Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 09:42

2
آذر
پوست‌تان را با شامپو نشویید!

پوست‌تان را با شامپو نشویید!

وسایلی که نباید با پوست تماسی داشته باشن را باهم مرور میکنیم.

گاهی بدون اینکه متوجه باشید محصولات مخربی به پوست می‌زنید که حاوی ترکیبات شیمیایی مضر، ترکیبات کومدوژن‌زا (جوش‌زا)، سیلیکون‌ها، سولفات و پارابن هستند. فرمولاسیون این قبیل محصولات مناسب پوست نبوده و با آن مهربان نیستند.

در ادامه بیشتر در خصوص این محصولات صحبت می‌کنیم.

 ۱. اسپری مو

هرگز نباید تافت و اسپری‌های مخصوص مو را به‌صورت بزنید. متاسفانه برخی آرایشگر‌ها از اسپری‌های مخصوص مو برای فیکس کردن آرایش صورت استفاده می‌کنند، اما اگر نگاهی به لیست ترکیبات این محصولات بیاندازید متوجه خواهید شد با چه سمی سر و کار دارید.

این محصولات دارای الکل و ترکیبات شیمیایی هستند که حتی برای سلامتی مو‌ها نیز مضرند؛ بنابراین دشمن پوست صورت محسوب می‌شوند. اگر با وجود تمام ترکیبات مضر آن، همچنان به کارتان ادامه دهید دیر یا زود مشکلاتی مانند اگزمای سکه‌ای روی پوست صورت، جوش و لکه‌های سیاه را شاهد خواهید بود.

حتی اگر مقدار اندکی از اسپری مو روی مژه‌هایتان اسپری شود باعث تحریک چشم‌ها و آسیب به آن‌ها می‌شود. زمانی که از این محصولات برای فیکس کردن مو‌ها استفاده می‌کنید کاملا صورت خود را بپوشانید تا هیچ نوع تماسی با پوست صورتتان نداشته باشند.

۲. شامپوی سر

شاید باورتان نشود، اما محصولات تمیزکننده مربوط به مو‌ها بسیار خشن و آسیب‌رسان هستند. درواقع این محصولات حاوی ترکیبات فعالی هستند که باعث افزایش رشد مو شده و گاهی حاوی ترکیبات احیاکننده‌ای هستند که باعث سابیده شدن پوست‌های حساس می‌شوند.

زمانی که موهایتان را شامپو می‌زنید به گونه‌ای آن‌ها را آبکشی کنید که زیاد روی صورتتان نریزد، چون باعث تحریک پوست صورت می‌شود. متاسفانه برخی افراد نه‌تن‌ها آزادانه مو‌های خود را آبکشی می‌کنند و اجازه می‌دهند کف‌ها روی صورتشان جاری شود که برخی دیگر پا را فراتر نهاده و با همان شامپو صورت خود را نیز کف‌مالی می‌کنند.

یادتان باشد که شامپو‌های مو به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که در عرض چند دقیقه عمل می‌کنند. ترکیبات آن‌ها طوری است که با وجود شسته شدن با آب همچنان مواد فعالشان از جمله نرم‌کننده‌ها، ترمیم‌کننده‌ها و ... روی مو‌ها باقی می‌مانند.

اگر اجازه می‌دهید که شامپو روی صورتتان جاری شود پوست خود را در معرض رسوبات موادی قرار می‌دهید که برای پوست طراحی نشده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود پوست خود را انبار بقایای شامپو‌ها که حاوی ترکیبات شیمیایی مخصوص مو هستند، نکنید.

۳. پودر تالک

پودر تالک را به پوست صورت خود نزنید مگر اینکه بخواهید منافذ پوست را مسدود کنید (به‌خصوص اگر منافذ بسیار بازی داشته باشید) و دلتان بخواهد جوش‌های بزرگی بزنید. بدون شک می‌توان از پودر تالک به عنوان شامپوی خشک برای تمیز کردن اورژانسی مو‌های کثیف و همچنین برای بوزدایی از زیربغل‌ها و پا‌ها استفاده کرد، اما این‌ها دلیل نمی‌شوند که هوس کنید و پودر تالک را به صورت بزنید.

این پودر معطر بسیار ریز است و می‌تواند منافذ را ببندد و به‌قدری خشک است که می‌تواند به شدت پوست شما را دهیدراته کند. در نتیجه با تماس این پودر با صورت، پوست با تولید سبوم بیشتر، به‌شدت واکنش نشان می‌دهد. این مسئله نیز نتیجه‌ای جز بروز جوش‌های بزرگ و دردناک ندارد.

۴. اسپری دئودورانت

به‌هیچ عنوان اسپری‌های ضدتعریق را به پوست صورت خود نزنید. زمانی که اسپری دئودورانت را به زیربغل می‌زنید مراقبت باشید که به‌صورتتان پاشیده نشود. چون دئودورانت‌ها حاوی ترکیبات فعالی هستند که مانع از تعریق و بو گرفتن زیربغل‌ها می‌شود. با این تفاوت که تعریق یک عملکرد فیزیولوژیکی کاملا طبیعی است که باعث سلامت پوست و احیای سلولی مداوم می‌شود.

اگر اسپری دئودورانت با پوست صورت تماس پیدا کند به‌دلیل دارا بودن مواد معطر و الکل باعث تحریک پوست و ممانعت از تولید سبوم می‌شود. در نتیجه به پوست آسیب وارد می‌کند. یادتان باشد زمانی که لایه چربی طبیعی پوست از بین برود، پوست حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر شده و در برابر آسیب‌های احتمالی بیشتر به خطر می‌افتد.

برچسب ها: پوست، مراقبت از پوست، خشکی پوست تعداد بازديد: 86 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز