Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 19:07

3
مهر
مناسب‌ترین غذاها در دوران شیر‌دهی (1)

مناسب‌ترین غذاها در دوران شیر‌دهی (1)

بخش اول- مادر شدن، یكی از عنوان‌هایی است كه به محض مادر شدن به هر زنی داده می‌شود و این عنوان مادام‌العمر و همیشگی است یعنی تا آخر عمر وی، مسئولیت مادری و مقام مادری برای او محفوظ می‌باشد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

مادر شدن، یكی از عنوان‌هایی است كه به محض مادر شدن به هر زنی داده می‌شود و این عنوان مادام‌العمر و همیشگی است یعنی تا آخر عمر وی، مسئولیت مادری و مقام مادری برای او محفوظ می‌باشد، حتی اگر فرزندش به سن میانسالی برسد، اما او هنوز یك مادر است. فرزند او در بزرگسالی و حتی زمانی كه میانسال می‌شود در نزد دیگران یك فرد بزرگسال است، اما در چشم مادر، همیشه یك بچه است زیرا فرزند اوست.

مادر شدن سرآغاز یك مسئولیت خطیر و طولانی می‌باشد. تغذیه یكی از موضوعات بسیار مهمی است كه یك مادر باید از آن آگاهی كامل داشته باشد، زیرا تغذیه مادر، بر روی تغذیه فرزند او چه در دوران جنینی و چه زمانی كه فرزند وی به دنیا می‌آید تأثیر مهمی دارد.

اغلب مادران از كم بودن شیر خود گله دارند و این امر یك مسأله جدی است، زیرا نوزاد تازه به دنیا آمده در چند ماهه اول زندگی فرد به جز شیر مادر، از چیز دیگری نمی‌تواند تغذیه شود. ترشح شیر مادر با آنچه كه شما در طول روز می‌خورید و می‌نوشید ارتباط مؤثر دارد.

 تاثیر آب بر روی شیر مادر

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و در دوران شیردهی لازم است، اما برخی از مواد غذایی از عوامل مؤثر در تولید و ازدیاد شیر مادر هستند. غذاهای لاكتوژن‌دار می‌توانند در زیاد شدن شیرمادر مؤثر باشند. رساندن كالری كافی به بدن و همچنین تأمین مواد مغذی و مورد نیاز بدن می‌تواند در شیرآوری مؤثر باشد، اما مواد غذایی وجود دارند كه حاوی تركیباتی هستند كه می‌توانند به فرآیند ترشح شیر كمك كرده و سبب ازدیاد شیرمادر شوند، این تركیبات شامل: آرامبخش‌های طبیعی و گیاهی، استروئیدهای گیاهی، تریپتوفان و... می‌باشند.

از طرفی تأمین مواد معدنی مورد نیاز بدن و داشتن رژیم غذایی متعادل كه دربرگیرنده تمامی مواد مغذی اعم از چربی‌ها می‌باشد می‌تواند به عملكرد بهتر سلول‌های عصبی و تولید و ترشح شیر كمك كند. در این‌جا بهترین مواد غذایی مناسب و مواد گیاهی كه سبب تحریك و تولید شیرمادر می‌شوند را ذكر می‌كنیم:

 رازیانه

رازیانه یكی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان در تولید و افزایش شیر مادران می‌باشد. رازیانه‌ حاوی تركیباتی می‌باشد كه می‌تواند سبب تغییرات هورمونی شود بنابراین این تركیبات دارویی می‌تواند با تحریك تولید استروژن و پرولاكتین كه در تولید شیر مؤثر هستند، سبب افزایش ترشح شیرمادر شوند.

رازیانه را می‌توان به صورت خام و یا پخته شده مصرف كرد می‌توان آن را بخارپز كرده و  یا در كره تفت داده و مصرف نمود. كارشناسان توصیه می‌كنند مصرف رازیانه به مدت دو هفته و یا یك هفته در میان انجام شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- مناسب‌ترین غذاها در دوران شیر‌دهی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: شیردهی، مادر شدن، تغذیه و شیردهی، دوران شیردهی، دوران جنینی، رازیانه، مسئولیت مادری، شیردهی و آب تعداد بازديد: 854 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز