نبض فناوری ـ باتوجه به نزدیک شدن به سال جدید فضای مجازی پر میشود از فروش آنلاین با تخفیفهای ویژه و وسوسه برانگیز که به نوعی خریداران را وسوسه میکند تا از این سایت خریداری کنند.
بر اساس گزارشهای اخیر پلیس فتا، تعداد زیادی از این فروشگاهها با هدف کلاهبرداری در این ایام ایجاد شده و معمولا پس از دریافت بیعانه یا تمام وجه محصول، پاسخگو نیستند. باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که مجرمان سایبری با تقلید از فروشگاههای آنلاین معتبر و با ارائه تخفیفهای چشمگیر و تبلیغات جذاب توجه کاربران را جلب کرده و آنها را به سمت دامهای خود هدایت میکنند.
لازم به ذکر است که امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم اکثر خریدهای خود از طریق فروشگاههای آنلاین انجام میدهند؛ بنابراین برای اینکه خریداران در حین خرید به دام کلاهبرداران نیفتند باید مراقب باشند.
براساس این گزارش پلیس فتا بارها درباره کلاهبرداری از طریق خریدهای اینترنتی هشدار داده است، اما موضوعی که اخیرا بیش از گذشته به آن تاکید دارد، افزایش کلاهبرداری از این طریق در ایام خاص و روزهای پایانی سال با توجه به افزایش تقاضا برای خرید است.
کارشناسان معتقدند که افراد از سایتهای معتبر خریدهای خودشان را انجام دهند و حتی در زمان خرید از دادن بیعانه و پرداخت کل مبلغ جدا خودداری کنند و سعی کنند بهای کالای خریداری شده را در هنگام دریافت محصول درب منزل پرداخت کنند.
همچنین در هنگام خرید به آدرس سایت فروشگاههای آنلاین که با با عبارت HTTPS توجه کنند. در کنار این امر مهم تمامی درگاههای پرداخت بانکی باید به عبارت SHAPARAK.IR ختم شود.
میتوان گفت که نبود هر یک این مشخصات به معنی این است که شما در حال افتادن به دام کلاهبرداران و از دست دادن پول خود هستید.
همچنین برای واریز پول به حساب افراد به هیچ وجه نیاز به حضور در کنار دستگاه خودپرداز نیست و نباید فریب افراد شاید که با بیان اصطلاحات فنی نادرست درصدد هدایت افراد به پای دستگاه خودپرداز هستند توجهی کرد چرا که این درخواست نشان از کلاهبرداری است.