Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 01:58

26
خرداد
همه چیز در مورد شیردهی (2)

همه چیز در مورد شیردهی (2)

شیرخوار را محکم در آغوش بگیرید به طوری که دهان شیرخوار روبروی پستان شما قرار بگیرد. با یک دست تکه گاهی برای سر شیرخوار ایجاد کنید و در همان حال پایین تنه شیرخوار را به سینه خود بچسبانید.

روش صحیح شیر دادن به کودک

پستان گرفتن مناسب، شیر خوردن را برای شیرخوار آسان‌تر و مشکلات کمتری برای مادر ایجاد می‌کند.

شیرخوار را محکم در آغوش بگیرید به طوری که دهان شیرخوار روبروی پستان شما قرار بگیرد. با یک دست تکه گاهی برای سر شیرخوار ایجاد کنید و در همان حال پایین تنه شیرخوار را به سینه خود بچسبانید.

صبر کنید تا شیرخوار دهانش را خوب باز کند. سپس او را به سمت پستان تان بکشید به طوری که اول چانه‌اش با پستان تماس پیدا کند. نوک پستان را وارد دهان شیرخوار نکنید. لب‌های شیرخوار باید دور هاله پستان بچسبد.

نوک پستان باید مقابل کام بالای شیرخوار قرار داشته باشد. هنگامی که شیرخوار آن را می‌مکد نباید دردی وجود داشته باشد.

دهان شیرخوار باید هاله (بخش رنگی اطراف نوک پستان) را کاملا بپوشاند. مهم تر این که نیمه پایینی هاله کاملا با دهان نوزاد پوشیده شده باشد.

هنگام شیردهی چانه شیرخوار باید کاملا زیر پستان و بینی شیرخوار بسیار نزدیک به پپوست پستان باشد اما نوک بینی شیرخوار در پستان فرو نرود و بتواند به راحتی تنفس کند.

اگر شیرخوار به خوبی پستان را گرفته باشد، با کشیدن ملایم سر به عقب پستان را ول نمی‌کند. نوک پستان نباید هیچ دردی داشته باشد.

اکثر مادران وضعیتی را که خود نشسته اند و شیرخوار را در آغوش گرفته اند آسان‌ترین وضعیت شیردهی می‌دانند. شیردهی در سایر وضعیت‌ها مثل درازکش و نیمه نشسته را تنها زمانی که شیردهی مناسب و باثبات شد، امتحان کنید.

می‌توایند یک بالش روی ران خود بگارید تا به عنوان تکیه گاه دستا‌تان برای نگه داشتن شیرخوار وقتی شیرخوار بزرگ تر و سنگین‌تر می‌شود از آن استفاده کنید. این بالش به خصوص اگر زایمان با روش سزارین انجام شده باشد، بسیار موثر است.

اگر شیرخوار به درستی پستان را نگرفته است، او را جدا و دوباره امتحان کنید. اگر اجازه دهید شیرخواری که به خوبی پستان را نگرفته است به شیر خوردنش ادامه دهد، نتیجه آن تغذیه ناکافی و ایجاد درد برای شما خواهد بود.

اگر احساس در می‌کنید، شیرخوار را جدا و دوباره شروع کنید. اجازه ندهید کودک با مکیدن فقط نوک سینه شیر بخورد.

هنگام شیر دادن به شیرخوار، نگران امور دیگر نباشید.

آسوده باشید! نوشیدنی گرم بنوشید. اجازه دهید دیگران به شما کمک کنند.

نشانه‌های پستان گرفتن صحیح و درست شیر خوردن نوزاد

مکیدن مناسب

هنگامی که شیرخوار پستان را بگیرد، شروع به مکیدن می‌کند. این عمل شامل توالی خاصی از حرکات است:

1- شیرخوار دهان را بازتر می‌کند. چانه در تماس با پستان و لب پایینی به سمت بیرون برگشته است.

2- شیرخوار مکث می‌کند. مکیدن‌های آرام و عمیق همراه با وقفه‌های کوتاه مدت‌ دارد تا شیر به دهان جریان یابد.

3- شیرخوار دهان را می‌بندد.

این توالی تکرار می‌شود تا وقتی که دهان پر از شیر شود و شیرخوار شیر را فرو دهد.شما باید بتوانید فرو دادن شیر را ببینید و صداهای قوت دادن شیر را بشنوید.

4- مادر هیچ گونه دردی در پستان احساس نمی‌کند.

5- نوزاد وقتی احساس سری می‌کند، خودش پستان را رها می‌کند.

تغذیه با شیر مادر

نشانه‌های دریافت کافی شیر

بعد از 4 روز یا 5 از تولد، شیرخوارانی که به خوبی می‌خورند در طول 24 ساعت دست کم 6 بار ادرار می‌کنند و وضعیت اجابت مزاج در چند هفته اول تغییر می‌کند.

از بدو تولد تا روز 3، مدفوع قیری و سیاه است. به این مدفوع «مکونیوم» می‌گویند. پس از این مرحله، مدفوع دانه‌دار و زرد رنگ می‌شود و 5 تا 10 بار در روز ممکن است اجابت مزاج صورت گیرد.

از 6 روزگی تا 6 هفتگی اولتولد، 6 پوشک خیس و 2 بار دفع مدفوع نشان دهنده دریافت کافی شیر و تغذیه مناسب است.

پس از 3 هفته، مدفوع زردتر و نرم و سپس، با اضافه کردن غذا به شیر، بعد از 6 ماهگی قهوه‌ای می‌شود. اجابت مزاج می‌تواند پس از هر بار شیر خوردن رخ دهد ولی به طور میانگین 2 تا 4 بار در روز رخ می‌دهد.

دریافت ناکافی شیر مادر در شیرخوار بالای 5 روز، ممکن است به صورت وجود مدفوع مکونیومی، مدفوع بینابینی سبز قهوه‌ای، تعداد دفعات کم دفع مدفوع (کمتر از 3 بار در روز) یا مدفوع بسیار اندک باشد.

در شبانه روز چند بار باید به شیرخوار شیر داد؟

تعداد دفعات تغذیه از پستان معمولا در یک ماهگی 12-8 بار در 24 ساعت است اما فراموش نشود که تغذیه همیشه باید و اساس تقاضای شیرخوار باشد و ممکن است دفعات تغذیه با شیر مادر در روزهای اول بیشتر یا کمتر باشد.

باید نوزاد را مکرر در هر زمانی از شب و روز که نیاز دارد شیر داد تا تولید شیر زیاد شود. شیرخواران خواب‌آلود ممکن است به اندازه کافی شیر نخورند، بنابراین شما باید برای شیر خوردن بیدارشان کنید.

پس از روز سوم، بیشتر شیرخواران الگوی خود را پیدا می‌کنند. با گذشت زمان، شیرخواران در هر نوبت شیردهی شیر بیشتری می‌خورند چرا که معده‌شان رشد می‌کند و به همین ترتیب زمان میان دو وعده افزایش می‌یابد. زمان خواب شیرخوار در شب کاملا متغیر است.

 

 

برای خواندن بخش اول -همه چیز در مورد شیردهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیردهی به نوزاد، تغذیه با شیر مادر، فواید شیر مادر، روش صحیح شیر دادن، نشانه های درست شیر خوردن کودک، نشانه های دریافت کافی شیر، میزان شیردهی تعداد بازديد: 833 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز