Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:24

26
بهمن
سیسمونی؛ رسمی ماندگار

سیسمونی؛ رسمی ماندگار

سیسمونی یکی از رسم و رسومات بسیار قدیمی و دیرینه‌ای است که از از زمان‌های قدیم در کشور ما وجود داشته و همچنان نیز این رسم در شهر‌های مختلف به چشم می‌خورد

به قلم :  مهرنوش رجایی - روانشناس تربیتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : سیسمونی یکی از رسم و رسومات بسیار قدیمی و دیرینه‌ای است که از از زمان‌های قدیم در کشور ما وجود داشته و همچنان نیز این رسم در شهر‌های مختلف به چشم می‌خورد، ولی با این تفاوت که به مرور زمان جلوه‌های تازه‌تری به خود گرفته و به تعبیری، امروزی‌تر برگزار می‌شود، اما آنچه مسلم است، این است که هدف از برگزاری این رسم از زمان‌های قدیم تا‌کنون، برای تولد فرزند اول و تهیه کلیه وسایل و ملزوماتی است که مختص کودک و دوران نوزادی او می‌باشد که همچنان نیز به قوت خود باقی است. البته چگونگی برگزاری این رسم که درواقع یک جشن کوچک خانوادگی به حساب می‌آید، در شهرهای مختلف با توجه به رسم و رسوماتی که دارند، برگزار می‌شود. در قدیم تهیه سیسمونی برای کمک به پدر و مادر نوزاد در خرید وسایل انجام می‌گرفت، اما هم‌اکنون نیز برای کمک به خانواده، پدر و مادر نوزاد هم خودشان در خرید وسایل برای کودک‌شان سهیم می‌شوند. هر چند وسایلی که در قدیم مرسوم بود، هم‌اکنون نیز جای خود را به وسایل جدید‌تر داده‌اند. به عنوان مثال در گذشته «گهواره» بود که امروزه نیز «کری‌یر» جای آن را گرفته است. همچنین پارچه‌هایی که برای قُنداق نوزاد دوخته می‌شد، هم‌اکنون لباس‌های سرهمی جایگزین آن شده‌اند و نیز تشت و لگن‌های مختلفی که لباس‌های نوزاد را در آن می‌شستند، در حال حاضر با کمک مینی‌لباسشویی‌های کودک این کار انجام می‌گیرد و البته بسیاری از وسایل و ملزومات دیگر که با تغییرات بسیار زیادی روبرو بوده است.

بیشتربخوانید:

لیست کامل سیسمونی و وسایل ضروری نوزاد

 

 

سیسمونی در کشورهای دیگر

سیسمونی فقط مختص کشور ما نیست، بلکه در کشورهای دیگر هم به سبک و سیاق خودشان این رسم را بجا می‌آورند. به عنوان مثال در کردستان عراق این رسم برای فرزند اول به شکل مفصل برگزار می‌شود. در مراکش و الجزایر در سه ماه اول بارداری جشن سیسمونی را برگزار می‌کنند که مراسم خاصی برای بریدن پارچه و دوختن لباس نوزاد دارند. در استرالیا، کانادا، امریکا و نیوزلند این جشن به عنوان یک سنت رایج محسوب می‌شود و برگزاری آن از محبوبیت خاصی برخوردار است، اما با توجه به ملیت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی، زمان و چگونگی آن به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود که همه بر گرفته از سنت‌هایی است که از گذشته در این کشورها تا به امروز همچنان وجود دارد.

مثلا در برزیل قبل از تولد و در بلغارستان به دلیل یک‌سری باورهای سنتی یک ماه بعد تولد نوزاد برگزار می‌شود.

در چین این مراسم یک ماه بعد از تولد کودک توسط پدربزرگ و مادر بزرگ پدری انجام می‌گیرد که با بستن یک نخ سفید به مچ دست و یا پای کودک، دنیا آمدن او را به خانواده پیوند می‌زنند. در کشورهای اسکاندیناوی نیز جشنی به همین منظور و قبل از به دنیا آمدن کودک از جانب دو خانواده پدر و مادر نوزاد برگزار می‌شود. این جشن که «بی‌بی شاور» (baby shower) نام دارد، در برخی مواقع با برگزاری آن مادر نوزاد را سورپرایز می‌کنند.

بیشتربخوانید:

ایده هایی برای تزئین سیسمونی

 

 

 

 از سیسمونی تا جشن تعیین جنسیت

از جشن سیسمونی و یا میهمانی خانوادگی که از زمان‌های قدیم برای اولین نوزاد گرفته می‌شد تا به امروز، هر گونه جشنی که برای کودکان گرفته می‌شود با یک‌سری تغییر و تحولاتی همراه بوده است.

در گذشته با درآمدن اولین دندان‌های کودک رسم بر آن بود که «آش دندونی» برای او پخته شود، اما امروزه این رسم را با جشن کوچکی همراه می‌سازند. و یا «ختنه‌سوران» که مختص نوزادان پسر و به مناسبت سلامتی او بعد ختنه بود و همچنان نیز برخی خانواده‌ها به برگزاری آن پایبند هستند. اما یکی از جشن‌هایی که امروزه برای مشخص شدن جنسیت فرزند برگزار می‌شود، جشن تعیین جنسیت است که نقطه آغاز آن ابتدا در کشورهای اروپایی بود و هم‌اکنون در کشور ما هم در میان برخی خانواده‌ها دیده می‌شود، البته این جشن فقط مختص فرزند اول نیست و برای تعیین جنسیت فرزندان بعدی هم چنین جشنی را تدارک می‌بینند.

برچسب ها: نوزاد، لباس، بارداری، زایمان، سیسمونی، لباس نوزادی، نوزادی، لباس بچه، سیسمونی پسرانه، سیسمونی دخترانه، مهرنوش رجایی تعداد بازديد: 259 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز