Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 21:30

2
اردیبهشت
توفيقات بزرگ پزشكي در سال 89

توفيقات بزرگ پزشكي در سال 89

كليك كنيد.

پرونده توفيقات پزشكي ايران در 30 سال انقلاب اسلامی پرونده قطوری است که برگ‌های زرین آن نشان از تلاش محققان ایرانی در سه دهه گذشته دارد. بخشی از این تلاش‌ها مرهون تلاش مردان و زنان سپیدپوشی است که با تلاش در آزمایشگاه‌ها به حاکمیت «نتوانستن» پایان بخشیدند. در بررسی بسیار کوتاه و اجمالی به سرفصل‌هایی از این موفقیت‌ها كه دريك طي يك سال اخير به دست آمده، اشاره خواهيم كرد.
افتتاح بزرگ‌ترين بخش ICU  در خاورميانه
يكي از دستاوردها و توفيقات مهم كشور در سال‌جاري افتتاح بزرگ‌ترين بخشICU  در خاورميانه با حضور رييس‌جمهور و جمعي از مسئولان كشور در بيمارستان خاتم‌الانبيا است. در اين مراسم احمدي‌نژاد آغاز طرح پزشك خانواده در شهر‌ها و تلاش براي تحت پوشش بيمه‌اي قراردادن همه مردم را دو گام اساسي دولت در حوزه بهداشت عمومي سال آينده ذكر
كرد.
اجراي پزشك خانواده در 3 استان
طرح پزشك خانواده به عنوان بزرگ‌ترین طرح یکپارچه‌سازی خدمات پزشکی با هدف تحقق شعار عدالت با حضور وزراي بهداشت و رفاه، جمعي از معاونان و مسوولان اين وزارتخانه بهمن امسال به صورت رسمي در 17 شهر بين 20 تا 50 هزار نفر سه استان خوزستان، چهارمحال و بختياري، سيستان و بلوچستان كليد خورد و شهري شد. گفتني است، هم‌اكنون بيش از 50 كشور دنيا براي صرفه‌جويي و ارتقا بهره‌وري و اصلاح الگوي مصرف نظام ارجاع و پزشك خانواده را مستقر كرده‌اند چرا كه استقرار اين برنامه از سرگرداني بيماران جلوگيري مي‌كند. علاوه بر آن با استقرار اين برنامه مردم كمترين هزينه را براي درمان خود مي‌پردازند.
رونمايي از 5 راديوداروي توليدشده با دانش بومي
5 راديودارو (داروي متايودوسنبنزيل گوانيدويد- 131 با نام تجاري MIBJ درماني، داروي متايودوسنبنزيل با نام تجاري MIBJ تشخيصي، داروي رنيم 186- اتي برونات، پپتي دي- يو بيكويسيدين- تي‌سي و راديوداروي پپتي بومبزين- تي‌سي) در قالب طرح كلان ملي توليد راديوداروها دي‌ماه امسال با حضور رييس‌جمهور رونمايي و معرفي شد.
تولید ‌صنعتی ‌بیوایمپلنت‌های پوششی و چشمی
يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي بزرگ متخصصان و دانشمندان ایرانی تولید انبوه بیوایمپلنت‌های چشمی و پوششی است كه با حضور رييس‌جمهور آبان امسال آغاز شد. گفتني است، رييس‌جمهور در اين مراسم اظهار داشت كه این دستاورد برای اولین بار در دنیا ارایه می‌شود و در مرز دانش است و امروز دانشمندان ایران با چنین دستاوردهایی مرز دانش را تعیین می‌کنند.
تاييد صلاحيت بين‌المللي نظارت ايران بر توليد واكسن
توليد و صدور واكسن گام مهمي در جهت «ديپلماسي سلامت» در جهان است كه ايران امسال با اخذ اين تاييديه قادر به گام نهادن در اين عرصه شد. با اين تاييديه ايران به جرگه كشورهايي پيوست كه يونيسف اجازه صدور واكسن به 124 كشور فاقد اين تكنولوژي را به آنها داده است.
رونمايي از دستگاه همودياليز نسل پنجم
دستگاه همودياليز نسل پنجم امسال با حضور دكتر نسرين سلطانخواه، معاون علمي و فناوري ریيس‌جمهور در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران رونمايي شد. اين دستگاهي است كه با نمونه‌هاي خارجي 2008 و 2009 مطابقت دارد و البته اين دستگاه در داخل كشور بنا به نياز كشور بومي‌سازي شده است. روي اين دستگاه آپشن و ويژگي‌هاي جديدي اضافه شده تا بتواند دياليز را به نحوه احسن انجام دهد و مشكلات بيماران دياليزي را كاهش دهد.
نصب اولین دستگاه پت‌اسکن کشور با حضور وزیر بهداشت
اولین دستگاه پت‌اسکن کشور با 10 میلیون دلار هزینه خریدخرداد امسال با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان شریعتی به بهره‌برداری رسيد. پت‌اسکن (PET Scan) مخفف شیوه تصویربرداری «توموگرافی گسیل پوزیترون» است و نوعی شیوه تصویربرداری برای تشخیص سرطان‌ها، گرفتگی عروق قلب و تومورهای گوناگون است. در پت‌اسکن ابتدا یک ماده رادیواکتیو به درون رگ تزریق می‌شود که وقتی بیمار از دستگاه عبور داده می‌شود انرژی ساطع شده از دستگاه بتواند با شناسایی آن ماده رادیواکتیو اقدام به تصویربرداری کند.
گشایش نخستين مركز فوق‌تخصصي اكسيژن‌درماني خاورميانه
نخستين مركز فوق‌تخصصي اكسيژن‌درماني در خاورميانه به همت بخش خصوصي راه‌اندازي شد.
با راه‌اندازي نخستين مركز فوق‌تخصصي اكسيژن پرفشار HBO در خاورميانه تحول عظيمي در درمان بيماري‌ها به‌ويژه انواع سوختگي‌ها، بيماري‌هاي چشمي، ديابت، زخم‌هاي مزمن و بيماري‌هاي صعب‌العلاج به‌ويژه بيماري‌هاي جانبازان و مجروحان جنگ تحميلي ايجاد و بار ديگر نام ايران و جامعه پزشكي را در منطقه و دنيا بلندآوازه خواهد كرد.

گشايش بزرگ‌ترین خط تولید کپسول ژلاتینی نرم کشور
همچنين بزرگ‌ترین خط تولید کپسول ژلاتینی نرم کشور با وجود تحريم‌ها به عنوان تحولی بزرگ در صنعت داروسازی کشور با حضور وزیر بهداشت و نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی‌در شرکت پارس مینو افتتاح شد.
خودكفايي ايران در توليد پلاسما
جشن خودكفايي ايران در توليد پلاسما براي توليد محصولات پلاسمايي و توليد آلبومين و IVIG (ايمنوگلوبولين كه سبب افزايش ايمني بدن مي‌شود) با حضور وزير بهداشت در سازمان انتقال خون ايران، توليد محصولات پلاكتي و تامين خون‌هاي نادر در سراسر كشور از مهم‌ترين دستاوردهاي سازمان انتقال خون ايران برگزار شد.
افتتاح بانك خون بند ناف و سيستم پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي و بهره‌برداري از كيسه‌هاي خون ويژه اطفال و همچنين بهره‌برداري از كيسه‌هاي فيلتردار براي توليد گلبول‌هاي قرمز و پلاكت با كاهش لكوسيت از ديگر دستاوردهاي امسال سازمان انتقال خون محسوب مي‌شود.
بي‌نيازي كشور از واردات داروهاي MS
خط توليد اينترفرون بتا 1 (زيفرون) و سالن‌هاي اتاق تميز شماره 3 در مركز رشد واحدهاي فناوري فرآورده‌هاي دارويي دانشگاه علوم پزشكي تهران با حضور وزير بهداشت و معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري رسما به بهره‌برداري رسيد.
خودكفايي ايران در توليد واكسن هپاتيت «B»
كشور ايران با توليد 5 ميليون دوز واكسن هپاتيت B در سال‌جاري به خودكفايي در توليد اين واكسن در كشور رسيد. گفتني است، انستيتو پاستور ايران جزء محدود توليدكنندگان واكسن هپاتيت «B» در جهان و تنها توليدكننده اين محصول در كشور و منطقه است و پس از گذشت چند سال از توليد اين واكسن در كشور امسال به خودكفايي در توليد اين واكسن و تامين كل نياز كشور با توليد 5 ميليون دوز واكسن هپاتيت B رسيده است.
افتتاح اولين بيمارستان صحرايي كشور
ايران جز 10 كشور حادثه‌خيز دنيا محسوب مي‌شود به‌طوري كه هر ساله ما شاهد حوادث مختلفي در مناطق كشور هستيم بنابراين آمادگي در برابر اين حوادث ضروري است. بدين منظور نخستين بيمارستان صحرايي كشور 6 ارديبهشت در دانشگاه علوم پزشكي ايران افتتاح شد. اين بيمارستان در 3 فاز عملياتي از زمان رخداد حادثه تا 48 ساعت پس از آن و درمرحله دوم ،3 تا15 روز پس از حادثه و در مرحله سوم 2 تا 3 سال پس از حادثه كاربرد دارد و شامل خدمات احيا و نگهداشتن جان بيمار، خدمات تكميلي، بستري و خدمات روتين بهداشتي درماني است.

تعداد بازديد: 472 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز