Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:21

20
شهریور
تاثیرفشارخون بالای مادران بر وزن نوزادان

تاثیرفشارخون بالای مادران بر وزن نوزادان

با فشارخون بالا، خون کمتری از طریق جفت به جنین می‌رسد بنابراین میزان دریافت اکسیژن و مواد غذایی توسط جنین کم می‌شود و در این شرایط نوزاد با وزن کم به دنیا می‌آید. فشارخون بالا برای همه افراد تهدید محسوب می‌شود و حادثه‌ساز خواهد بود

سوزان پیروان - متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : با فشارخون بالا، خون کمتری از طریق جفت به جنین می‌رسد بنابراین میزان دریافت اکسیژن و مواد غذایی توسط جنین کم می‌شود و در این شرایط نوزاد با وزن کم به دنیا می‌آید. فشارخون بالا برای همه افراد تهدید محسوب می‌شود و حادثه‌ساز خواهد بود، اهمیت توجه به این موضوع در مادران باردار دوچندان می‌شود چرا که فشارخون بالا علاوه بر مشکلات و اختلالاتی که برای مادر به وجود می‌آورد بر روی جنین هم آثار سوء باقی می‌گذارد.فشارخون بالا در بارداری به دو شکل وجود دارد؛ مادران بارداری که مبتلا به فشارخون مزمن هستند یعنی پیش از بارداری هم فشارخون بالا داشته‌اند یا در نیمه اول بارداری یعنی قبل از هفته بیستم بارداری دچار فشارخون بالا شده‌اند. نوع دیگر فشارخون بالایی است که بعد از نیمه بارداری یعنی از هفته بیستم به بعد پدیدار شود که به این فشارخون بارداری می‌گویند. این نوع فشارخون اگر رسیدگی نشود می‌تواند به‌طور ناگهانی بالا رود و فرد را دچار مسمومیت بارداری کند که بسیار خطرناک است و باعث ایجاد عوارض قلبی و ریوی می‌شود و گاهی حتی سکته مغزی هم ایجاد می‌کند.

 بیشتربخوانید:

مواد غذایی مفید برای کاهش استرس

چه ارتباطی بین قند خون بالا و سکته است

11علامت هشداردهنده حمله کرونا به قلب و عروق

 

 

فشارخون بالا چه عوارضی بر روی مادر و جنین دارد؟

فشارخون در مادر باردار، فشار و بار مضاعفی را به قلب وارد می‌کند و احتمال پدیدار شدن مشکلات قلبی، اثرگذاری بر روی کلیه و حتی در موارد شدید سکته مغزی را بالا می‌برد.اثر فشارخون بالا بر روی بارداری هم این است که منجر به زایمان زودرس یا کنده شدن جفت از محل خود می‌شود یا به دلیل اینکه ایجاد حالت اورژانس می‌کند احتمال سزارین زودرس بالا می‌رود.وقتی فشارخون بالا باشد خون کمتری از طریق جفت به جنین می‌رسد بنابراین میزان دریافت اکسیژن و مواد غذایی توسط جنین کم می‌شود. به‌طوری‌که در فشارخون بالایی که درمان نمی‌شود و طول می‌کشد با جنین‌های کم وزن مواجه هستیم.

 

عدد فشارخون بالا چیست؟

فشارخون بالا در حاملگی یک موضوع بسیار جدی است که باید به آن توجه ویژه داشت، چه عددی از فشارخون را بالا در نظر می‌گیریم؟ فشارخون نرمال ۱۲۰ روی ۸۰ است اما اگر این عدد در مادر باردار به ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر برسد، فشارخون بالا محسوب می‌شود و مادر باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرد. در هر ویزیتی که مادر باردار برای کنترل بارداری مراجعه می‌کند، فشارخون او کنترل می‌شود.

 بیشتربخوانید:

فیجوا؛ انبار ویتامین ث؛ از مقابله با عفونت تا تنظیم فشار خون

 

 

در چه افراد بارداری احتمال ابتلا به فشارخون بالا بیشتر است؟

در چه افراد بارداری احتمال ابتلا به فشارخون بالا بیشتر است؟ در مادرانی که در دوران بارداری قبلی هم دچار فشارخون بودند و مادرانی که فشارخون مزمن دارند احتمال فشارخون بالا در بارداری زیاد است. همچنین در حاملگی‌های دوقلو یا چند قلو، مادران دیابتی، مادرانی که دچار بیماری کلیوی هستند، مادرانی که بیماری خود ایمنی مانند لوپوس دارند، مادران چاق و مادرانی که سن آنان بیشتر از ۳۵ سال است و باردار شده‌اند احتمال ابتلا به فشارخون بالا بیش از افراد دیگر است.

 

چطور می‌شود از ابتلا به فشارخون پیشگیری کرد؟

در برخی موارد به‌طور ناگهانی فشارخون بارداری اتفاق می‌افتد و قابل پیشگیری نیست اما به‌طور کلی فاکتورهایی مانند وزن، دیابت و فشارخون مزمن باید کنترل شود و سپس اقدام به بارداری صورت گیرد. مصرف کلسیم به اندازه کافی در مادران باردار توصیه می‌شود چرا که دیده شده در مادرانی که میزان کلسیم دریافتی آنان از طریق تغذیه کم بوده احتمال فشارخون بیشتر بوده است. همچنین در مادرانی که مقدار منیزیم آنان پایین بوده احتمال ابتلا به فشارخون بیشتر است.به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود که در دوران بارداری، مصرف اندازه میوه و سبزیجات به عنوان منبع منیزیم و لبنیات به عنوان منبع کلسیم را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ضمن اینکه فراموش نکنیم حتماً تلاش کنند قبل از اقدام به بارداری وزن مناسب را پیدا کرده باشند تا احتمال ابتلا به فشارخون بارداری کمتر شود.

 

برچسب ها: بارداری، فشار خون، جنین، کاهش فشار خون تعداد بازديد: 246 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز