Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:22

28
اردیبهشت
دمپایی گلدار راحتی برای خانم‌های باردار

دمپایی گلدار راحتی برای خانم‌های باردار

در دوران بارداري هميشه دچار گُرگرفتگي، حالت تهوع و برخي ناراحتي‌هاي ديگر...

دمپایی گلدار راحتی برای خانم‌های باردار

 

 

در دوران بارداری همیشه دچار گُرگرفتگی، حالت تهوع و برخی ناراحتی‌های دیگر نمی‌شوید. معمولا بعد از یك دوره كوتاه از این سختی‌ها، راحتی و آرامش بیشتری را احساس می‌كنید؛ یعنی فرصت‌های زیادی پیش می‌آید كه در جایی آرام بنشینید، استراحت كنید و چای بنوشید. برای چنین مواقعی یك دمپایی نرم و راحت بسیار دلخواه به نظر می‌رسد. این دمپایی‌های گلدار و زیبا بسیار راحت هستند و می‌توانید بدون هیچ مشكلی خودتان آنها را بدوزید. برای این منظور از هر نوع پارچه‌ای كه دوست دارید، استفاده كنید. حتی می‌توانید به دلخواه به جای گل از تزئینات دیگر روی آن استفاده نمایید.

 

 

وسایل مورد نیاز:

 پارچه نخی برای قالب بالایی

 پارچه نخی برای نوار

 پارچه نخی برای تودوزی كف پا

 مقداری پارچه برای گل‌های پارچه‌ای

 پارچه جیر برای ته كفش

 لایی دو طرفه و سنگین

 فوم با ضخامت 5/2 سانتیمتر

 سوزن قلاب‌دوزی و نخ قلاب دوزی

 حداقل یك لایه پنبه زده شده

 الگوی مخصوص طرح دمپایی راحتی

 

 

 

الگوها و برش‌ها

الگوهای A,B,C را در اندازه دلخواه برش بزنید. در آستر زیری (A) حتما به قسمت پاشنه، انگشتان و فرورفتگی لبه‌ها توجه كنید. لایی كف پا (B) و قالب‌ بالایی (C) را نیز درآورید. پارچه آستری را تا كرده، دو تكه آستر زیری دمپایی (A) را برش بزنید. به لبه‌های آن و قسمت وسط پاشنه توجه كنید تا شكل و فرم درستی داشته باشد. از پارچه جیر (بعد از تا كردن پارچه) بخش‌های زیرین دمپایی (A) را درآورید(2تكه). باز هم به فرم و شكل لبه‌ها و پاشنه توجه كنید. الگوی لایی كف دمپایی را روی لایی دو طرفه بگذارید و مطابق آن لایی را برش بزنید. حالا بار دیگر الگو را بر عكس روی آن قرار دهید و برش بزنید(برای پای راست و چپ). الگوی لایی كف پا (B) را روی فوم قرار دهید و آن را برش بزنید. از چاقو یا قیچی بسیار تیز استفاده كنید. حالا بار دیگر الگو را برعكس روی فوم بگذارید و برش بزنید (برای پای راست و چپ). بعد از آنكه پارچه قالب رویی دمپایی را دو بار تا زدید، الگوی C را روی آن قرار دهید و پارچه را برش بزنید تا 4تكه از آن داشته باشید. بعد از آنكه پنبه حلاجی شده را یك‌بار تا كردید، الگوی قالب رویی (C) را روی آن گذاشته و برش بزنید تا 2 تكه از آن داشته باشید. دو نوار برای دورتادور دمپایی‌ها برش بزنید.

نكته: وقتی كه تمام این تكه‌ها را آماده كردید، آنها را به دو قسمت پای چپ و پای راست تقسیم كنید تا به هنگام دوختن، گیج نشوید.

 

درست كردن قالب رویی و كف پا

در ابتدا دو بخش مربوط به پارچه قالب رویی را روی هم بگذارید و بعد لایه پنبه حلاجی شده قالب رویی را از پشت آن روی پارچه‌های قبلی قرار دهید. دقت كنید كه همه لبه‌ها روی هم بیفتد. لبه منحنی را با حدود 1سانتیمتر فاصله از لبه‌ها بدوزید. سپس پارچه را به رو برگردانید؛ به طوری كه لایه پنبه‌ای مثل یك ساندویچ بین دو تكه پارچه‌ای قالب رویی قرار بگیرد. حالا هر سه لایه را با استفاده از چرخ خیاطی بدوزید. بین دو گره را كوك نزنید و بگذارید مقداری از نخ قرقره از هر دو سر آن آزاد باشد. نخ بالایی هر طرف را كمی جمع كنید و با كمك دست‌ها كمی پارچه را بكشید؛ به نحوی كه حالتی گِرد شبیه سر انگشت پا ایجاد شود. این‌كار را با ظرافت و دقت انجام دهید و از كشیدن زیاد نخ پرهیز كنید. حالا نخ بالایی را به نخ ماسوره گره بزنید.

از شش رشته نخ ابریشمی برای قلاب‌دوزی و یك سوزن قلاب‌دوزی استفاده كرده و چند ردیف از كوك‌های نسبتاً درشت روی لایه قالب رویی به شكل اشعه‌های تابشی ایجاد كنید. از گوشه پایینی و بیرونی شروع كنید. شكل و حالت خطوط را با دقت و ظرافت ایجاد نمایید.

لایی دو طرفه وسطی و پارچه جیر را از پشت روی هم قرار دهید و كمی با دست به آنها فشار بیاورید تا دو تكه به هم بچسبد. این دولایه را با فاصله‌های تقریباً ‌برابر در ردیف‌های متوالی كوك بزنید.

به این ترتیب لایه‌های لایی و پارچه جیر به هم وصل می‌شوند. یك‌بار در یك جهت كوك بزنید و بار دیگر در جهت مخالف

 

 

روی هم قرار دادن تكه‌ها و اتمام كار دمپایی

لبه داخلی قالب رویی دمپایی را مجاور لبه سمت راست آستر كف پای دمپایی قرار دهید و چرخ كنید، بطوری كه مقداری از لبه‌ها فاصله داشته باشد. نوار مربوط به قسمت زیرین دمپایی را نیز به آنها بدوزید. نوار را به دورتادور قالب رویی و آستر زیری بدوزید. به منحنی‌های قسمت پاشنه، انگشتان و بخش داخلی كف پا توجه داشته باشید و فرم منحنی‌ها را حفظ كنید. كوك‌های نوار را با سوزن ثابت كنید و بعد شروع به دوختن كنید، به طوری كه دور تا دور كف دمپایی را به نوار بدوزید، ولی در بخش فرورفتگی پا، متوقف شوید و آن را كوك نزنید؛ یعنی فضای بین دو نقطه مربوط به فرورفتگی پا از لبه داخلی باز باشد. دمپایی را به رو برگردانید و تمام نخ‌ها را به سمت پشت نوار بفرستید (با كمك انگشتان دست این‌كار را انجام دهید). با دقت لایه نرم كف پا را نیز در همان جهت  قرار دهید. سپس فوم موردنظر را از آن بخش باز (ندوخته) در فرورفتگی پا وارد كنید (شاید برای انجام این‌كار لازم باشد فوم را كمی خم كنید). فوم را داخل بخش كف دمپایی تكان دهید تا وقتی‌كه سرجایش قرار بگیرد.

حالا كمی كف‌ دمپایی را فشار دهید تا لایی‌ها به فوم نرم بچسبند. حالا آن بخش از لبه دمپایی را كه ندوخته بودید و فوم را از آنجا وارد كردید، بدوزید. در این هنگام ابتدا تمام لایه‌ها را به هم بدوزید و بعد لبه نوار را نیز كوك بزنید.

پارچه باریكی را كه برای گل دمپایی در نظر گرفته‌اید، با كمك چرخ خیاطی دور دوزی كنید (طول پارچه 50×5 سانتیمتر). درست همین اندازه و شكل را برای لنگه دیگر دمپایی تهیه كنید. دو گوشه از یك سر پارچه را برگردانید و هر دو طرف آن را روی هم قرار دهید.

سپس آن را در همان حالت زیر چرخ بگیرید و بدوزید. حالا پارچه باریك را همان‌طور كه زیر چرخ است، چند بار بپیچانید(شكل 2). این كار باعث می‌شود كه این پارچه ساده كمی حالت و بعد به خود بگیرد و برای درست كردن شكل گل كارتان زیباتر شود. حالا یك بار از طول پارچه و از روی همان پیچش‌هایی كه ایجاد كرده‌اید با چرخ خیاطی حركت كنید و آن را بدوزید، ولی 15 سانتیمتر مانده به پایان پارچه، دیگر آن را ندوزید. از آن بخش پارچه كه تا كرده بودید، شروع كنید. شما وسط نوار پارچه‌ای را تا 15 سانتیمتر مانده به سر دیگرش دوخته‌اید. از ابتدای نوار شروع به جمع كردن پارچه به صورت مارپیچی كنید. وقتی‌كه آن را مقداری جمع كردید و به شكل یك گل رز درآوردید، یك سوزن ته‌گرد به آن بزنید تا باز نشود. سپس به كارتان ادامه دهید، ولی باقیمانده نوار را فقط با كمی پیچ ‌و تاب بدوزید. نخ را كمی بكشید و گره بزنید تا مطمئن شوید كه سفت شده است. گل رز به دست آمده را روی لبه بیرونی قالب رویی دمپایی قرار دهید و با دست‌دوزی آن را در همان‌جا كوك بزنید تا وقتی‌كه مطمئن شوید گل رز روی دمپایی كاملا سفت و محكم شده است. دنباله گل را نیز به همین شكل بدوزید.

این مراحل را در مورد لنگه دیگر دمپایی نیز تكرار كنید تا كار تكمیل شود.

برچسب ها: دمپایی گلدار، باردار تعداد بازديد: 780 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز