Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:53

2
اردیبهشت
روش هایی برای روشن کردن تیرگی آرنج و زانو

روش هایی برای روشن کردن تیرگی آرنج و زانو

تیره بودن آرنج و زانو نسبت به سایر قسمتهای بدن امری طبیعی است اما در برخی موارد این تیرگی زیاد و آزاردهنده است که در این مطلب به روش هایی برای رفع آن اشاره می کنیم

پوست صورت بعضی از ما مستعد ابتلا به لکه‌های تیره است و پوست بعضی از ما هم به‌طور کلی قوام یکدستی ندارد. مبارزه با ناهمواری در قوام پوست صورت، یکی از عملکردهایی است که در بسیاری از کرم‌ها و سرم‌های مراقبت از پوست به چشم می‌خورد. اما تغییر رنگ پوست در دیگر قسمت‌های بدن مانند تیرگی زانوها و آرنج‌ها را چطور باید برطرف کرد؟

 

چرا پوست آرنج‌ها و زانوها تیره‌تر از دیگر قسمت‌های بدن است؟

دکتر آنا چاکن (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید: "تیرگی زانوها در همه انواع پوستی و رنگ‌های پوستی مختلف به چشم می‌خورد. این تیرگی نشان‌دهنده بالاتر بودن سطح ملانین است چون بدن بعضی افراد ملانین بیشتری تولید می‌کند. ما اصطلاح هایپرپیگمنتاسیون را برای این مشکل به‌کار می‌بریم که بی‌خطر است. پس اگرچه ممکن است بعضی افراد تصور کنند که با نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مواجه هستند، اما این مشکل معمولا خطری ندارد."

البته نقش عواملی مانند ژنتیک و اصطکاک را هم باید در تیرگی زانوها و آرنج‌ها در نظر گرفت. ساییدگی آرنج‌ها و زانوها در اثر تماس با لباس‌ها یا سطوح مختلف مثل تکیه‌گاه صندلی‌ها می‌تواند تیرگی پوست در این قسمت‌های خاص از بدن را بیشتر کند. فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری هم می‌توانند شدت اصطکاک میان پوست زانوها و لباس را افزایش دهند و درنتیجه تیرگی آنها را تشدید کنند.


بیشتربخوانید:

از بین بردن سیاهی زیر چشم با چند روش ساده خانگی

 

 

 

چرا لکه‌های تیره روی زانوی بعضی افراد شکل می‌گیرد؟

به‌گفته دکتر چاکن، "همراه با ضخیم‌تر شدن قابل توجه پوست، اغلب با لکه‌های تیره مایل به قهوه‌ای روی زانوها مواجه می‌شویم. وقتی که اصطکاک میان لباس‌ها یا سطوح مختلف و پوست زانوها به‌مرور زمان تکرار می‌شود، با هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب مواجه می‌شویم که باعث شکل‌گیری همین لکه‌های تیره‌تر و نمایان‌تر در زانوها می‌گردد. افرادی که پوست تیره‌تری نسبت به دیگران دارند، معمولا این مشکل را بیشتر تجربه می‌کنند."

چطور از تیرگی آرنج‌ها و زانوها خلاص شویم؟

برای کمک به یکدست‌سازی قوام پوست، باید میزان فرسایش و اصطکاک را در ناحیه زانوها و آرنج‌ها کاهش داد و همچنین از محصولاتی استفاده کرد که برای رفع تغییر رنگ پوست طراحی شده‌اند. بعضی افراد در این شرایط می‌خواهند از لایه‌برداری فیزیکی کمک بگیرند که قطعا تصمیم اشتباهی است زیرا اصطکاک را افزایش می‌دهد و باعث افزایش ضخامت و تیرگی پوست در آرنج‌ها و زانوها می‌شود. 

بنابراین از کرم‌های لایه‌بردار حاوی اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک، ویتامین E و یا رتینول استفاده کنید. استفاده روزانه از محصولات ضدآفتاب دارای SPF 30 و محصولات روشن‌کننده پوست هم مفید خواهد بود. 

کرم‌های روشن‌کننده‌ باید حاوی این ترکیبات باشند: باکوچیول، اسید کوجیک، آربوتین، نیاسینامید، ویتامین C، عصاره هسته انگور و ریشه شیرین‌بیان. هیدروکینون هم می‌تواند اثربخشی خوبی داشته باشد، اما ممکن است با تحریکات پوستی همراه شود. بنابراین بهتر است با پزشکان متخصص پوست‌ومو درباره استفاده از مشورت کنید. کارهایی مثل لایه‌برداری و لیزردرمانی هم قطعا مناسب نیستند و فقط تیرگی زانوها و آرنج‌ها را تشدید خواهند کرد. 

گذشته از اینها، بهتر است برای بررسی تیرگی پوست آرنج‌ها و زانوها در درجه اول به متخصص پوست‌ومو مراجعه کنید. دلیلش هم این است که استفاده از محصولات ناسازگار با نوع پوست یا محصولات غلیظ و سنگین به پوست آسیب می‌رساند و هایپرپیگمنتاسیون پس از التهاب را به‌وجود می‌آورد. تیرگی آرنج‌ها و زانوها در بعضی موارد به همین اتفاق برمی‌گردد.

بیشتربخوانید:

از بین بردن تیرگی زیربغل با چند راهکار طبیعی

 

برچسب ها: پوست، ضد آفتاب، ویتامین E، ویتامین c، تیرگی پوست، تیرگی آرنج تعداد بازديد: 138 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز