Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:53

14
فروردین
مسمومیت غذایی در دوران حاملگی (1)

مسمومیت غذایی در دوران حاملگی (1)

یکی از مسمومیت‌های غذایی که ممکن است یک خانم باردار در دوران بارداری به آن مبتلا شود، لیستریاست که به وسیله عاملی به نام لیستریا مونوسیتوژن ایجاد می‌شود.

انسیه کریمی

 

 

 

رژیم غذایی متعادل، مغذی و سالم در دوران بارداری برای سلامت مادر و تغذیه صحیح جنین بسیار مهم است.بسیاری از غذاها را می‌توان در دوران‌های دیگر زندگی خورد و از آنها لذت برد، اما در دوران بارداری رعایت احتیاط در مورد تعدادی از غذاها ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا ممکن است به سلامت مادر و جنین در حال رشد او آسیب برساند.

بنابراین زنان باردار باید در انتخاب غذا دقت بیشتری کنند.

لیستریازیس

یکی از مسمومیت‌های غذایی که ممکن است یک خانم باردار در دوران بارداری به آن مبتلا شود، لیستریاست که به وسیله عاملی به نام لیستریا مونوسیتوژن ایجاد می‌شود؛ یعنی باکتری که در آب و خاک زندگی می‌کند. این عامل بیماری‌زا ممکن است در سبزی‌ها، گوشت‌ها و محصولات لبنی مانند غذاهای فرایند شده مثل پنیر هم یافت شود.

این باکتری برای سلامت افراد معمولی کمی مضر است، اما برای زنان باردار خطر بیشتری دارد و این افراد هنگام آماده و تهیه کردن غذا باید بیشتر دقت کنند. در زنان باردار عفونت لیستریایی ممکن است به زایمان زودرس، عفونت شدید در نوزاد و یا حتی مرده‌زایی منجر شود. علائم این بیماری شامل تب، درد عضلانی، تهوع و یا اسهال است.

در بعضی موارد سردرد، سفتی گردن، گیجی، عدم تعادل و تشنج نیز بروز می‌كند. در صورتی که زنان باردار به این عفونت آلوده شوند، علائم سرماخوردگی خفیف در آنها دیده می‌شود. اگر شما باردار هستید و به این بیماری مبتلا شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از انتقال عفونت به جنین و بیمار شدن او، داروهای تجویزشده را مصرف نمایید.

برای کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، همان داروهایی که بزرگسالان مصرف می‌کنند، تجویز می‌شود. اگر باردار هستید دقت کنید که:

 ز خوردن هات داگ،گوشت‌های فرایندشده مثل سوسیس و کالباس اجتناب کنید.

از پنیر‌های نرم و خامه‌ای كمتر استفاده کنید. در میان پنیرها، پنیرهای سفت و نیمه‌سفت مثل موزارلا بهتر هستند.

 سعی کنید از گوشت‌های یخ‌زده كمتر استفاده کرده و در صورتی که از گوشت‌های کنسروشده استفاده می‌کنید، قبل از مصرف، قوطی کنسرو را 20 دقیقه بجوشانید.

 از خوردن شیر غیرپاستوریزه بپرهیزید.

 از مصرف سالادهایی که از ترکیب با همبرگر، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، ماهی تن و یا محصولات دریایی درست شده‌اند، اجتناب کنید.

توکسوپلاسموز

بیماری توکسوپلاسموز یکی دیگر از انواع مسمومیت‌های غذایی است که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد. این بیماری به وسیله توکسوپلاسموز گندی ایجاد می‌شود. در صورتی که خانم بارداری به این بیماری مبتلا شود، می‌تواند آن را به جنین خود منتقل کند. ابتلا به این بیماری موجب سقط، مرده‌زایی و نقایص جنینی می‌شود. 

خوردن تخم‌های موجود در خاک یا سایر مواد آلوده به این انگل موجب ابتلا به این مسمومیت می‌شود. دست‌های آلوده به تخم انگل مهم‌ترین راه ابتلا به این بیماری است. همچنین باغبانی و تمیز کردن قفس گربه از شیوه‌های انتقال این بیماری می‌باشد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مسمومیت غذایی در دوران حاملگی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، دوران بارداری، تغذیه وران بارداری، سلامت مادر و جنین، لیستریازیس، عفونت لیستریایی، توکسوپلاسموز تعداد بازديد: 1591 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز