Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:44

14
دی
پوشش مناسب در دوره سالمندی

پوشش مناسب در دوره سالمندی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند نوع لباس سالمندان می‌تواند روی سلامت فرد سالمند و اطرافیانش، تأثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل، مهم‌ترین نکاتی که باید درباره نوع پوشش این عزیزان به آن‌ها توجه شود، اشاره می‌کنیم.

روناک عطاری -  کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه

 

تحریریه زندگی آنلاین : محققان به این نتیجه رسیده‌اند نوع لباس سالمندان می‌تواند روی سلامت فرد سالمند و اطرافیانش، تأثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل، مهم‌ترین نکاتی که باید درباره نوع پوشش این عزیزان به آن‌ها توجه شود، اشاره می‌کنیم.

 

مناسب فصل باشد

لباس سالمندان باید متناسب با فصل باشد. معمولاً برخی از سالمندان، به خصوص آقایان، دوست دارند بیشتر وقت‌ها بالباس‌های رسمی در مجالس و محافل حاضر شوند. لباس‌های رسمی هم معمولاً گرم و سنگین هستند و استفاده مداوم از آن‌ها در فصل‌ها و روزهای گرم سال، می‌تواند باعث گرمازدگی و کم آبی بدن آن‌ها بشود بنابراین انتخاب نوع لباس با توجه به فصلی که در آن قرار داریم، برای سالمندان اهمیت زیادی دارد.

 بیشتربخوانید:

رمز و راز خوشتیپی در دوران سالمندی

 

 

شاد باشد

بهتر است رنگ لباس سالمندان شاد باشد. رنگ‌های تیره‌ای مانند مشکی یا سرمه‌ای برای لباس‌های آن‌ها، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. این رنگ‌ها می‌توانند باعث مکدر شدن روحیه افراد سالمند بشوند. سفید، صورتی و پیراهن‌های ساده یا راه‌راه و. سایر رنگ‌های روشن، می‌توانند انتخاب مناسبی برای لباس افراد مسن باشند چهارخانه با ترکیب رنگ‌های روشن) برای آقایان (و لباس‌های طرح دار یا گل‌داری که زمینه روشنی دارند) برای خانم‌ها(، می‌توانند در بالا بردن روحیه سالمندان عزیز، مؤثر باشند.

 

بدون استفاده از شوینده‌های قوي

باید از شوینده‌های مناسب برای شستن لباس سالمندان استفاده شود. برخی از شوینده‌ها مواد شیمیایی بسیار قدرتمندی دارند و اگر مقدار بسیار اندکی از این مواد داخل لباس‌ها باقی بمانند، می‌توانند باعث ایجاد برخی ضایعات پوستی در بدن سالمندان بشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود لباس سالمندان به خصوص لباس‌های زیر آن‌ها را با شوینده‌هایی مانند صابون یا شامپوی کودکان که کمتر ایجاد حساسیت می‌کنند و مواد شیمیایی و قلیایی کمتری دارند، بشویید

 بیشتربخوانید:

خوش تیپی با کت و شلوار با رعایت چند نکته

 

 

 

 

بدون اجبار

سالمندان را مجبور به پوشیدن لباس‌های موردنظر خودتان نکنید. متأسفانه گاهی فرزندان لباس‌هایی با طرح و مدل و رنگ‌هایی خاص برای پدر و مادر سالمند خود می‌خرند و آن‌ها را وادار به پوشیدن آن لباس‌ها می‌کنند. این کار می‌تواند نوعی احساس لجبازی در نپوشیدن برخی لباس‌ها را در افراد سالمند به وجود بیاورد بنابراین بهتر است هنگام خرید، خود سالمندان را همراه ببرید و نظرشان را در مورد رنگ و طرح لباس بپرسید و دست آن‌ها را . در انتخاب نوع پوششان (البته با توجه به نکته‌هایی که گفتیم( باز بگذارید.

 

پوشیده باشد

لباس سالمندان باید به‌اندازه کافی پوشیده باشد. ازآنجاکه امکان ابتلا به سرطان پوست در سالمندان بیشتر است به آن‌ها و خانواده‌شان توصیه می‌کنم لباس‌هایی تهیه کنند که کاملاً از پوست بدن آن‌ها در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کند و آن را بپوشاند. لباس افراد سالمند حتماً باید قسمت‌هایی از بدن آن‌ها مانند دست‌ها یا گردن را که به‌طور مستقیم با نور آفتاب در تماس است، بپوشاند

 

تنوع داشته باشد

لباس سالمندان باید تنوع داشته باشد. بهتر است خود فرد سالمند، لباس‌هایش را انتخاب کند و تنوع رنگ و طرح

لباس‌های وی به نحوی باشد که بتواند برای مراسم و مکان‌های مختلف، لباس‌های متنوعی انتخاب کند. تنوع در

نوع پوشش، باعث می‌شود سالمندان روحیه بهتری در طول روز داشته باشند

 بیشتربخوانید:

20 قانون خوش تیپی

 

 

 

 

طبیعی باشد

لباس‌زیر سالمندان باید از الیاف طبیعی باشد. بهترین جنس لباس‌های زیر که می‌توان برای افراد سالمند انتخاب کرد، لباس‌هایی با جنس کتان یا نخ است. به دلیل اینکه قدرت الاستیکی یا کششی پوست افراد سالمند خیلی کم است و پوست آن‌ها حالت شکنندگی دارد، استفاده از لباس‌هایی که با پارچه الیاف مصنوعی و پلاستیکی مانند پلی اکریل تهیه‌شده، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و بثورات پوستی در این گروه از افراد شود.

 

بدون وسواس

سالمندان نباید از یک لباس به‌طور وسواس گونه، استفاده کنند. متأسفانه برخی از سالمندان به‌طور وسواس گونه علاقه شدیدی نسبت به یکی از لباس‌های خود پیدا می‌کنند. علاقه شدید به این لباس خاص، ممکن است به مراسمی که سالمند برای اولین بار آن لباس را پوشیده است، مربوط باشد. مثلاً برخی از سالمندان به لباسی که در مراسم ازدواج فرزندانشان پوشیده‌اند، علاقه دارند، برخی به لباس دامادی‌شان و برخی دیگر به لباسی که اولین روز کاری یا هنگام بازنشستگی به تن داشته‌اند، علاقه نشان می‌دهند و مدام اصرار به پوشیدن آن‌ها دارند. استفاده مداوم از یک لباس، می‌تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن شود و مشکلات جسمی خاصی را برای فرد سالمند به وجود بیاورد. از طرف دیگر، پوشیدن بیش‌ازاندازه یک لباس می‌تواند روی روحیه خود فرد سالمند و اطرافیان او تأثیر منفی بگذارد بنابراین به آن‌ها یا اطرافیانشان توصیه می‌شود یک لباس تقریباً شبیه به رنگ و طرح آن لباس خاص خریداری و از آن استفاده کند.

 

 نتیجه:

سعی کنید برای بهتر شدن روحیه سالمند او را در مهمانی و دورهمی‌های خانوادگی شرکت دهید. البته بودن در این مراسم حتماً با رضایت خود سالمند باشد.

 

برچسب ها: سالمندان، لباس، کفش، کیف، تیپ، تیپ اسپرت، لباس رسمی، کت و شلوار، تیپ رسمی، استایل، لباس مجلسی، مد و فشن، ست کردن تعداد بازديد: 195 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز