Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:05

2
اردیبهشت
روش‌های کاهش درد زایمان

روش‌های کاهش درد زایمان

زایمـان پدیـده‌ای اسـت کـه طـی آن انقباضـات منظـم رحمی شـروع شـده و بـه خـروج جنیـن و جفـت می‌انجامـد. درد طـی زایمـان و وضـع حمـل، ناشـی از انقباضـات رحمـی، گشـاد شـدن سـرویکس (دهانه رحم) و اتسـاع پرینـه (میاندوراه) می‌باشـد.

حبیبه مرتضی : کارشناس ارشد مامایی ؛ کارشناس برنامه سلامت باروری شبکه بهداشت و درمان گرمسار

دکتر مهناز علی بیگی : کارشناس مسئول سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان گرمسار

 

تحریریه زندگی آنلاین : زایمـان پدیـده‌ای اسـت کـه طـی آن انقباضـات منظـم رحمی شـروع شـده و بـه خـروج جنیـن و جفـت می‌انجامـد. درد طـی زایمـان و وضـع حمـل، ناشـی از انقباضـات رحمـی، گشـاد شـدن سـرویکس (دهانه رحم) و اتسـاع پرینـه (میاندوراه) می‌باشـد. اغلـب خانم‌ها تنهـا بـرای رهایـی از درد زایمـان، سـزارین را بـه صورت انتخابـی جایگزیـن زایمان طبیعی می‌کننـد. سـزارین عوارضـی دارد کـه زایمـان طبیعـی نـدارد. از آن جملـه عفونـت لگنـی پـس از سـزارین است که تقریبـا 30 برابـر بیش از زایمـان طبیعـی می‌باشـد. ترس، اضطراب و درد، سه عاملی هستند که در هنگام زایمان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در صورتی که ترس و اضطراب برطرف شود، آرامش روحی و جسمی جایگزین آن می‌شود. درد شدید زایمان و اضطراب در مرحله فعال زایمان می‌تواند باعث افزایش سطح کاتکول آمین و کورتیزول شده و متعاقب آن، قدرت انقباضی رحم کاهش یافته و انقباضات ناهماهنگ شود و در نهایت موجب طولانی شدن زایمان گردد. با طولانی شدن بیش از حد زایمان احتمال عفونت، صدمات جسمی، عصبی و مرگ در جنین و نوزاد افزایش یافته و مادر در معرض خونریزی، عفونت بعد از زایمان، آشفتگی روحی حاصل از اضطراب، بی‌خوابی و خستگی قرار می‌گیرد. نظر به اینکه درد زایمان، دردی حاد و دارای اجزای حسی و عاطفی است، اقدامات گوناگونی جهت تسکین آن صورت می‌گیرد. هدف استفاده از هر یک از این روش‌ها، کاهش یا تعدیل درد زایمان، بدون اثرات مضر بر مادر و کودك می‌باشد. از آنجا که وجود درد یک بخش کامل از فرایند زایمان است، بسیاری معتقدند که درد مزایای مثبتی برای مادر و نوزاد دارد. دانستن این موضوع مادر را برای پذیرش روند طبیعی زایمان آماده‌تر ساخته و او را مجاب می‌نماید که در زایمان خود مشارکت داشته باشد و به خود و تولد نوزادش کمک کند.

 بیشتربخوانید:

با این روش های طبیعی می‌توانید درد زایمان طبیعی را کاهش دهید

 

 

شرایط لازم برای زایمان بدون درد

 امکان انجام زایمان طبیعی وجود داشته باشد.

 درد زایمان وجود داشته باشد.

 مادر باردار خود خواهان کاهش درد زایمان باشد.

 

شرایط منع استفاده از زایمان بدون درد

 عدم رضایت مادر باردار به انجام آن (در انتخاب زایمان بی‌درد مانند سایر اعمال جراحی باید رضایت همسر اخذ گردد).

  مواردي که به طور اورژانس نیاز به سزارین دارند مانند پرولاپس بند ناف.

 به منع استفاده از هر روش کاهش درد توجه شود.

 

انواع روش‌های کاهش درد زایمان

الف) روش‌هاي دارویی: روش‌هایی که با تزریق نوعی داروی بی‌حسی مانع انتقال حس درد به مغز می‌شود. این روش‌ها عبارتند از:

1- بی‌حسی نخاعی: داروی بی‌حسی در فضای ستون فقرات و در اطراف یا داخل نخاع تزریق می‌شود. در این روش زن درد را احساس نمی‌کند، ولی بیدار و هوشیار است.

2- استنشاق داروی بی‌دردی: داروی بی‌حسی از طریق گذاردن ماسک بر روی بینی و دهان، به بدن زن منتقل شده و دردهای وی را تا حدی کاهش می‌دهد.

3- تزریق داروی بی‌دردی: در بعضی مواقع و با تشخیص پزشک داروی بی‌دردی می‌تواند در کم کردن درد موثر باشد.

ب) روش‌هاي غیر دارویی: ماساژ تراپی، آروماتراپی، گرما درمانی، سرما درمانی، آب درمانی، زایمان در آب، طب سوزنی، موسیقی درمانی، طب فشاري، تکنیک تنفس و تن‌آرامی، قرار گرفتن در وضعیت‌های مختلف، تحریک الکتریکی عصب از راه پوست.

 بیشتر بخوانید:

کنترل درد زایمان با این روش‌ها

 

 

 

انواع روش‌های غیر دارویی کاهش درد زایمان

 تن‌آرامی

تحقیقات نشان داده تن‌آرامی موثرترین روش غیردارویی براي مواجهه با استرس زایمان است. ترس و استرس موجب فعال شدن سیستم سمپاتیک و در نتیجه افزایش ضربان قلب، فشارخون و تنفس می‌شود. همچنین در زمان لیبر ترس و تنش، موجب انقباض عضلات و استفاده از اکسیژن می‌گردد. انقباض عضلات شکمی موجب مقاومت در برابر انقباضات رحمی و استفاده از اکسیژن شده و درنتیجه اکسیژن کمتري به جنین می‌رسد. از طرفی انقباض عضلات، ساخت اسید لاکتیک را افزایش می‌دهد که خود موجب درد می‌شود. یاد گرفتن روش‌هاي تن‌آرامی در زمان حاملگی موجب می‌شود اکسیژن بیشتري به بافت‌هاي بدن و هورمون‌هاي استرسی کمتري به جنین برسد. در زمان لیبر و زایمان نیز فرد انرژي بیشتر و استرس کمتري خواهد داشت. تن آرامی بعد از زایمان نیز موجب می‌شود مادر به نیازهاي نوزاد بهتر پاسخ دهد، شیردهی بیشتر، افسردگی کمتر و عزت نفس بالاتري را تجربه کند.

 

ماساژ و آروماتراپی

فوايد احتمالي ماساژ افزايش رضايتمندي، نگرش مثبت، افزايش سازگاري با درد و کاهش دريافت بي‌دردي دارويي است. مطالعات نشان داده که ماساژ در طي مراحل زايمان ميانگين شدت درد را کاهش داده و متعاقب آن مصرف داروهای ضد درد کمتر است. روش ماساژ بسيار ساده است و هر مراقبت کننده از زائو با مطالعه اندکي اين روش را آموخته و مي‌تواند به راحتي آن را به کار برد. از طرفي اجراي آن نياز به تکنولوژي پيشرفته پزشکي و تجهيزات خاص ندارد. آروماتراپی با استفاده از روغن‌ها و عطرهاي استخراج شده از گیاهان، گل‌ها، بوته‌ها و درختان براي ایجاد احساس خوب شدن و سلامتی انجام می‌گردد. اسطوخودوس (سنبل)، پونه معطر یا مریمی، نوعی نارنج به نام برغموت بدین منظور به صورت بخور یا روغن مالیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 بیشتر بخوانید:

خطرناک‌ترین ماه‌های سال برای به دنیا آوردن نوزاد

علت خونریزی بعد از چهل روز از زایمان

 

 

 

 طب فشاري

نقاطی در بدن وجود دارد که محل تجمع گیرنده‌هاي عصبی است و فشار دادن و گرم یا سرد کردن این نقاط براي ایجاد راحتی و بی‌دردي در زایمان به کار می‌رود. نقاط مزبور شامل شانه‌ها، پائین کمر، سر زانوها، مچ‌ها، ناخن‌هاي انگشتان کوچک، کف پا، ناحیه دنبالچه و ناحیه بین انگشت اشاره و شست می‌باشد. این نقاط همان نقاط طب سوزنی هستند که به کمک سوزن تحریک می‌شوند. فشار این نقاط بهتر است با فاصله بیست دقیقه یکبار انجام شود. تحریک این نقاط هیچ عارضه‌اي به دنبال ندارد و سبب افزایش هورمون‌ها در بدن می‌شود که در پیشرفت زایمان موثر هستند.

 

 قرار گرفتن در وضعیت‌های مختلف

اگر چه یک وضعیت صد در صد ایده‌آل براي زایمان وجود ندارد و هر خانمی ممکن است در یک وضعیت خاص احساس آرامش بیشتري کرده و کمتر درد بکشد، توصیه اکید این است که موقع اجراي وضعیت‌های مختلف یک همراه هم در کنارمادر باشد تا بتواند او را در رسیدن به وضعیت مطلوب یاري کند. در ضمن ممکن است در هر مرحله از زایمان لازم باشد مادر در یکی از وضعیت‌ها قرار بگیرد.

 

 موسيقي درماني

در کل روشي براي ايجاد آرامش و حساسيت‌زدايي است شنیدن آوای قرآن یا موسیقی دلخواه می‌تواند در هنگام درد شرایط مطلوبی برای مادر ایجاد کند.

 

 گرما درماني

يکي از روش‌هاي کاهش درد غير دارويي، گرما درماني است. کاربرد گرما براي زنان طي ليبر با وسايل متنوع، آسان، ارزان و در دسترس است، نياز به مهارت قبلي ندارد و اگر به درستي استفاده شود عوارض جانبي اندکي دارد. گرما باعث افزایش جریان خون، کاهش درد و خستگی می‌شود. ژل‌های گرم کننده، کشیدن پتو بر روی تمام بدن و دوش گرفتن با آب گرم نیز کمک کننده است.

 

 سرمای سطحی

در این روش استفاده از کیسه آب یخ، تکه‌های یخ و حوله خیس شده با آب سرد بر روی کمر، میاندوراه و مقعد توصیه می‌شود، به خصوص اگر مادر احساس گرما می‌کند، استفاده از لباس‌های خنک کننده باعث راحت‌تر شدن وی می‌گردد. سرما از طریق کم کردن درجه حرارت عضله و کاهش گرفتگی آن باعث کاهش درد می‌شود.

 

 آب درمانی

این روش یرای شل شدن عضلات، کاهش اضطراب، درد و تحریک زایمان مفید است. این روش موجب احساس راحتی و تن‌آرامی حین انقباضات می‌شود. روش‌های مختلف آب درمانی شامل استفاده از وان یا دوش آب گرم، استفاده از دوش دستی، برای ریختن آب بر روی شکم، استخر زایمان و جکوزی می‌باشد.

 

 تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

در این روش دو جفت بالشتک الکتریکی مخصوص بر روی کمر نصب می‌شود. این بالشتک‌ها به دستگاه کوچکی متصل است که در دست زن باردار قرار می‌گیرد. وظیفه دستگاه تولید امواجی است که موجب کاهش درد در هنگام انقباض می‌شود. میزان تولید امواج و کنترل آن در اختیار خانم باردار است.

 

آموزش‌‌های دوران بارداری

آموزش‌هاي دوران بارداري موجب کاهش معني‌داري در ميزان اضطراب، ميزان درد و مدت دردهاي زايماني مي‌شود. انجمن ماماهاي خانگي آمريکا تأثير مثبت آموزش‌هاي دوران بارداري را چنين توجيه مي‌کنند که براي ورود به يک محيط نا آشنا و ترسناک وجود يک همراه آشنا و مورد اعتماد و اگاهي قبلي نسبت به محيط مورد نظر ضروري است. مطابق اين نظريه آموزش به مادران موجب ايجاد نگرش مثبت در آنها نسبت به زايمان و پرسنل زايماني شده، اعتماد به نفس و اطمينان آنها را افزايش مي‌دهد. آموزش الگوهاي تنفسي با منحرف کردن فکر خانم باردار از درد زايمان بوده و اين روش‌ها بر اساس يک قاعده حسي ابداع گشته است. بر اساس اين اصل، زماني که فرد روي يک چيز خاص تمرکز کند، همانند نحوه تنفس، انتقال سيگنال‌هاي درد از محل ايجاد درد مسدود مي شود.

نکته مهم: از آنجا که روش‌های غیر دارویی نیازمند آموزش و کسب مهارت است، برای انتخاب هر یک از آنها حتما با پزشک یا ماما مشورت شود.

بسیاری از روش‌های فوق در کلاس‌‌های آمادگی برای زایمان و یا از طریق فیلم آموزشی، آموزش داده می‌شود و می‌توان از یک یا چند روش همزمان برای کاهش درد استفاده کرد.

 

برچسب ها: نوزاد، زایمان طبیعی، بارداری، حاملگی، سزارین، درد زایمان، جنین، زایمان در آب، زایمان بدون درد، کم کردن درد زایمان تعداد بازديد: 284 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز