Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:36

18
دی
آیا جنسیت جنین بر دیابت بارداری تاثیر گذار است؟

آیا جنسیت جنین بر دیابت بارداری تاثیر گذار است؟

دیابت بارداری از جمله بیماری­هایی است که می­تواند از عوامل متعددی همچون BMI مادر، نوع تغذیه او، تنش­های روانی و... تاثیر پذیرد. این بیماری که در ابتدا بدون علائم خاصی است، می­تواند علاوه بر جنین، مادر را نیز درگیر خود کند.

دیابت بارداری از جمله بیماری­هایی است که می­تواند از عوامل متعددی همچون BMI مادر، نوع تغذیه او، تنش­های روانی و... تاثیر پذیرد. این بیماری که در ابتدا بدون علائم خاصی است، می­تواند علاوه بر جنین، مادر را نیز درگیر خود کند.

اگر با سری مقالات ما همراه بوده باشید، احتمالا به این نتیجه رسیده­­اید که دیابت بارداری یک بیماری با علائم و نشانه­های خاص است که در صورت مشکوک شدن به آن می­توان با یکسری آزمایشاتی که تحت نظر پزشک متخصص (برای مراجعه به پزشک میتونید از سایت درمانکده؛ نوبت دهی پزشکان اقدام کنید ) انجام می­شوند، از آن جلوگیری کرد.

  • اما سوالی که پیش می­آید این است که علاوه بر تاثیرات فیزیولوژیکی و جسمانی دیابت بارداری که بر مادر و به خصوص فرزند می­گذارد، آیا می­توان رابطه­ی آن را بر جنسیت جنین هم بررسی کرد؟

طبق تحقیقات و بررسی­هایی که بر روی 643 هزار مادر باردار بین سال­های 2000 تا 2010 در کانادا انجام شد، این نتیجه گیری به عمل آمد که مادرانی که قبلا دارای نوزاد پسر بودند، در دوران بارداری خود بیشتر در معرض دیابت قرار داشتند.

اما این خطر فقط به همین جا و در مورد پسران ختم نشده و خطر دیابت نوع دو برای نوزادان دختر هم وجود دارد.

از آنجایی که می­دانیم، در دیابت نوع دو، انسولین توسط بدن تولید می­شود اما مقدار آن کافی نیست یا در استفاده از آن دچار مشکل می­شود. عواملی مانند چاقی، کم تحرکی یا داشتن سابقه­ی خانوادگی یا فامیلی هم در بروز دیابت نوع دو موثر هستند.

طبق یافته­های دیگری که از این پژوهش بدست آمد، مادران بارداری که در طول بارداری خود دارای فرزند دختر و دیابت بودند، بعد از زایمان، احتمال این که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار بگیرند را هم داشتند.

آمارهای بعدی نشان می­دهند که حدود دو سوم مادران مبتلا به دیابت بارداری، در دوره­های بارداری بعدی خود هم به این عارضه مبتلا می­شوند. این در حالی است که در اندک مطالعاتی ثابت شده است که حدود 50 درصد از مادرانی که به دیابت دوران بارداری مبتلا بوده­اند، طی پنج سال اول بعد از زایمان به دیابت نوع دو دچار شوند.

مادرانی که چاق هستند یا دارای قند خون بسیار بالایی می­باشند (خصوصا بیماران انسولینی) یا مبتلا به دیابت بارداری در دوره­ی قبلی حاملگی خود بودند یا در نهایت دارای حدود قندی مرزی هستند (به طوری که به حدود تعیین شده نزدیک باشند اما قابل تشخیص نباشند) هم می­توانند مستعد دیابت باشند.

با تمام این توضیحات باید گفت که نباید تک بعدی به این ماجرا نگاه کرد و فقط با تصور اینکه می­توان با تغذیه­ی مناسب از دیابت جلوگیری نمود صرف نظر کرده و به فکر جنبه­های روانی و عاطفی قضیه هم باشیم.

طبق تحقیقی دیگر در استرالیا که بر روی حدود نیم میلیون تولد انجام شد، چنین نتیجه گیری به عمل آمد که بین سلامت مادر و فرزند، و جنسیت کودک ارتباطی وجود دارد. به بیان دیگر نتیجه­ی این مطالعات نشان داد که تعداد تولدهای زود رس بین فرزندان پسر بیشتر از دختران است.

مادرانی که دارای فرزند پسر در دوران بارداری خود هستند، بیشتر به دیابت بارداری دچار می­شوند. فشار خون این مادران در دوران بارداری نیز بالا می­باشد.

در آخر جا دارد تا گفته شود با تمامی اطلاعاتی که در این نوشته برای شما عنوان شد، باز هم تاکید ما بر این است که خودسرانه عمل نکرده و برای هر نوع موردی (حتی کوچک و ناچیز) به متخصص زنان مراجعه کرده و دوره­ی بارداری خود را تحت نظر یک پزشک به پایان برسانید.

 

منبع : دلگرم

 

 

برچسب ها: دیابت بارداری، دیابت، بارداری، BMI، انسولین، جنین، دیابت نوع دو، جنسیت جنین، فشار خون در بارداری تعداد بازديد: 684 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز