Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 02:41

12
مهر
ایده‌های جالب برای عکاسی

ایده‌های جالب برای عکاسی

عکاسی، هنری است که با توجه به ذوق و سلیقه‌ی فرد، می‌توان با آن لحظات زیبا و خاطره انگیز را ثبت کرد.

به گزارش تبیان عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر. عکاسی، هنری است که با تمرین و خلق ایده‌های ناب و مشاهده‌ی دقیق، می‌تواند روز به روز بیشتر شود و تصاویر زیادی را ثبت کند. این هنر با توجه به ذوق و سلیقه‌ی فرد به وجود می‌آید. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است.

عکاسی در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن تصویر به وسیله" دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در واقع دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگو‌های نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر بگذارد و باعث ثبت تصاویر شود.

عکاسی سه جنبه علمی، صنعتی و هنری دارد؛ هم به‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد و هم به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی هنری نیست که فقط توسط یک فرد کشف و تکمیل شده باشد، بلکه نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است.

بهتر است برای گرفتن تصاویر مناسب به نورپردازی، ترکیب بندی و … توجه داشته باشید. این‌ها اصل‌هایی هستند که در انواع مختلف عکاسی باید به آن دقت کرد تا تصاویر به وجود آمده مناسب باشند. این نکته را هم در نظر بگیرید که در عکاسی قوانین تنها، فرد را محدود می‌کند و اگر بخواهید تصاویری را ثبت کنید که منحصر به فرد باشند بهتر است قوانین را خودتان برای تصویربرداری وضع کنید.

زمینه‌های مختلف در هنر عکاسی

عکاسی علاوه بر اینکه یک هنر است، یکی از زیباترین سرگرمی‌ها نیز می‌باشد. هنر عکاسی، هنر ثبت لحظات است. این هنر به شیوه‌های گوناگونی اجرا می‌شود و عکاس در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، ازجمله:

عکاسی پرتره:

عکاسی از چهره که در اصطلاح عکاسی پرتره نام دارد، کاری است که با استفاده از اصول فنی و مهارت‌های بصری یک عکاس همراه است.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی از طبیعت:

عکاسی از مناظر طبیعی، زندگی وحوش، گیاهان و تصاویری از بافت‌های طبیعی، جزءعکاسی از طبیعت می‌باشد. در این زمینه دیگر انسان و عناصر انسانی مانند ساختمان‌ها و حتی حیوانات دست‌آموز و اهلی دیده نمی‌شود.

عکاسی ورزشی: عکاسی ورزشی، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزار‌ها نقش مهمی دارند، چون سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است، از این رو باید لنز‌های قدرتمندی مانند تله و زوم داشته باشد. همچنین دوربین هم باید قابلیت استفادهٔ پیاپی شاتر را داشته باشد. مهمترین مسئله که در عکاسی ورزشی باید به آن توجه داشت، سرعت شاتر است. سوژه‌های ورزشی در بیشتر لحظات در حال حرکت با سرعت بالا هستند، بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند.

عکاسی خبری:

عکاس خبری باید توانایی تهیه عکس‌هایی منحصر به قرد را در اماکن عمومی داشته باشد. برای گرفتن یک تصویر خبری، هرگز نمی‌توان سوژه عکاسی را از قبل آماده کرد. عکاس خبری باید دیدی متفاوت داشته باشد و جزئی‌ترین اتفاقات را نیز از دست ندهد.

عکاس علمی:

یکی دیگر از زمینه‌های عکاسی، عکاسی علمی است، علاوه بر اینکه تحقیقات علمی را به تصویر می‌کشد؛ به آن‌ها سندیت می‌بخشد و مطالعه آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. عکس‌های علمی درنهایت سادگی آنچه را چشم‌های دانشمندان می‌بینند، برای همیشه ضبط و ثبت می‌کنند.

عکاسی هنری:

نوعی عکاسی است که هدف اصلی آن ابراز دیدگاه‌های خلاق و الهام هنری عکاس می‌باشد. عکاسی هنر‌های زیبا در بین هنرمندان عکاس، معروف به عکاسی خلاقانه و هنری است. عکاسی که اشاره به دید خلاقانه هنرمند عکاس دارد. عکاسی خلاقانه در مقایسه با عکاسی خبری و اجتماعی، یک چیدمان، ترکیب بندی، انتخاب یک فضا با دیدی خاص و یک خلق هنرمندانه با ابزار عکاسی است.

ایده‌های جالب برای عکاسی

پیدا کردن ایده‌های خلاقانه برای فردی که تازه پا به دنیای عکاسی گذاشته و تجهیزات ضروری عکاسی را فراهم کرده، کمی سخت است. او نمی‌داند که از چه چیزی باید عکس بگیرد. در ادامه ایده‌های جالب برای عکاسی را بیان می‌کنیم:

ایده‌های مناسب برای عکاسی

سلفی گرفتن

یکی از رایج‌ترین سوژه‌های عکاسی در زندگی مدرن امروزی، عکس سلفی است. عکس سلفی، یا "عکس از خود" که به "عکاسی پرتره از خود" نیز معروف است، معمولاً توسط دوربین عکاسی یا دوربین موبایل توسط خود شخص گرفته می‌شود.

برخی از افراد عکس سلفی را دوست ندارند و تصور می‌کنند برای نشان دادن خودشان نیاز به مهارت ندارند. گرفتن یک سلفی خوب قوانینی دارد. این که دوربین را مستقیم جلوی صورت تان بگیرید و دکمه آن را فشار دهید، کافی نیست، بلکه باید بهترین زاویه را پیدا کنید و روی یک چیز خاص تمرکز کنید، همچنین باید به نور توجه کنید و از دوربین پشتی گوشی استفاده کنید.

وقتی فرد می‌خواهد از خودش عکس‌های خلاقانه بگیرد بادی به این سوالات پاسخ دهد. چه حالتی به خودتان می‌گیرید؟ در پس زمینه چه چیزی قرار دارد؟ روی چه چیزی دقت می‌کنید؟ شاید گرفتن یک عکس سلفی آسان به نظر برسد، اما فرد باید انتخاب‌های هنرمندانه بسیاری داشته باشد.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی با نوزاد

بهترین اتفاق در یک زندگی مشترک، به دنیا آمدن فرزند خانواده است. پس این فرصت را از دست ندهید و تا می‌توانید خاطراتی را از مراحل رشد کودک ثبت کنید.

برای عکاسی نوزاد در خانه لازم است نکات زیر رعایت شود:

با نور روز در خانه عکاسی کنید تا سایه‌های مزاحم ایجاد نشود.

فلاش نزنید، نور مستقیم فلاش برای نوزاد ضرر دارد، در نتیجه فلاش دوربین را خاموش کنید.

در کنار نوزاد باشید؛ چون نوزاد اندام کوچکی دارد، اجازه دهید تا در پیش زمینه کادر باشد و در پس زمینه بقیه اعضای خانواده قرار گیرند.

وسایل مورد نیاز خود که شامل چند رنگ پتو، پارچه برای بک گراند، تشک مخصوص عکاسی از نوزاد، هد بندها، پارچه‌های مخصوص پیچیدن نوزاد، و انواع لباس، کلاه یا اکسسوری که برای آن‌ها برنامه دارید را آماده کنید. سعی کنید نوزاد را روی سطحی نرم و با کمی ارتفاع از سطح زمین قرار دهید تا هم راحتی نوزاد در حین عکاسی تامین شده و هم قدرت مانور بالاتر برای فرم دهی به نوزاد و تسلط بیشتری در عکاسی داشته باشید.

در صورتی که می‌خواهید نوزاد را برهنه کنید و بدون لباس عکس بگیرید، دمای اتاق را چک کنید.

خیلی به نوزاد نزدیک نشوید، بهتر است از فاصله دورتر به کمک زوم کردن از نوزاد عکس بگیرید، زیرا عکاسی از فاصله نزدیک ممکن است باعث شود که چشمان نوزاد چپ دیده شود.

زیاد عکس بگیرید؛ گاهی اوقات حرکت و یا حالت‌های خاص چهره نوزاد در لحظه‌ای شکل می‌گیرد که ممکن است در آن لحظه آماده عکاسی نباشید.

به دلیل کوچکی سایز نوزاد، نمی‌توانید دکور‌های شلوغ یا بزرگ و نامتناسب با نوزاد به کار ببرید. همچنین به دلیل لطافت نوزاد از بکار بردن رنگ‌های متنوع و زیاد و با کنتراست بالا بپرهیزید.

در عکاسی از نوزاد جزئیات را فراموش نکنید. یکی از زیباترین بخش‌های عکاسی از نوزاد، عکاسی از جزئیات بدن نوزاد مانند چشم‌ها، لب‌ها، بینی، دست، پا و حتی کرک‌های شانه یا گوش نوزادان است. این عکس‌ها به خصوص در طراحی آلبوم نوزاد بسیار به کمکتان خواهد آمد و زیبایی و لطافت خاصی به آلبوم خواهد داد.

از کودک خود در زمانی که مشغول بازی می‌باشد عکاسی کنید، حس طبیعی او را بهم نزنید. اصرار نکنید که به دوربین نگاه کند.

سعی کنید چشمانشان را در لنز داشته باشید.

در پشت دوربین با نوزاد حرف بزنید تا به سمت صدای شما جلب شود؛ نگاهش به سمت دوربین باشد.

مناسب‌ترین زمان برای عکاسی از نوزاد بین ۵ تا ۱۴ روزگی است. در این دوران به علت نرم بودن بدن نوزاد، انعطاف آن نیز بالاتر بوده و شکل دهی به بدن راحت‌تر است. بهتر است عکاسی صبح‌ها و بعد از استحمام و شیر خوردن نوزاد انجام شود؛ به این علت که بعد از حمام، نوزاد خوابیده و مسلما در خواب عکس‌های زیباتری می‌توان ثبت کرد.

در داخل حمام، زمانی که کودک به شدت در گیر آب بازی می‌باشد هم می‌توانید تصاویر خوبی از کودک بگیرید.

عکس‌های خانوادگی

یکی دیگر از ایده‌های جالب برای عکاسی، این است که از افراد خانواده در زمان برقراری ارتباط با هم بدون اینکه متوجه دوربین شوند، عکس گرفته شود.

عکس‌های خانوادگی از جمله تصاویری هستند که سال‌های سال مشاهده خواهند شد و خاطرات زیادی را تداعی خواهند کرد. به همین خاطر توصیه می‌شود که از اعمال افکت‌ها و سبک‌های ادیت مد روز جلوگیری شود. این کار باعث خواهد شد که تصاویر بیست سال بعد عجیب و ناخوشایند به نظر برسند. هدف این است که عکس‌هایی بدون زمان خلق کنید به همین خاطر از سبک‌های ادیت کلاسیک استفاده کنید و سعی کنید تا جای ممکن ادیت شما ساده باشد.

عکس دسته‌جمعی از جذابترین عکس‌های خانوادگی است. برای گرفتن عکس، همه اعضای خانواده را دور هم جمع کنید. برای اینکه در قاب جا شوید فاصله را کم کنید و حتی همدیگر را در آغوش بگیرید. برای گرفتن عکس از تایمر موبایل استفاده کنید. گوشی موبایل را در فاصله مناسب روی پایه قرار دهید. اگر پایه ندارید می‌توانید گوشی را به یک سطح محکم تکیه دهید، یا حتی با چسب نواری به صندلی و کمد و… بچسبانید. همچنین فراموش نکنید برای داشتن یک عکس باکیفیت‌تر، از دوربین عقب موبایل استفاده کنید.

برای گرفتن عکس خانوادگی هیچ نیازی به ژست گرفتن در مقابل دوربین نیست. کافی است حالت عکاسی را روی عکس متوالی قرار دهید و از لحظات شاد خانواده عکس بگیرید. در میان عکس‌های متوالی بهترین حالت را انتخاب کنید و در پوشه مخصوص چاپ قرار دهید.

در هنگام عکس گرفتن از محیط اطراف استفاده کنید. عکس گرفتن جلوی دوربین در وسط یک پارک یا خیابان برای هر فردی کمی سخت به نظر می‌رسد. در مورد عکس‌های خانوادگی در محیط‌های باز می‌توان در زمان عکاسی در فضای باز از هرچیزی که اطرافتان قرار دارد برای اینکه خانواده احساس راحتی کند استفاده کنید. مثلا بهتر است به دنبال کادر‌های طبیعی بگردید که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و باعث ترکیب‌بندی بهتر تصویر خواهد شد.

در عکس‌های طبیعی، احتمال اینکه اولین شات عکس عالی دربیاید کم است. پس هرگز به یک عکس بسنده نکنید و چندین بار آن لحظه را ثبت کنید. این نکته به‌خصوص در عکاسی کودکان اهمیت بیشتری دارد. حتی وقتی حس کردید عکسی که میخواستید را گرفتید، ۱۰ عکس دیگر هم بگیرید! با این کار معمولا عکس بهتری گیرتان می‌آید.

گاهی یک عکس واقعی از یک عکس زیبا دلنشین‌تر است. هرگز اعضای خانواده را مجبور نکنید که برای عکس تغییر حالت بدهند. اجازه دهید آن‌ها خود واقعی‌شان باشند، حتی اگر این خود واقعی آزار دهنده باشد. برای مثال گاهی ثبت عکس کودک در لحظه نق زدن یا اذیت کردن نتیجه خیلی بامزه‌ای دارد! در این حالت است که می‌توانید واقعی‌ترین عکس‌ها را به دست بیاورید.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی با غذا‌های خوشمزه

گاهی برخی از افراد از غذای خوشمزه‌ای که خودشان در منزل تهیه می‌کنند، عکس می‌گیرند و با استفاده از یعضی لوازم آن را تبدیل به یک اثر هنری می‌کنند. عکاسی کردن از غذا کار ساده‌ای نیست و می‌توان این کار را با دوربین تلفن همراه خود نیز انجام داد، اما اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید، پس بهتر است از دوربین و لنز حرفه‌ای خود را برای عکاسی استفاده کنید.

برای عکاسی از مواد غذایی اولین چیز‌هایی که نیاز دارید یک دوربین و یک لنز خوب می‌باشد. یک لنز با فاصله‌ی کانونی ثابت ۵۰ میلیمتری می‌تواند انتخاب مناسب برای عکاسی به حساب بیاید. البته لنز‌های دیگری هم می‌توان برای این کار استفاده کرد مثلا یک لنز زوم ۷۰-۲۴ میلیمتری که از لنز‌های زوم پر طرفدارتر می‌باشد نیز برای اینکه یک تصویر با شارپنس بالا را ثبت کنید مناسب می‌باشد.

می‌توانید با انتخاب ظرف بزرگتر اندازه‌ی مواد غذایی را کوچکتر نشان دهید. توجه داشته باشید که شاید این عواملی که ذکر شده به تنهایی چشم گیر نباشد، اما زمانی که همه این اصول رعایت شود تصاویر بسیار زیبایی را برای شما فراهم خواهند کرد.

در عکاسی از غذا و خوراکی‌ها باید به ترکیب بندی توجه داشته باشید. ترکیب بندی مناسب هم یکی از مهمترین پارامتر هایست که باید برای عکاسی در نظر بگیریم. اگر نگاهی به چند عکس از غذا که توسط افراد معروف تهیه شده اند بیندازید احتمالا خواهید دید که یک سبزی در گوشی بشقاب می‌تواند تا چه حد بر روی عکس شما تاثیر داشته باشد.

ترکیب بندی به صورت مرتب می‌تواند تصاویر را جذاب کند و از همن طریق نگاه بیننده را بر روی خود نگه دارد از طرفی تصاویر که به هم ریخته هستند نیز به گونه‌ای دیگر نگاه‌ها را بر روی خود جذب می‌کنند، پس گاهی اوقات می‌توان با به هم ریختن نظم ترکیب بندی تصاویر خود نیز نظرات را به خود جلب کنیم.

برای عکاسی از مواد غذایی باید ظرف مناسب انتخاب شود. شاید برای بعضی از افراد ظرف غذا خیلی مهم نباشد، اما یکی از رکن‌های اصلی تصویر، ظرف غذای موجود در تصویر است. پس توجه داشته باشید که رنگ ظرف متناسب با رنگ غذا انتخاب شود. همچنین اندازه‌ی ظرف، عامل بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های ترکیب بندی، استفاده از روش یک سوم در تصاویر است. برای داشتن ترکیب بندی دقیق‌تر می‌توانید از خطوط گرید که در بیشتر دوربین‌های دیجیتال و حتی در دوربین‌های تلفن‌های همراه وجود دارند استفاده کنید تا به صورت دقیق تری عمل ترکیب بندی را انجام دهید.

در عکاسی از غذا باید زاویه عکاسی را هم تنظیم کنید. باید سعی کنید عکس‌های تکراری نگیرید. هر یک از غذا‌هایی که می‌خواهید از آن تصویربرداری کنید در برخی از زاویه‌ها مناسب هستند. مثلا عکس یک پیتزا که به صورت تخت بر روی میز قرار دارد از بالا زیبا است، اما زمانی که این پیتزا را از بغل تصویربرداری کنید دیگر آن زیبایی خاص را نخواهد داشت. پس بهتر است هر سوژه را از زاویه‌های مختلف آن عکاسی کنید تا بتوانید بهترین تصویر به وجود آمده را انتخاب کنید.

در عکاسی از غذا‌ها به نور توجه داشته باشید. بهترین منبع نور برای نورپردازی غذا‌ها نور طبیعی می‌باشد که از خورشید تابش می‌شود، ولی نه به صورت مستقیم بهتر است سوژه را در جایی قرار دهید که نور خورشید پس از عبور از جسمی مانند پرده به ظرف غذا تابیده شده است. در این حالت شما نوری نرم و ملایم را در اختیار دارید که می‌تواند در تولید عکس‌های خوش مزه به شما کمک زیادی بکند.

اما اگر نور طبیعی مناسبی در اختیار ندارید می‌توانید از فلاش عکاسی نیز برای نورپردازی استفاده کنید، اما دقت کنید که به هیچ عنوان از فلاش خود دوربین استفاده نکنید، فلاش داخلی به علت تابش مستقیم بر روی سوژه سایه‌ای غیر طبیعی را در تصویر ایجاد می‌کند به همین دلیل استفاده از فلاش داخلی برای عکاسی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بهترین راه برای نورپردازی با فلاش، استفاده از فلاش اکسترنال است که به صورت غیر مستقیم بر روی سوژه تابیده می‌شود. البته بهتر است تا نور خروجی از فلاش را تا حد ممکن با استفاده از وسیله مانند یک ورق کاغذی نرم کنید.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی از فضا‌های آزاد و در طبیعت

عکاسی فضای باز مانند عکاسی از بیابان، دشت، کوه و …. یکی از زیباترین و در عین حال الهام بخش‌ترین شاخه‌های عکاسی است. انجام دادن عکاسی در فضا‌های آزاد و در طبیعت از مواردی است که به فرد امکانات و ایده‌های بیشتری برای عکاسی می‌دهد امروزه برای انجام دادن عکاسی حرفه‌ای و هنری از شیوه‌ها و تکنیک‌های گوناگونی استفاده می‌شود.

در عکاسی از فضا‌های آزاد و طبیعت باید استراتژی مناسب برای آن در نظر بگیرید. استراتژی مناسب عکاسی این است که تصور کنید شخصی در مقابل دوربین ایستاده و آن شخص را به عنوان فوکوس اصلی تصویر خود استفاده کنید. حتی در یک فضای باز خالی شما می‌توان یک سوژه مناسب پیدا کرد، به‌طور مثال یک سطح ناهموار، یک بازتاب نور و یا حتی یک گیاه؛ این‌کار به فرد اجازه فوکوس و ایجاد حسی از مقیاس می‌دهد حتی اگر هیچ چیزی یافت نشد می‌توان از جای پای خود و یا همراهان خود در این زمینه استفاه کنید.

هنگام عکاسی از طبیعت و یا فضای باز، داشتن نور خوب لازم و واجب می‌باشد و فرد به نور ابتدا یا انتهای روز که زاویه پایین تری دارند، نیاز دارد. این زاویه و شدت نور باعث ایجاد کنتراست در تصاویر می‌شوند. اگر چنین زمانی برای عکاسی فراهم نشد، عکاس باید استراتژی خود را جهت به‌تصویر کشیدن منظره در شرایط نوری نامناسب تغییر دهید؛ آزمون و خطا یکی از بهترین راه حل‌های این قسمت از کار است. یک عکاس باید نهایت هنر و خلاقیت خود را در عکاسی به‌کار بگیرد.

در زمان عکاسی در فضای باز این احتمال وجود دارد که یک سوژه‌ی خیلی خوب را در یک لوکیشن فوق‌العاده بد مثل کنار جاده یا کنار سطل آشغال پیدا کنید. در صورتی که در این شرایط قرار گرفتید یک پس زمینه‌ی اختصاصی بسازید. از کاغذ‌های تزئینی یا حتی مقوای ساده‌ی سفید یا مشکی هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید. سپس مقوا را به گیره کمکی متصل کنید تا یک پس زمینه‌ی فوق‌العاده زیبا داشته باشید.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی با غروب و طلوع آفتاب

یکی دیگر از ایده‌های جالب برای گرفتن عکس، عکاسی با غروب و طلوع آفتاب می‌باشد. طلوع و غروب خورشید فرصت‌های زیادی را برای عکاسی به وجود می‌آورند و زمان مناسبی برای عکاسی ایجاد می‌کنند.

گاهی اوقات عکس‌های طلوع و غروب آفتاب را می‌توان خودبخود بدون هیچ گونه پیش بینی قبلی گرفت، اما باید بدانید بهترین عکس‌ها با برنامه ریزی به دست می‌آیند. برای این کار بهتر است مکان‌هایی که برای غروب آفتاب خوب اند را یک یا دو روز قبل از عکاسی مشخص کنید.

به دنبال مکان‌های جالبی بگردید که در آن نه تنها می‌توانید مسیر خورشید را تا پایین (افق) ببینید، بلکه فرصت‌هایی برای گرفتن عکس‌هایی که شامل المان‌های پیش زمینه و سیلوئت باشند نیز وجود داشته باشد. غروب آفتاب تنها نیم ساعت یا کمی بیشتر طول می‌کشد، بنابراین شما باید قبل از غروب در مورد این المان‌ها فکر کنید، وگرنه ممکن است عکس‌های مورد نظر خود را از دست بدهید.

آسمان‌ها در طلوع و غروب آفتاب پر از رنگ هستند. رنگ نارنجی خورشید با آبی آسمان ترکیب می‌شود و رنگ‌های جالبی ایجاد می‌کند. هنگامی که ابر نیز در تصویر باشد، انواع رنگ‌های مختلف می‌تواند به وجود آید. در مقابل، در وسط روز، آسمان آبی است؛ اگر خوش شانس باشید، وگرنه خاکستری است. با عکاسی در طلوع و غروب آفتاب، شما می‌توانید آن رنگ‌ها را در تصویر خود ثبت کنید. برای اطمینان از این که دارید رنگ‌ها را در پر انرژی‌ترین حالت خود ثبت می‌کنید، دوربین خود را برای نورسنجی آسمان تنظیم کرده و سپس کمی کمتر نوردهی کنید.

حواستان به آب و هوا نیز باشد. معمولا وقت‌هایی که در آسمان ابر وجود داشته باشد، شگفتی واقعی اتفاق می‌افتد. همچنین از روز‌هایی که گرد و غبار یا دود در هوا وجود دارد آگاه باشید، چون آن‌ها نیز می‌توانند نتایج شگفت انگیزی ایجاد کنند.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی از حیوانات خانگی

عکاسی از حیوان خانگی با توجه به زیبایی و جذابیت آن‌ها می‌تواند کار شیرین و دلچسبی باشد، اما از آنجایی که سوژه‌ی عکاسی یک موجود غیرقابل پیش‌بینی است مسلما این کار سختی‌های خاص خودش را دارد و نیاز به مهارت و تجربه‌ی بالا دارد.

حیوانات خانگی می‌توانند مدل‌های جذاب و بامزه‌ای برای ایده عکاسی باشند. اگر حیوانات خانگی همکاری کافی دارند، باید تلاش کنید چند صحنه‌ی از پیش تعیین شده طراحی کنید. در غیر این صورت هم می‌توانید از کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهند عکاسی کنید.

نکته‌ای که در عکاسی از حیوانات خانگی باید به ان توجه کرد این است که عکاس بتواند با حیوانات ارتباط عاطفی برقرار کند. این کار احساسات را در عکس تقویت کرده و احساسات بیننده را برمی‌انگیزد. اگر احساسات در عکس وجود نداشته باشد، تمام آن‌ها شبیه به عکس‌های فوری و پرتره رسمی می‌شوند. در واقع خشک و بی روح به نظر می‌رسند.

در عکاسی از حیوانات خانگی بهتر است شخصیت او را به تصویر بکشید. شما بهتر از هر کس دیگری حیوان خود را می‌شناسید. سعی کنید در عکس شخصیت و ویژگی‌های او را ثبت کنید. مثلا اگر گربۀ خوابالودی دارید، از خمیازه کشیدن او عکس بگیرید و یا اگر سگ شما بازیگوش است، از شیطنت کردن او عکس بگیرید.

برای عکاسی از حیوان خانگی، بهتر است زمان کافی اختصاص دهید، زیرا این کار احتیاج به صبر و حوصله زیادی خواهید داشت. اگر برای عکاسی از چنین سوژه‌ای عجله و استرس داشته باشید، قطعا از نتیجه نهایی راضی نخواهید بود. البته فرد باید بداند موجودی مقابل او قرار گرفته که فهمیدن احساسات برایش کار سختی نیست و چه بسا از احساسات و عواطفی که به او منتقل می‌شود کاملا آگاه است.

همچنین در هنگام عکاسی از حیوانات خانگی باید مراقب حوادث پیش آمده نیز باشید. ممکن است حیوانات لوازم شما را کثیف کنند. سعی کنید خودتان را برای هر دو حادثه ادرار و مدفوع آماده کنید. سگ‌ها در این مورد خیلی بدتر از گربه‌ها هستند. آن‌ها خرابکاری بیشتری دارند. البته سگ‌های پیر تا حدودی کمتر از سگ‌های جوان وسایل شما را کثیف می‌کنند.

ایده‌های مناسب برای عکاسی

عکاسی با گل و گیاهان

یکی دیگر از ایده‌های جالب برای عکاسی، عکس گرفتن با گل و گیاه می‌باشد. عکاسی از گل‌ها یک روش خیلی ساده برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده است. گل‌ها در رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی موجود هستند و می‌توانید آن‌ها را تقریبا در همه جا پیدا کنید.
بهترین زمان برای عکاسی از گل‌ها قبل و بعد طلوع آفتاب صبح و یا حوالی زمان غروب آفتاب است. در این ساعت‌ها ایده‌آل‌ترین نوع نور را در اختیار خواهید داشت. اما در صورتی که در فضای باز عکاسی می‌کنید همیشه شرایط نوری مناسب نخواهد بود. در صورتی که شرایط محیط کمی تاریک است از یک فلاش اکسترنال برای اضافه کردن نور استفاده کنید.

سعی کنید برای عکاسی از گل‌ها از فوکوس تک نقطه‌ای استفاده کنید. با استفاده از این متد دقیقا می‌توانید تعیین کنید که کدام قسمت از سوژه باید در فوکوس باشد. اما به یاد داشته باشید که این متد هم کاملا بدون نقص نیست و برخی اوقات به خصوص زمان‌هایی که سوژه خیلی حرکت می‌کند، دوربین شما به سختی می‌تواند فوکوس کند. در چنین شرایطی اتوفوکوس دوربین را غیرفعال کنید و از فوکوس دستی استفاده کنید. در این حالت دوربین برای فوکوس کردن تلاش نمی‌کند.

در عکاسی از گل ها، وزن سه پایه خوب بسیار اهمیت دارد، پس سنگین‌ترین سه پایه را برای این کار انتخاب کنید. استفاده از سه پایه کار عکاس را کند می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا بیشتر راجع به عکسی که می‌خواهد بگیرد فکر کند. او می‌تواند با استفاده از سه پایه ترکیب بندی عکس را اصلاح کند و فوکوس را دقیقاً جایی که می‌خواهد انجام دهد. سه پایه اید آل برای عکاسی از گل‌ها سه پایه‌ای است که پایه‌های آن کاملاً باز شود تا بتواند دوربین را کاملاً به گل نزدیک کند.

برای اینکه بتوانید گلی خاص را از اجزاء اطرافش جدا کرده و فقط از آن عکس بگیرید، باید از لنز تله استفاده کنید. اگر از یک لنز تله با فاصله کانونی زیاد و دیافراگمی باز استفاده کنید، می‌توانید پیش زمینه و پس زمینه را کاملاً محو ثبت کنید و توجه بیننده را کاملاً بر روی نقطه‌ای که می‌خواهید جلب کنید. اگر می‌خواهید عکسی جذاب از یک گل به صورت تکی بگیرید، این تکنیک بسیار مناسبی برای اینکار است.

برچسب ها: عکاسی، عکس پروفایل تعداد بازديد: 232 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز