Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:18

9
شهریور
تامین اجتماعی برای زنان است

تامین اجتماعی برای زنان است

جامعه ما نیازمند یک‌ نظام منسجم تامین اجتماعی برای زنان است. جامعه باید زنان سرپرست خانوار را که علاوه بر نگهداری فرزندان، کار هم‌ می‌کنند، مورد حمایت اقتصادی بهداشتی و غذایی قرار دهد.

مرضیه محبی/فعال حوزه زنان

 

جامعه نیازمند نظام منسجم 

باید دانست وقتی زنی که با بحران گرسنگی و بیماری و کاستی‌های امکانات معمول زندگی کودکان خود مواجه است و جامعه هم هیچ پاسخی به او نمی‌دهد و او را بی پناه رها می‌کند، چه چاره‌ای جز ورود به چرخه عمل مجرمانه دارد؟

نوسانات اقتصادی تمامی اقشار جامعه را همراه خود می‌کند؛ در این بین  اقشاری که بیشتر از باقی افراد مورد فشار قرار می‌گیرند زنان سرپرست خانوار هستند که با مسئولیت پربار؛ یک زندگی را یک تنه بر دوش می‌کشند و به‌تنهایی سعی دارند در مقابل چالش‌های پیش رویسان به ایستند.

در سرتاسر جهان و از جمله ایران فقر پدیده‌ای زنانه است، چون اگر زنان بر همه موانع ساختاری اشتغال خود هم غلبه کنند در کنار کار بیرون از خانه، اداره امور خانه و به اصطلاح کار خانگی را هم برعهده دارند که کاری است بی‌مزد و بی‌زمان و این موضوع باعث می‌شود که اشتغال زنان گاه نیمه وقت و یا در مشاغل پست و بی‌اهمیت باشد.

از سوی دیگر ساختارهای اجتماعی، همانطور که مشارکت اجتماعی زنان را با مانع مواجه می‌سازد، با اعمال برخی تبعیض‌های جنسیتی در نظام دستمزدها و با محروم کردن زنان از دستمزد برابر، فقر زنان را تشدید می‌کنند.

در شرایط امروزی که کشور دستخوش جنگ تمام عیار اقتصادی است، روابط اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌داری همچنان زنان را در قعر طبقات اجتماعی قرار می‌دهد.

این فقر باعث می‌شود که خانواده به مثابه جایگاه بازتولید اجتماعی، کانون عواطف واحساسات انسانی، کارکرد خودرا از دست بدهد.

فرو ریختن خانواده، فرو ریختن بنیان‌های نگه دارنده اجتماع است؛ امری که باید به فوریت و جدیت به آن پرداخت.

هر کودکی که سر گرسنه بر بالین می‌گذارد، ضایعه بزرگی است بر دامان اجتماع و هر مادری که تنها و پریشان و درمانده گرسنگی ‌کودکان و ناتوانی خویش را تجربه می‌کند، زخمی است که عفونت و تب آن همگان را مبتلا می‌کند.

جامعه ما نیازمند یک‌ نظام منسجم تامین اجتماعی برای زنان است.

جامعه باید زنان سرپرست خانوار را که علاوه بر نگهداری فرزندان، کار هم‌ می‌کنند، مورد حمایت اقتصادی بهداشتی و غذایی قرار دهد.

باید توجه کرد زنی که مسئول نگهداری از چند کودک است، خود یک شغل تمام وقت دارد.

آن‌گاه اگر مجبور به کار در بیرون و تحصیل درآمد باشد، چه توانی باید مصروف دارد و چگونه باید این دو کار را مدیریت کند؟

سهم این زنان ایجاد سازوکار اجتماعی برای نگهداری فرزندان از طریق مهدهای کودک و سایر حمایت‌های ضروروی نظیر بیمه زنان سرپرست خانوار است.

اگر حمایت‌های لازم در رابطه با این زنان صورت نگیرد شاهد به وجود آمدن بروز پدیده‌هایی که ناهنجار است خواهیم بود که افراد به سمت سوی دیگر همانند افزایش آمار دستفروشی در بین زنان، فقر و حتی در مواقعی متاسفانه فحشا خواهیم بود، در نتیجه باید قبل از آن که دیر شود برای رسیدگی به این مسائل پرداخت و از بروز این آسیب‌ها به شدت جلوگیری کرد.

 

برچسب ها: زندگی آنلاین، زنان سرپرست خانوار، مشارکت اجتماعی زنان، تامین اجتماعی تعداد بازديد: 269 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز