Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 15:37

10
مرداد
خوراکی‌ هایی برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب

خوراکی‌ هایی برای محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب

به‌طورحتم، خوراکی‌ ها، جایگزین یک کرم ضد آفتاب با SPF کافی نخواهند شد، اما می‌توانند محافظت بیشتری از پوست ما در برابر آفتاب داشته باشند، اگر آن‌ها را به‌طورمنظم مصرف کنیم.


 سلامت نیوز : ​هرچند استفاده از ضدآفتاب بهترین راه برای مقابله با اشعه‌ماورای بنفش خورشید و پیشگیری از مشکلات پوستی است، اما خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند در کنار آن از پوست محافظت بیشتری داشته باشند.
 
هوا این روزها به‌شدت گرم شده و نور خورشید با تمام قوا می‌تابد. ناسا پیش‌بینی کرده گرمای هوا در ماه میلادی جولای ۲۰۲۳ در تاریخ سیاره بی‌سابقه است. البته درباره چرایی این گرمای بی‌سابقه بحث‌های زیادی مطرح است، اما اشعه‌آفتاب می‌تواند برای پوست و سلامت ما ضررهایی داشته باشد.
 
همه می‌دانند که برای جلوگیری از اشعه ماورای ‌بنفش خورشید باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنیم، اما یک مرحله مهم در برنامه محافظت از نور خورشید وجود دارد: رژیم غذایی! به‌نوشته نشریه پزشکی Everyday Health به‌طورحتم، خوراکی‌ ها، جایگزین یک کرم ضدآفتاب با SPF کافی نخواهند شد، اما می‌توانند محافظت بیشتری از پوست ما در برابر آفتاب داشته باشند، اگر آن‌ها را به‌طورمنظم مصرف کنیم.
 
گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی
 
به‌گزارش «دویچه‌وله» براساس مطالعات، غذاهای غنی از لیکوپن، یک رنگدانه گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند شدت آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد و باعث افزایش رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست شود. همچنین مطالعات نشان داده است که خوردن گوجه‌فرنگی پخته‌شده در روغن زیتون ممکن است جذب لیکوپن را در پوست افزایش دهد.
 
هندوانه
 
یکی دیگر از منابع لیکوپن، هندوانه است. لیکوپن هم اشعه‌ UVA و هم UVB را جذب می‌کند. توجه داشته باشید که قسمت‌های قرمز تیره هندوانه به میزان قابل توجهی لیکوپن بیشتری نسبت به قسمت زرد یا سبز دارد. پس از چند هفته مصرف هندوانه، لیکوپن در نهایت می‌تواند به‌عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل کند. بااین‌حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که لزوماً جایگزین دیگر اقدامات محافظتی مانند SPF و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید و آسیب‌های پوستی نمی‌شود.
 
چای سبز
 
اپی‌گالوکاتچین گالات یا EGCG نوع خاصی از ماده مغذی موجود در چای سبز است که ممکن است آثار محافظتی در برابر نور آفتاب داشته باشد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز از طریق خواص ضدالتهابی و توانایی افزایش ترمیم DNA، از پوست محافظت می‌کند.
 
قهوه
 
مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، ارتباط بین مصرف زیاد قهوه و میزان کمتر ملانوم بدخیم را نشان داد. محققان دریافتند افرادی‌که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه کافئین‌دار می‌نوشند، ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. بااین‌حال، این فقط یک مطالعه اولیه بود و متخصصان توصیه می کنند نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به ۴ فنجان در روز محدود کنید. همچنین باید از مصرف مقدار زیادی شکر یا دیگر شیرین‌کننده‌ها خودداری کنید، زیرا ممکن است قند با فواید قهوه برای پوست شما مقابله کند.
 
آجیل و دانه‌ها
 
گردو، شاهدانه، دانه‌چیا و کتان همگی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند. ماهی و تخم‌مرغ هم منابع عالی این چربی هستند. بدن ما نمی‌تواند امگا ۳ بسازد، بنابراین ضروری است که آن‌ را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. امگا ۳ ضدالتهاب است و به بدن شما کمک می‌کند تا به‌طور طبیعی با اثرات گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید مقابله کند.
 
سبزیجات برگ‌دار
 
به‌طور خاص، سبزی‌های برگ‌دار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین هستند. برای محافظت در برابر چین‌وچروک، آسیب خورشید و حتی سرطان پوست، مصرف آن ها توصیه شده است.
برچسب ها: تابستان، گرما، چای سبز، هندوانه، قهوه، مراقبت از پوست، آفتاب سوختگی، گوجه‌فرنگی تعداد بازديد: 88 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز