Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:51

16
مرداد
اگر حامله‌اید بخوانید

اگر حامله‌اید بخوانید

اگر چه در حاملگی طبیعی و بدون عارضه انجام مسافرت تا اول ماه نهم (هفته 36) بلامانع است، ولی قبل از سفر حتما به یک سری نکات دقت کنید.

دكتر لادن سیفی؛ جراح و متخصص زنان

 

 

اگر چه در حاملگی طبیعی و بدون عارضه انجام مسافرت تا اول ماه نهم (هفته 36) بلامانع است، ولی قبل از سفر حتما به نكات زیر توجه كنید:

  وسیله سفر

وسیله سفر باید راحت بوده و جای كافی داشته باشد تا خانم حامله بتواند به راحتی بنشیند و پایش را حركت دهد. بیشتر شركت‌های هواپیمایی تا اول هفته 36 حاملگی مسافر حامله را می‌پذیرند. میزان اشعه‌ای كه در جریان پرواز هوایی وارد می‌شود بسیار كم و در حد مجاز است.

 طول سفر و مقصد

مدت اقامت، محل اقامت، فعالیت‌ها و تماس‌ها در طول سفر و مقصد

مدت اقامت باید در حدی باشد كه خانم حامله رفع خستگی و به حد كافی در مقصد استراحت كند تا بتواند خستگی راه برگشت را بپذیرد. محل اقامت باید بهداشتی و راحت باشد. اقامت در منزل بستگان یا هتل بهتر از اقامت در چادر است.

فعالیت سفر و تماس‌ها در سفر

گاه سفر جنبه كاری، اجتماعی یا آموزشی دارد. این سفرها با خستگی بیشتری همراهند و خستگی آن برای خانم حامله بیشتر و مضرتر است. مقصد سفر موضوع بسیار مهمی است و خانم حامله باید از سفر به مناطقی كه دور از امكانات درمانی است، اجتناب كند، چون حتی حاملگی طبیعی در هر لحظه ممكن است غیر طبیعی شود؛ لذا كوهنوردی و بیابان نوردی و غار نوردی به‌طور كلی توصیه نمی‌شود.

طول سفر و راه

سفر های طولانی‌تر از شش ساعت معمولا خسته كننده هستند. سفر ممكن است از نظر مسافت كوتاه، ولی ناهموار، كوهستانی یا مال رو باشد كه این برای خانم حامله مضر است. برای جلوگیری از عارضه لخته شدن خون در عروق كه عارضه خطرناك حاملگی است، در حین سفر به اصول زیر توجه داشته باشید،  هر یكی دو ساعت یكبار كمی راه بروید. 

وقتی روی صندلی نشسته‌اید، دست و پا و تنه را تكان دهید و گاه بایستید.  لباس گشاد و راحت بپوشید؛ لباس تنگ مضر است.  یك پا را روی پای دیگر نیندازید.  مایعات كافی بخورید (حتما غیر الكلی).  جوراب شلواری یا جوراب واریس بلند (نه زیر زانو) بپوشید.  در طول سفر، به ویژه، سیگار نكشید.  قرص آرامبخش و خواب‌آور مصرف نكنید؛ زیرا باعث بی‌حركتی شما می‌شود.

 تغذیه در سفر

 آب سالم، گوشت و لبنیات سالم و میوه و سبزی سالم باید مصرف شود. اگر آب منطقه مشكوك باشد، باید برای خوردن و مسواك زدن از آب معدنی بسته‌بندی شده استفاده كرد و از مصرف دوغ محلی كه با آب مشكوك دست شده و نیز یخ محلی اجتناب ورزید. آب آلوده عامل انتقال انگل‌ها و نیز هپاتیت A و E و اسهال مسافرتی است.

جوشانیدن آب به مدت 3 دقیقه یا افزودن( bleach) سفید كننده 5 درصد مثل وایتکس  یا 5 قطرهTincture  Iodion (بتادین) به نیم لیتر آب در مدت 30 دقیقه بیشتر ارگانیسم‌ها را می‌كشد و می‌توان از این آب برای مصارف مختلف استفاده كرد. جوشانیدن، سیست ژیاردیا و آمیب‌ روده‌ای را از بین نمی‌برد. گوشت و ماهی باید كاملا پخته شده باشد.

گوشت كبابی نیم پز توصیه نمی‌شود. لبنیات محلی خوشمزه، پر چرب اند و بیشتر احتمال آلودگی دارند تا لبنیات پاستوریزه و كم چرب. میوه به سبزی در سفر ارجحیت دارد. میوه را حتما خودتان پوست بكنید. از مصرف آجیل بیش از یك قاشق در روز اجتناب كنید، زیرا نمك و چربی آن می‌تواند مضر باشد.

گزش حشرات و عفونت منطقه‌ای

لباس پوشیده، شلوار بلند، آستین بلند، استفاده از پشته بند و ملافه تمیز و ترجیحا شخصی در سفر به مناطق خاص حتما باید در نظر باشد. پس از تاریكی هوا كه هجوم حشرات بیشتر است بیرون نباشید. راه رفتن با پای برهنه یا كفش باز و دمپایی در خاك  احتمال عفونت پوست پا را افزایش می‌دهد و اگر خاك آلوده به مدفوع سگ یا انسان و دارای عامل آلودگی كرم قلابدار باشد،  از راه پوست انتقال می‌یابد.

همراه داشتن وسایل شخصی

همراه بردن داروهای مصرفی، عینك آفتابی، كرم ضد آفتاب و بستن كمربند ایمنی در طول سفر نباید فراموش شود. مسافرت ترجیحا در روز صورت گیرد؛ چون احتمال تصادف وسایل موتوری در شب بیشتر است.

دید و بازدید نوروزی

خانم حامله بهتر است در دید و بازدیدهای نوروزی به احوالپرسی كلامی بسنده كرده و از روبوسی اجتناب كند. اگر خانم حامله‌ای سابقه زایمان زودرس، سقط سه ماهه دوم یا در حاملگی فعلی تاخیر رشد جنینی، جفت سر راهی، فشار خون حاملگی یا چند قلویی دارد، حاملگی غیر طبیعی محسوب می‌شود كه این افراد ممنوعیت نسبی سفر دارند. از آنجایی كه افراد حامله الزاما شرایط مشابهی ندارد، لذا بهتر است برای تصمیم‌گیری جهت مسافرت از پزشك خود نظر بخواهید.

 

برچسب ها: تغذیه و بارداری، بارداری، حاملگی، خانم های باردار، بارداری و سفر، حاملگی و مسافرت تعداد بازديد: 1514 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز