Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 14:13

3
خرداد
بهداشت و پيشگيري را در وزارت بهداشت، جهاد اقتصادي مي‌دانيم

بهداشت و پيشگيري را در وزارت بهداشت، جهاد اقتصادي مي‌دانيم

كليك كنيد.

معاون بهداشتي وزير بهداشت گفت: مساله بهداشت و پيشگيري را در وزارت بهداشت، جهاد اقتصادي مي‌دانيم. دكتر عليرضا مصداقي‌نيا در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران و همزمان با هفته سلامت، با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان سال جهاد اقتصادي گفت: كل مساله بهداشت و پيشگيري را در وزارت بهداشت به عنوان جهان اقتصادي مي‌دانيم و اعتقادمان بر آن است كه اگر فرمايش مهم مقام معظم رهبري بخواهد منصه ظهور يابد يكي از راهها آن است كه پيشگيري را بر درمان ارجح بدانيم. وي در ادامه در تعريف سلامتي گفت: امروزه سلامتي به معناي نبود بيماري نيست؛ بلكه امروزه انسان سالم كسي است كه به لحاظ جسمي، رواني، اجتماعي ، رفاهي و معنوي سالم باشد.
 انسان‌هاي مومن سالم‌ترند
وي ادامه داد: تا زماني كه انسان از لحاظ معنوي در راه درستي نباشد سلامتي حاصل نخواهد شد. بديهي است كه افراد مومن از سلامتي بيشتري برخوردارند. توسل به خدا و ذكر و ياد خدا، انسان را سالم‌تر نگاه خواهد داشت. مصداقي‌نيا، وزارت بهداشت را يكي از بزرگ‌ترين وزاتخانه‌هاي كشور عنوان كرد و افزود: حدود 300 هزار پرنسل و 12 هزار و 500 هيات علمي و استاد دانشگاه در وزارت بهداشت براي سلامتي مردم فعالند. وزارت بهداشت با اين تعداد نيرو در خانه‌هاي بهداشت روستاها و مراكز بهداشتي - درماني و بيمارستان‌ها در شهرها خدمات تخصصي و فوق تخصصي لازم را ارائه مي‌دهد. به گفته وي، در سيستم بهداشت و درمان كشور 18 هزار خانه بهداشت، 4 هزار و 800 مركز بهداشتي درماني روستايي و شهري و همچنين 50 دانشگاه علوم پزشكي خدمات لازم را ارائه مي‌دهند.
خودكفايي ايران در تربيت نيروي انساني پزشك، متخصص و فوق تخصص
وي با اشاره به خودكفايي كشور در تربيت نيروي انساني براي ارائه خدمات پزشكي، تخصصي و فوق تخصصي ادامه داد: زماني ناچار بوديم براي ارايه خدمات پزشكي، پزشكان ديگر كشورها را به خدمت بگيريم. اما امروز از بابت نيروهاي تخصصي نگراني نداريم و درمان در ايران با بهترين كشورهاي دنيا برابري مي‌كند.
توفيقات وزارت بهداشت ايران در بهبود شاخص‌هاي بهداشتي
مصداقي‌نيا با اشاره به شاخص‌هاي نظام بهداشت و درمان كشور افزود: مرگ و مير نوزادان و كودكان زير پنج سال كشور قبل ازانقلاب بسيار قابل توجه بود؛ اين در حاليست كه امروز با بهره‌گيري از نظام خدمات بهداشتي - درماني مرگ و مير نوزادان و كودكان كاهش چشمگيري داشته است. مرگ و مير مادران باردار نيز اكنون به كمتر از 24 مورد در 100 هزار  رسيده است. اما به اين موضوع رضايت نداريم و اميدواريم به زودي به كمتر از 15 برسد.
بيماري‌هاي غيرواگير؛ مشكل امروز دنيا
وي با بيان اينكه بيماري‌ها به دو بخش بيماري‌هاي واگير و غيرواگير تقسيم مي‌شوند، افزود: بيماري‌هاي واگير مانند سل، حصبه، آنفلوانزا و ... كه به وسيله ميكروارگانيسم‌ها منتشر مي‌شوند با توجه به سيستم بهداشتي درماني كشور به خوبي كنترل شده‌اند. اما مشكل امروز دنيا و از جمله ايران بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي قلب و عروق، فشارخون، چاقي، ديابت، سرطان‌ها و ... است كه متاسفانه روندي رو به رشد دارند و بايد براي آنها كاري كرد. در اين زمينه شيوه زندگي سالم و رفتارمردم مي‌تواند كارساز باشد. از مردم انتظار است كه براي سلامتي خود و جامعه نيز كمك كنند. مصداقي‌نيا در اين باره ادامه داد: با تغيير در شيوه زندگي و انجام تحرك كافي، انجام ورزش روزانه، مصرف غذاهاي سالم و پرهيز از غذاهاي چرب، شيرين، پرروغن و پرنمك مي‌توان به سلامتي جامعه كمك كرد. همچنين با پرهيز از تنش‌هاي فكري و رفتارهاي پرخطر مي‌توان سلامتي خود و جامعه را تامين كرد. معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به دستاوردهاي وزارت بهداشت در سال‌هاي پس از انقلاب، ادامه داد: امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در تربيت نيروي انساني خودكفاست و حتي مي‌توانيم نيروهايي به ساير كشورها اعزام كنيم. درباره شبكه بهداشت و درمان كشور نيز بايد گفت كه در سال 1380 براي تكميل شبكه اقداماتي انجام شد و به اين ترتيب يك هزار و 250 خانه بهداشت در روستاها ساخته شد كه اين روند درسال 90 نيز ادامه مي‌يابد.
15ميليون نفر درسال جاري تحت پوشش برنامه پزشك خانواده قرار مي‌گيرند
وي با اشاره به برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور ادامه داد: اعتقادمان بر آن است اگر نظامي داير شود كه هر ايراني به صورت مشخص پرونده الكترونيكي سلامت داشته و زير نظر نظام بهداشتي كشور باشد و توسط پزشك خانواده به متخصص و يا بيمارستان‌ها ارجاع داده شود كمك زيادي به بهداشت و همچنين اقتصاد كشور مي‌شود. به گفته وي، تاكنون 22 ميليون و 300 هزار نفر از جمعيت روستايي و برخي از شهرهاي زير 50 هزار نفر كشور تحت پوشش‌ برنامه پزشك خانواده قرار گرفته‌اند. در سال 90 نيز 15 ميليون نفر از جمعيت كشور تحت پوشش اين برنامه قرار مي‌گيرند.
توليد 95 درصد از داروهاي مورد نياز كشور در داخل
وي با اشاره به اينكه 95 درصد از داروهاي مورد نياز در داخل كشور توليد مي‌شوند، افزود: بسياري از تجهيزات پزشكي امروز در داخل كشور توليد مي‌شوند. همچنين امروزه اورژانس‌ها و فوريت‌هاي پزشكي كشور مجهز شده‌اند و زمان دسترسي مردم به اورژانس‌ها كاهش يافته است. بيمارستان‌هاي كشور نيز روز به روز در حال توسعه هستند.
 حركت وزارت بهداشت بر اساس نقشه سلامت كشور
مصداقي‌نيا با اشاره به تدوين نقشه علمي كشور افزود: تدوين نقش سلامت كشور دستاورد بزرگي است كه به آن دست يافته‌ايم و از اين پس براساس نقشه معيني حركت خواهيم كرد.
رشد چشمگير مقالات علمي ايران در دنيا
مصداقي نيا با اشاره به رشد چشمگير كشور در مقالات علمي افزود: مقالات علمي در كشور افزايش چشمگيري يافته است. به طوري كه اخيرا رشد علمي جمهوري اسلامي ايران بالاترين رشد در دنيا عنوان شده است. تعداد مقالات علمي درشش سال اخير هزار درصد افزايش يافته است.
هفته سلامت و شعار«مقاومت به داروهاي ضدميكروبي يك تهديد جهاني»
مردم از مصرف خودسرانه دارو پرهيز كنند
وي با اشاره به هفته سلامت و شعار «مقاومت به داروهاي ضد ميكروبي يك تهديد جهاني» افزود: مصرف نابجا و بيش از اندازه و يا كمتر از نياز اين داروها باعث شده بسياري از ميكروب‌ها در برابر داروها مقاوم شوند و اثر خود را از دست بدهند. بر اين اساس كمپاني‌هاي داروسازي مرتبا مجبورند نسل‌هاي جديد دارو را توليد كنند. اين موضوع كافي نخواهد بود و ضرر و زيان‌هاي زيادي را به كشورها تحميل مي‌كند. نگرانيم كه روزي داروها تاثيري بر بيماري‌ها نداشته باشند. معاون بهداشتي وزير بهداشت در پايان گفت: بنابراين از مردم درخواست مي‌كنيم داروهاي بدون مجوز پزشك مصرف نكنند و بدون نسخه براي دريافت دارو به داروخانه‌ها مراجعه نكنند. همچنين لازم است داروها دقيقا مطابق دستورالعمل پزشك مصرف شوند. همچنين مردم نبايد از داروي كسي استفاده كنند و يا داروي خود را با كسي قسمت كنند.

تعداد بازديد: 476 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز