Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:12

19
تیر
تغییراتی كه با بارداری می‌آید (2)

تغییراتی كه با بارداری می‌آید (2)

بیشتر زنان در زمان بارداری به درجاتی از پر مویی دچار می‌شوند كه در صورت، واضح‌تر از نواحی دیگر است. این پر مویی به خاطر اثرات هورمونی دوران بارداری است و مدتی پس از زایمان از بین می‌رود.

 

استفاده از لباس‌های بسیار نرم و نخی، استفاده از مرطوب كننده بدن و پرهیز از دوش‌های طولانی مدت با آب گرم و صابون‌هایی كه به خشكی و تحریك پذیری پوست دامن می‌زنند و بسیاری موارد دیگر، از راهكارهای مناسب برای رفع این مشكلات است. برفك موجب ایجاد خارش مهبلی می‌گردد.

در چنین مواقعی به خانم‌‌‌ها توصیه می‌شود كه در رژیم غذایی خود مصرف فیبر را افزایش دهند و از لوسیون كالامین برای پوست خود استفاده كنند تا میزان خارش پوستشان به حداقل برسد. خارش بیش از حد پوست در طول شب، حتی در كف دست و پا می‌تواند علامتی از نوعی اختلال كبد به نام كولستایس زایمانی باشد كه فقط در دوران بارداری ظاهر می‌شود و معمولا مربوط به سه ماهه سوم بارداری است و حدود سه هفته بعد از وضع حمل برطرف می‌گردد.

دلیل این مساله هنوز مشخص نیست؛ اما افزایش سطح استروژن در دوران بارداری می‌تواند از عملكرد مناسب كبد جلوگیری كند و نمك صفرا را افزایش دهد. گاهی اوقات خارش پوست غیرقابل تحمل می‌شود؛ اما به هر حال باید بدانید كه این وضعیت خطر جدی محسوب نمی‌شود و سلامت شما را تهدید نمی‌كند.

حدود 80 درصد از زنان باردار دچار قرمزی و تورم لثه می‌شوند؛ به خصوص اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نكنند. این مساله به دردناك و زخمی شدن لثه‌ها می‌انجامد. گاهی نیز ضایعات عروقی كوچكی ممكن است در لثه ایجاد شوند كه به دنبال تماس خونریزی می‌كنند، ولی بعد از زایمان این تغییرات برطرف می‌شوند.

از دیگر عوارض شایع حاملگی، واریس و بواسیر است كه به علت فشار جنین روی وریدهای بزرگ داخل شكمی و همچنین اثرات هورمونی زمان بارداری ایجاد می‌شوند. در صورت شدید بودن واریس و تورم بدن به پزشك مراجعه كنید؛ چون می‌تواند نتیجه مسمومیت حاملگی یا دیگر علل، مثل ناراحتی قلبی باشد. 

در تعدادی از زنان باردار علائم كهیری روی پوست ظاهر می‌شود. معمولا این حالت در ماه آخر حاملگی به وجود می‌آید؛ ولی می‌تواند زودتر نیز بروز كند. این بیماری در حاملگی‌های اول دیده می‌شود و به ندرت در حاملگی‌های بعدی با شدت كمتری عود می‌كند. علت آن دقیقا مشخص نیست؛ ولی افزایش سن مادر و جنین را به آن نسبت می‌دهند.

این عارضه به صورت ضایعات كهیری توام با خارش شدید، بیشتر روی شكم، نواحی خطوط پوستی و در موارد نادری روی سینه‌ها، بازوها و ران‌ها ایجاد می‌شود و تاثیری در روند حاملگی و سلامت جنین ندارد، اما نوزادان متولد شده معمولا بزرگ‌تر از حالت طبیعی هستند.

 خطوط ممتد

در این دوران خطوط باریك قرمز یا قهوه‌ای رنگ معمولا روی شكم، سینه‌ها و ران‌ها نمودار می‌شوند. این خطوط در حدود 75-90 درصد از خانم‌های باردار به وجود می‌آیند و هر چه در این مدت بیشتر وزن بگیرند و سنگین‌تر شوند، از آنجا كه پوست كشیده‌تر می‌شود، بیشتر مشخص می‌شوند. 

افزایش هورمون‌ها موجب بر هم خوردن تعادل پروتئین پوست و در نتیجه نازك‌تر شدن آن می‌شود كه بعد از وضع حمل این خطوط ممتد نیز كم‌كم محو و ناپدید می‌شوند. گاهی هم از بین رفتن این خطوط سال‌ها طول می‌كشد. برخی از خانم‌های خوش‌شانس از آنجا كه پوست انعطاف‌پذیرتری دارند، این خطوط را روی پوست خود مشاهده نمی‌كنند؛ اما به هر حال حاملگی ممكن است با این علائم همراه باشد كه البته می‌توان آنها را به حداقل رساند.

از افزایش بیش از اندازه وزن جلوگیری كنید، به طور مرتب روی پوست خود كرم‌های سرشار از ویتامین E بمالید تا پوست‌تان در این نواحی خاص منبع غذایی مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد. یك رژیم غذایی سالم حاوی ویتامین E، C، روی و سیلیكا برای كاهش این عوارض می‌تواند مفید باشد.

مو

بیشتر زنان در زمان بارداری به درجاتی از پر مویی دچار می‌شوند كه در صورت، واضح‌تر از نواحی دیگر است. این پر مویی به خاطر اثرات هورمونی دوران بارداری است و مدتی پس از زایمان از بین می‌رود. موهای سر پر پشت‌تر و ریزش طبیعی موها كم می‌شود.

بعد از زایمان به علت بازگشت وضعیت هورمونی به قبل از بارداری رشد موها نیز به حالت طبیعی برمی‌گردد و سه تا پنج ماه پس از زایمان یك ریزش نسبتا شدید رخ خواهد داد كه علاوه بر اثرات افت هورمون‌های دوران بارداری، اثرات تغذیه‌ای و كاهش املاح خونی، به خصوص آهن و همچنین مسائل روحی و روانی بعد از زایمان نیز در این ریزش دخیل هستند.

 ناخن‌ها

خانم‌های باردار معمولا از شكنندگی ناخن‌های‌شان و ایجاد شیارهای عرضی روی آنها شكایت دارند و در مواردی ممكن است ناخن از بستر جدا شود.  این تغییرات هم به تغییرات هورمونی نسبت داده می‌شود، ولی باید علل دیگر را نیز بررسی كرد.  خطوط تیره رنگ طولی در ناخن گرچه در دوران حاملگی ممكن است به وجود آید، ولی باید علل دیگر را در این دوران جستجو كرد.

شیر دادن در صورت داشتن یك رژیم غذایی سالم و ویتامین و آهن كافی، تاثیری در ریزش موها و شكنندگی ناخن‌ها ندارد. به هر حال تغییرات پوست، مو و ناخن در دوران بارداری كه ناشی از تغییرات هورمونی و متابولیكی بدن است، موقتی بوده و معمولا پس از مدتی برطرف می‌شوند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تغییراتی كه با بارداری می‌آید- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی بارداری، تغذیه دوران بارداری، استروژن، خارش مهبلی، بارداری و تغذیه، اختلال کبد، کولستایس زایمانی تعداد بازديد: 705 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز