Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:43

16
مهر
این غذاها در بارداری، کودک را بیش فعال میکند

این غذاها در بارداری، کودک را بیش فعال میکند

بررسی عوامل موثر بر بیش فعالی کودک می تواند نقش موثری بر کم کردن احتمال این مساله داشته باشد.

 یکی از این عوامل غذای مادر در دوران بارداری است. به عنوان مثال این غذاها در دوران بارداری، کودک را بیش فعال میکند.

 

بیش فعالی کوکان اختلالی است که عوامل بسیاری از جمله ژنتیک که مهمترین عامل است بر ایجاد آن تاثیر می گذارند. یکی دیگر از مسایلی که در اختلال بیش فعالی تاثیرگذار تلقی می شود تغذیه مادر در دوران بارداری است. بر اساس مطالعات گفته می شود کمبود برخی مواد ریز مغذی و مصرف بالای مواد قندی و چربی در دوران بارداری بر بیش فعالی کودک تاثیر گذار است. در ادامه بیشتر به بررسی این مساله می پردازیم.

 

 

عوامل موثر بر بیش فعالی کودک

 در ابتلای کودک به بیش فعالی صرفا غذایی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند تأثیر گذار نیست. در واقع کمبود یک سری ریز مغذی ها در دوران بارداری باعث بیش فعالی نوزاد می شود که با الگوی غذایی مادر ارتباط دارد. یعنی اگر مادر یک الگوی غذایی متعادل، متناسب و متنوع را رعایت نکند، کمبودهایی از ریز مغذی ها را خواهد داشت که کمبود این ریز مغذی ها می تواند منجر به بیش فعالی نوزاد بشود.

 

البته عامل اول در ایجاد این اختلال بحث ژنتیک است. اگر بیش فعالی در خانواده پدری یا مادری سابقه داشته باشد حتی با وجود تغذیه کاملا مناسب هم احتمال بروز بیماری در نوزاد وجود دارد. ولی تغذیه به عنوان یکی از عوامل محیطی شناخته شده بیش فعالی است. ریز مغذی هایی هم که بیشتر در این مسئله تأثیر می گذارند آهن، ویتامین B6 و روی است.

 

 

تاثیر تغذیه مادر بر بیش فعالی کودک

 بنابر نتایج این تحقیق، مصرف بالای چربی و مواد قندی در دوران بارداری می‌تواند موجب بیش فعالی در کودکان و همچنین بروز مشکلات رفتاری در سال‌های اولیه زندگی آن‌ها شود.

 نتایج این پژوهش که محققان دانشگاه کینگز لندن و دانشگاه بریستول انجام داده‌اند، نشان می دهد تغذیه ناسالم زنان باردار موجب تغییر دی ان ای کودک شده و ممکن است به تغییراتی در مغز و سپس به اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (ADHD) بیانجامد.

 

نتایج این تحقیق که به تازگی در ژورنال روانپزشکی و روانشناسی کودک منتشر شد، چگونگی تاثیر روند تغذیه مادر بر تغییر ژن IGF2  مورد بررسی قرار گرفته است.

 این ژن در تنظیم رشد و تکوین در دوره جنینی و تحولات در مخچه و هیپوکمپوس (قسمتی از ماده خاکستری و یکی از ساختارهای طبیعی مغز انسان) تاثیر گذار است.

 نتایج این پژوهش نشان داد میزان بالای مصرف مواد قندی و چربی در مادران باردار تغییرات بیشتری را در IGF2 موجب  می شود.

 در پی این تحقیق دو دسته از کودکان مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد موارد مشکلات رفتاری مانند دروغگویی و پرخاشگری در کودکان 7 تا 13 ساله‌ای که مادرانشان در دوران بارداری میزان چربی و قند بیشتری مصرف کرده بودند، بیشتر بوده است.

 

در همین حال دکتر ادوارد بارکر از بخش روانشناسی دانشگاه کینگز لندن تاکید کرد والدین کودکانی با اختلال کم توجهی- بیش فعالی نباید خود را به خاطر این مشکل مورد سرزنش قرار دهد چون این تنها یک عامل است و البته عاملی موثر!

برچسب ها: درمان، تغذیه، کودکان، بارداری، بیش فعالی، مادران تعداد بازديد: 495 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز