنند. چشم‌های سبز اغوا کننده و گاهی هم هیپنوتیزم کننده هستند، اما لازم به ذکر است که افرادی که چشم‌های سبز دارند گا‌ها خائن هستند. در زندگی حرفه‌ای و شخصی عموما این افراد مدیر هستند.

چشم‌های آبی: کسانی که چشم‌های آبی دارند رمانتیک و رویاپرداز هستند. آن‌ها دائما رویای عشقی واقعی را در سر دارند و اغلب در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند. این افراد دوست دارند که بهشان اظهار عشق شود و بدون عشق و دوست داشته شدن نمی‌توانند زندگی کنند.

چشم‌های قهوه‌ای: افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند بمب انرژی هستند. آن‌ها بامزه و شوخ هستند و دوست دارند وارد کار‌های مختلف شوند. برای آن‌ها هدف وسیله را توجیه می‌کند.

چشم‌های مشکی: ابتدا باید گفت که از لحاظ علمی چشم مشکی وجود ندارد و مشکی درواقع همان قهوه‌ای بسیار پررنگ است. داشتن چشم‌های مشکی نشانهٔ شور و علاقه است. این افراد هیچگاه در هدفشان تسلیم نمی‌شوند. آن‌ها بسیار مقاوم هستند، با مشکلات مواجه می‌شوند و بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند.

نکات پایانی درباره رنگ چشم

در اصل چشم همه ما قهوه‌ای بوده است. شش هزار تا ۱۰ هزار سال پیش جهش ژنی در یک فرد در نزدیکی سواحل دریای سیاه سبب به وجود آمدن رنگ چشم آبی شده است. یک نظریه دیگر علت گسترش تغییر رنگ چشم را آب و هوای سرد و آسمان‌های تیره می‌داند.

منبع: دلگرم

برچسب ها: روانشناسی، رنگ چشم، روانشناسی رنگ، تست روانشناسی، شخصیت شناسی، خصوصیات اخلاقی تعداد بازديد: 256 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز