Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 07:23

26
خرداد
همه چیز در مورد شیردهی (1)

همه چیز در مورد شیردهی (1)

شیر مادر بهترین غذا برای فرزند است. شیر مادر مغذی، مناسب و ارزان است. شیر مادر می‌تواند در برار عفونت‌ها از نوراد حفاظت کند و از بیماری هایی مانند آسم و دیابت پیشگیری می‌کند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه زنان

 

شیر مادر بهترین غذا برای فرزند است. شیر مادر مغذی، مناسب و ارزان است. شیر مادر می‌تواند در برار عفونت‌ها از نوراد حفاظت کند و از بیماری هایی مانند آسم و دیابت پیشگیری می‌کند.

از طرفی شیر دادن از مادران در برابر سرطان پستان و تخمدان حفاظت کند. همچنین باعث کاهش وزن مادر پس از زایمان می‌شود.

هر چند شیر دادن امری طبیعی است اما شروع آن تقریبا برای تمام مادران دشوار به نظر می‌رسد.آنچه در پی می‌آید گام‌هایی است که می‌تواند به شیردهی موفق بیانجامد.

1.‌ پیش از زایمان در مورد شیر دادن بیاموزید. گروه‌های حمایت از مادران شیرده را بیابید، در کلاس‌های پیش از زایمان شرکت کنید، کتاب بخوانید و فیلم های آموزشی ببینید.

2. پس از زایمان، بخواهید که نوزاد را هر چه زودتر روی شکم شما قرار دهند. مطالعات نشان داده‌اند که ساعت‌های اولیه پس از تولد، نوزادان به طزور غریزی به سمت سینه مادر حرکت می‌کنند و آن را به دهان می‌گیرند.

3. تغذیه با شیر خود را پس از زایمان در اولین فرصت (در ساعت اول بعد از زایمان) آغاز نمایید. بعد از زایمان نوزاد حدود 40-30 دقیقه بیدار است و سپس برای استراحت می‌خوابد.

4. کمک و حمایت همسر، خانواده، پرستاران، متخصص و دوستان علاقه‌مند را بپذیرید.

شیر مادر چگونه تغییر می‌کند؟

1.‌ از تولد تا روز سوم پس از آن، شیر تولیدی مایعی غلیظ و زردرنگ است. این مایع «آغوز» نامیده می‌شود ومیزان زیادی ویتامین و پروتئین برای حفاظت از نوزاد شما در برابر عفونت دارد. این مایع، ملین ملایمی است که به راه افتادن روده‌ها و اجابت مزاج نوزاد هم کمک می‌کند.

2. از روز 3 تا روز 10، شیر اولیه تولید می‌شود. این شیر آب بیشتری دارد.

3. از روز 10 به بعد، شیر کامل تولید می‌شود.

این شیر از این نظر منحصر به فرد است که ترکیب آن در طول روز تغییر می‌کند به گونه‌ای که محتوای چربی در طول یک نوبت تغذیه افزایش می‌یابد یعنی اکثر چربی در انتهای وعده شیرخوردن نوزاد به وی می‌رسد تا در پایان یک نوبت شیردهی سیر شود و مدتی بخوابد.

4. از تغذیه توام شیر مادر و شیر مصنوعی در هفته‌های اول باید ممانعت نمود مگر آنکه پزشک به شما توصیه نماید.

5. در صورت محرومیت نوزاد از شیر مادر، شیر مصنوعی مغذی است هر چند مزایای شیر مادر را ندارد.

6. بنا به توصیه پزشک در برخی موارد نادر قطع دایمی یا گذرای شیر مادر لازم است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -همه چیز در مورد شیردهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیردهی به نوزاد، زایمان، فواید شیر مادر، آغوز، فواید شیر دادن، نکات شیردهی، مادر شیرده تعداد بازديد: 1528 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز