Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 01:22

27
فروردین
نکته های طلایی برای مراقبت از ناخن‌ها

نکته های طلایی  برای مراقبت از  ناخن‌ها

جنس و ویژگی‌های ظاهری ناخن‌ها می‌توانند حکایت از سلامت یا بیماری ما داشته باشند. همانطور که استفاده از تقویت کننده‌ها می‌تواند بر سلامتی و تقویت ناخن مؤثر باشد، استفاده نامتعارف از محصولات خاص مراقبت از ناخن، تغذیه نامناسب

تحریریه زندگی آنلاین : نکات مهم برای تقویت ناخن‌ها

 جنس و ویژگی‌های ظاهری ناخن‌ها می‌توانند حکایت از سلامت یا بیماری ما داشته باشند. همانطور که استفاده از تقویت کننده‌ها می‌تواند بر سلامتی و تقویت ناخن مؤثر باشد، استفاده نامتعارف از محصولات خاص مراقبت از ناخن، تغذیه نامناسب آنها و سبک زندگی نادرست بر سلامت ناخن‌ها تأثیر می‌گذارند. البته ناخن‌های شکننده، نرم و یا ضعیف می‌توانند نشان دهنده مشکلات دیگری از سلامت شما مانند مشکلات کبد یا کلیه و غیره هم باشند. برخورد ما با ناخن هم می‌تواند سلامت و استحکام آنها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین برای رسیدگی و مراقبت از ناخن تنها مانیکور گزینه مناسب نیست و باید به صورت روزانه مراقب ناخن‌ها باشیم. در ادامه به چند نکته طلایی برای مراقبت و تقویت ناخن می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

 بیشتربخوانید:

علت خطوط روی ناخن و روش های از بین بردن آن

 

 

 1- تغذیه مناسب ناخن

داشتن رژیم غذایی مغذی و متعادل که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم باشد می‌تواند به سلامت ناخن‌های شما کمک قابل توجهی کند. اگر این مواد از طریق مواد غذایی به بدن شما نرسد، بهتر است آن را از طریق مولتی ویتامین تأمین کنید. برای این کار بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی در این زمینه پیش نیاید. از میان مواد مغذی و ویتامین‌هایی که برای سلامت ناخن ضروری هستند به بیوتین، منیزیم، آهن، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C، روی و یا زینک می‌توان اشاره کرد.

 

 2- نخراشیدن لاک ناخن

شاید یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید با ناخن‌هایتان بکنید، آن باشد که لاک ناخن را بخراشید. این موضوع موجب می‌شود تا سطح ناخن خشن و لکه‌دار شود و لایه بالایی آنها هم از بین برود. همچنین بهتر است از لاک ناخن استاندارد در بازار استفاده کنید تا به ناخن شما آسیبی وارد نشود. استفاده از لاک ناخن دخترانه اکلیلی، ژله‌ای و آینه‌ای، با رنگ‌های متنوع سیاه و سفید و قرمز و ... همگی باید با توجه به کیفیت لاک خریداری شود. استفاده مرتب از لاک ناخن هم می‌تواند موجب لایه‌برداری ناخن شده و به آنها آسیب وارد کند.

 بیشتربخوانید:

ژلیش ناخن این زیبای مضر

 

 

 

 3-تمیز نگه‌داشتن ناخن‌ها

مشکلات عمده ناخن با ورود میکروب و باکتری به آنها شروع می‌شود. به همین دلیل هم شما باید مطمئن شوید که جایی برای این میکروب‌ها وجود ندارد. برای این منظور باید مرتب ناخن را تمیز نگهداری کنید و پس از شستشو آنها را خشک کنید. این موضوع کمک می‌کند که آلودگی و باکتری زیر ناخن شما جمع نشود. اگر ناخن شما مدت طولانی در آب باشد هم منجر به شکستگی آنها می‌شود. در هنگام شستن ظرف‌ها بهتر است از دستکش استفاده کنید تا این اتفاق پیش نیاید.

 

4- مراقبت از کوتیکول ناخن

کوتیکول ناخن بسیار ظریف بوده و به‌راحتی پاره می‌شود. مراقبت درست از کوتیکول بسیار مهم است زیرا این قسمت بخش مهمی از ناخن هر فردی است. اگر پوست یا ناخن شلی دارید باید به دقت مراقب آن باشید و با روغن نارگیل یا بادام آن را مرطوب کنید. ماساژ آرام کوتیکول‌ها موجب تغذیه بهتر آنها می‌شود. برای آنکه کوتیکول ناخن شما به‌خوبی اکسیژن دریافت کند، بهتر است کمتر به سراغ ناخن مصنوعی بروید، چرا که استفاده از آن مانع از رسیدن اکسیژن به کوتیکول ناخن شده و موجب رشد باکتری در زیر آنها می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام خرید انواع بلند و کوتاه ناخن مصنوعی به سراغ با کیفیت‌ترین برندها بروید.

 

 5-نوشیدن آب به میزان کافی

سلامت و تقویت ناخن با آبرسانی کافی تأثیر مستقیمی دارد. زمانی که شما به اندازه کافی آب ننوشید، ناخن‌های شما شکننده خواهد شد. یکی از علائم شکنندگی ناخن‌ها زود شکستن آنها و پوسته پوسته شدن است.

 

 6-مصرف نکردن برخی محصولات ناخن

برخی از محصولات مرتبط با ناخن مانند لاک پاک‌کن و دیگر محصولات به دلیل آنکه دارای مواد شیمیایی هستند موجب شکسته شدن راحت ناخن شما می‌شوند. از ناخن خود به‌عنوان ابزار استفاده نکنید زیرا نقش ناخن مراقبت از پوست نرم زیر آن است و استفاده از آن به‌عنوان ابزار موجب آسیب دیدن این دو لایه می‌شود.

 بیشتربخوانید:

راز داشتن ناخن‌های سالم و زیبا

 

 

 

 7-کوتاه نگه داشتن ناخن

همانطور که می‌دانیم احتمال آسیب در ناخن کوتاه بسیار کمتر است. زمانی که فردی ناخن‌های بلند دارد احتمال اینکه به شیئی یا جایی گیر کند بیشتر است و این موجب ترک برداشتن و در نهایت شکستن ناخن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است ناخن‌ها را کوتاه نگهداری کنید تا استحکام آنها بیشتر شده و از شکستگی آنها جلوگیری شود.

 

8-رعایت بهداشت

برای مراقبت بهتر از ناخن‌ها بهتر است آنها را تمیز نگهداری کنید و تمام ابزار آنها را به صورت مداوم شسته و ضد عفونی کنید. اگر ناخن‌ها بیش از حد بلند شود آلودگی بیشتری را هم در خود نگه می‌دارند و برای تمیز ماندن آنها بهتر است از ضد عفونی کننده‌های طبیعی استفاده کنید. روغن چای یکی از این موارد است که کمک می‌کند تا باکتری‌ها از ناخن شما دور شود و هیچ میکروبی روی آن باقی نماند. همچنین می‌توانید از این ترفندها برای تمیز کردن ناخن استفاده کنید.

 

 9- استفاده از مرطوب کننده مناسب تقویت ناخن‌ها

 همانطور که خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست مناسب نیست، برای ناخن هم این موضوع اتفاق خوبی نیست. ناخن‌های ما بسیار ظریف هستند و به راحتی می‌شکنند. بهتر است آنها را مرطوب نگه دارید تا قوی شوند. شما می‌توانید برای این کار از کرم‌های دست، روغن کوتیکول، کرم و روغن مرطوب کننده و غیره استفاده کنید. این کار به حفظ ناخن و کوتیکول کمک می‌کند و آنها را سالم و براق نگه می‌دارد.

 

10- لزوم استفاده از دستکش در هنگام مصرف شوینده

شوینده‌های شیمیایی غالباً دارای مواد شیمیایی هستند که خطرناک بوده و به سلامت ناخن‌ها آسیب می‌رسانند. شاید در هنگام استفاده از این محصولات شما شاهد هیچ تغییری در ناخن یا پوست خود نشوید، اما استفاده از آنها بدون دستکش و در بلند مدت به سلامت پوست و ناخن شما آسیب می‌رساند.

 

 11-بررسی داروها

استفاده مرتب از برخی داروها مانند مدرها می‌توانند موجب کم‌آبی ناخن‌ها شوند. بنابراین اگر در هنگام مصرف دارویی خاص متوجه تغییر در ناخن‌ها و پوست اطراف آنها شدید یا ناخن شما دچار ضعف شد، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت امکان داروها را تغییر دهد.

 

 12-توقف مانیکورهای مبتنی بر آب

از مانیکورهای با پایه آب استفاده نکنید. این کار موجب پاک شدن سریع‌تر لاک ناخن شده و ناخن‌ها آب را جذب می‌کنند و ناخن دارای بستری بزرگ‌تر می‌شود که در این هنگام استفاده از لاک ناخن برای سلامت ناخن‌ها مناسب نیست. این کار موجب می‌شود تا مجدداً ناخن در هنگام کوچک شدن ترک بخورد.

 

 13-سوهان زدن ناخن در یک جهت

بهتر است سوهان ناخن به آرامی و در یک جهت استفاده شود. در غیر این صورت ناخن شما ضعیف شده و زودتر می‌شکند. در واقع سوهان زدن ناخن در یک جهت کمک می‌کند تا نوک ناخن‌ها صاف باقی بماند و سرشان را به شکلی که دلخواه شما است شکل بگیرد. برای این کار بهتر است از یک گوشه به سمت مرکز بروید و سپس از مرکز به لبه دیگر سوهان ناخن بزنید.

 

برچسب ها: روغن نارگیل، زیبایی ناخن، کاشت ناخن، ناخن، لاک ناخن، مانیکور، ژلیش ناخن، تقویت ناخن تعداد بازديد: 378 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز