Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 14:27

1
آبان
آیا در پاییز و زمستان هم باید ضد آفتاب استفاده کنیم؟

آیا در پاییز و زمستان هم باید ضد آفتاب استفاده کنیم؟

همه ما دلیل استفاده از ضدآفتاب در فصل تابستان را می‌دانیم. قرار گرفتن در معرض نورخورشید می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی شدید و در نهایت سرطان پوست شود.

 همه ما دلیل استفاده از ضدآفتاب در فصل تابستان را می‌دانیم. قرار گرفتن در معرض نورخورشید می‌تواند منجر به آفتاب سوختگی شدید و در نهایت سرطان پوست شود. با این حال، نباید استفاده از ضد آفتاب را فقط به این دلیل که لباس شنا و صندل خود را با کت و چکمه معاوضه کرده اید، متوقف کنید.
 
با فرا رسیدن پاییز و زمستان پوست شما همچنان به ضدآفتاب نیاز دارد، حتی زمانی که هوای بیرون سرد است و نور خورشید کم می‌تابد. پرتو‌های مضر فرابنفش نه تنها در هنگام تابش خورشید، بلکه در تمام طول سال منتشر می‌شوند و همه ما باید برای محافظت از پوست خود، در تمام فصول سال از ضدآفتاب استفاده کنیم.
 

بیشتربخوانید:

 
 
 
 
 

ضرورت استفاده از ضدآفتاب در ماه‌های سرد سال

 اشعه‌های UVB کوتاه‌تر از اشعه‌های UVA هستند و در ماه‌های سرد و خشک سال وجود ندارند؛ در حالی که اشعه‌های UVA طول موج بیشتری دارند و در تمام طول سال وجود دارند. پوستی که بدون هیچ گونه محافظتی در معرض اشعه ماوراء بنفش دائمی خورشید قرار می‌گیرد، علائم اولیه پیری مانند چروک و خطوط ریز و یا پرپیگمانتاسیون، آفتاب سوختگی و سرطان پوست در آن بروز پیدا خواهد کرد. کرم ضد آفتاب با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر آسیب‌هایی مانند پیری زودرس و سرطان پوست عمل می‌کند و به سلامت کلی پوست شما کمک می‌کند.

با این حال، وظیفه کرم ضد آفتاب تنها محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید نیست. بلکه می‌تواند از پوست شما در برابر نور آبی و عوامل محیطی خشن نیز محافظت کند. نور آبی به همان نوری گفته می‌شود که از دستگاه‌های الکترونیکی که ما هر روز به دفعات زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مانند تلفن همراه، تلویزیون و نمایشگر رایانه ساطع می‌شوند. با استفاده از یک کرم ضد آفتاب می‌توان اثرات منفی نور آبی را بر روی پوست کاهش داد.

مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان

برف و یخ حدود %۸۵ از اشعه ماورا بنفش را منعکس می‌کنند. علاوه بر این، حتی در روز‌های ابری نیز اشعه UVA به راحتی می‌تواند از میان ابر‌ها عبور کرده و به زمین برسد. این اشعه‌ها بسیار خطرناک هستند. زیرا به راحتی از سطوحی مانند یخ یا شیشه منعکس می‌شوند و عمیقا به پوست نفوذ کرده و به آن آسیب می‌رسانند. از آنجایی مردم که در روز‌های پاییز و زمستان، مانند روز‌های تابستانی بر روی پوست خود احساس گرمی نمی‌کنند، ممکن است مانند تابستان متوجه آفتاب سوختگی نشوند و همین موضوع را به عنوان دلیلی برای استفاده نکردن از ضدآفتاب در پاییز و زمستان عنوان کنند.

 بیشتربخوانید:

کدام کرم ضد آفتاب مناسب پوست شما است؟

 

 

 

نقش کرم ضد آفتاب در جلوگیری از پیری زودرس

یکی از بهترین فواید ضد آفتاب جلوگیری از پیری زودرس پوست است. اشعه مضر UV می‌تواند به دو پروتئین مهمی که منجر به الاستیسیته پوست شما می‌شوند، یعنی الاستین و کلاژن آسیب برساند. از جمله علائم اولین پیری پوست می‌توان به چین و چروک، خطوط ظریف و تغییر رنگ پوست اشاره کرد. استفاده از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF ۳۰ در روز می‌تواند به کند شدن روند پیری پوست کمک کند.

نقش کرم ضد آفتاب در جلوگیری از ملانوما

ملانوما خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است که در نتیجه قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء بنفش بدون هیچ گونه محافظتی رخ می‌دهد. این بیماری با رشد غیرقابل کنترل و سرطانی ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که به پوست رنگ برنز یا قهوه‌ای می‌دهند) ایجاد می‌شود. متخصصان پوست می‌گویند استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۱۵ می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

چگونه در ماه‌های سرد سال از پوست خود محافظت کنیم؟

با خرید یک کرم ضدآفتاب متناسب با نوع پوستتان می‌توانید از آن در فصول سرد سال محافظت کنید. اگر نوع پوست شما خشک است، باید از کرم‌های ضدآفتاب آبرسان استفاده کنید تا پوست شما در فصول سرد سال دچار خشکی نشود. از آنجایی که در طول ماه‌های سرد سال، حتی پوست‌هایی که خشک نیستند هم ممکن است دچار خشکی و کم آبی شوند، توصیه می‌شوند همه افراد با هر نوع پوستی از آبرسانی پوست خود غافل نشوند. کم آبی می‌تواند منجر به خشکی، سفتی و ایجاد ترک‌های پوستی و عفونت منجر شود. استفاده از ضدآفتاب حاوی اسید هیالورونیک پیشنهاد خوبی برای فصول سرد سال است.

 
برچسب ها: سرطان پوست، مراقبت از پوست، ضد آفتاب، پیری زودرس، خشکی پوست تعداد بازديد: 121 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز